یونس شکرخواه و حسام الدین آشنا از سه گانه “کاستلز” می گویند

  یونس شکرخواه و حسام الدین آشنا از سه گانه “کاستلز” می گویند

کتاب “قدرت ارتباطات” که در میانه سال 2009 و به وسیله انتشارات دانشگاه آکسفورد منتشر شد را می توان ادامه و تکمیل کننده سه گانه “مانوئل کاستلز” نظریه پرداز علم ارتباطات و فناوری های نو دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اثر «قدرت ارتباطات» نوشته “مانوئل کاستلز” با ترجمه “محمد حسین بصیریان” با حضور دکتر یونس شکرخواه و دکترحسام‌الدین آشنا و مترجم کتاب درنمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود.”

كتاب «قدرت ارتباطات» از آخرین نوشته‌های کاستلز محسوب می‌شود که به دليل نظرياتش درباره جامعه شبکه‌ای و ارتباطات به يكي از مراجع معتبر علوم ارتباطات تبديل شده است. این کتاب، در سال 2009 توسط انتشارات دانشگاه آكسفورد در بیش از 500 صفحه منتشر شد و می‌توان آن را تكميل كننده سایر تالیفات كاستلز در حوزه علوم ارتباطات و فن‌آوری‌های نوین دانست.
احسان شاقاسمی، در مقاله ای در پایگاه اطلاع رسانی مرکز آموزش همشهری درباره این کتاب نوشته است:

” در بین نظریه پردازان علم ارتباطات، مانوئل کاستلز یک نویسنده متمایز است. کاستلز حوزه های جامعه شناسی شهری، مطالعات سازمانی، مطالعات فضای مجازی، جنبش های اجتماعی، جامعه شناسی فرهنگ و اقتصاد سیاسی را در کنار هم مطالعه می کند تا یک تحلیل بین رشته ای از جهان پیچیده رسانه ای شده امروز به دست دهد.

این جامعه شناس اسپانیایی به خاطر نظریاتش در مورد جامعه شبکه ای و ارتباطات به یکی از مراجع معتبر علوم ارتباطات تبدیل شده است. طبق آمار موجود، بین سال های 2000 تا 2006 نوشته های کاستلز مآخذ بیشترین مقالات علم ارتباطات در جهان بوده است و همچنین در حوزه علوم اجتماعی وی از این حیث در رده چهارم قرار می گیرد.

کتاب قدرت ارتباطاتکه در میانه سال 2009 و به وسیله انتشارات دانشگاه آکسفورد در 590 صفحه منتشر شد را می توان ادامه و تکمیل کننده سه گانه ای دانست که کاستلز 12 سال پیش منتشر کرده بود. با این حال اگر بخواهیم این کتاب را تنها به یکی از آن سه جلد پیشین ربط دهیم، باید آن را ادامه جلد دوم از این سه گانه بدانیم که با نام قدرت هویت در سال 1997 منتشر شد. کاستلز در این کتاب جدید بر نقش شبکه های ارتباطی در قدرت سازی در جامعه و مخصوصا قدرت سیاسی تاکید می کند. او قدرت را «ظرفیت نسبی [تعریف می کند] که یک کنشگر اجتماعی را قادر می سازد تا به صورت ناهمسنگ به روش هایی که در جهت خواست، منافع و ارزش های کنشگران قدرتمند عمل می کند و بر تصمیمات سایر کنشگران اجتماعی اثر بگذارد» (صفحه 10) قدرت یک ویژگی افراد یا گروه ها نیست بلکه یک رابطه است. این تعریف به صورت آشکار با شبکه ها و جامعه شبکه ای که موضوع اصلی این کتاب است، تناسب دارد.”


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری