انتقاد از کمبود کتاب‌های تالیفی در حوزه مهندسی پزشکی

  انتقاد از کمبود کتاب‌های تالیفی در حوزه مهندسی پزشکی

نادر ریاحی عالم، با تاکید بر این‌که دانشجویان، مدرسان و گروه‌‌های آموزشی فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی به کتاب‌های ‌روز نیازمندند، عنوان کرد حوزه‌های نامبرده، با کمبود کتاب‌های تالیفی مواجه‌اند.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: کتاب‌های مربوط به حوزه‌های فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی، نتایج تحقیقات جدید این رشته‌ها را دربردارند، اما متاسفانه تعداد کتاب‌های این حوزه‌ها به‌ویژه کتاب‌های تالیفی بسیار اندک است. 

لزوم به‌روز شدن کتاب‌های رشته‌ پزشکی
نادر ریاحی ‌عالم ادامه داد: از آن‌جا که کتاب‌های حوزه‌های فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی، تشخیص بیماری‌ها و روش‌های درمان آن‌ها را دربردارند و از طرفی چون به‌تدریج، دستگاه‌ها و روش‌های تشخیص و درمان به‌روز می‌شوند، باید به موازات پیشرفت رشته پزشکی، این کتاب‌ها نیز به‌روز شوند.

پژوهشگر نمونه بیست و دومین جشنواره پژوهش دانشگاه تهران، با بیان این‌که نتایج تحقیقات جدید و فناوری‌های نوین در حوزه‌های فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی باید در دسترس دانشجویان و مدرسان دانشگاه‌ها قرار گیرند، افزود: از آن‌جا که کتاب‌هایی

از آن‌جا که کتاب‌های حوزه‌های فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی، تشخیص بیماری‌ها و روش‌های درمان آن‌ها را دربردارند و از طرفی چون به‌تدریج، دستگاه‌ها و روش‌های تشخیص و درمان به‌روز می‌شوند، باید به موازات پیشرفت رشته پزشکی، این کتاب‌ها نیز به‌روز شوند.

که این نتایج را دربردارند، بسیار اندک‌اند، دانشجویان و مدرسان مجبورند از منابع خارجی این حوزه استفاده کنند.

ریاحی عالم گفت: تهیه کتاب‌های خارجی این حوزه‌ها، به دو صورت خرید مستقیم از خارج یا خرید از نمایشگاه‌های کتاب صورت می‌گیرد که خرید مستقیم از خارج، در شرایط کنونی و با توجه به تحریم‌ها، مقدور نیست یا با سختی فراوان صورت می‌گیرد. 

خرید کتاب با توجه به نیاز دانشجویان
وی توضیح داد: در خرید کتاب‌های خارجی از طریق نمایشگاه‌های کتاب باید سه مورد «نوع کتاب»، «بهای کتاب» و «محل و زمان خرید کتاب» در نظر گرفته شود. درباره «نوع کتاب» باید گفت که ضرورت دارد پیش از برپایی نمایشگاه‌های کتاب، باید از گروه‌های آموزشی، دانشجویان و مدرسان دانشگاه‌ها نظرخواهی صورت گیرد تا براساس نیازهای آن‌ها به خرید کتاب از نمایشگاه‌های کتاب اقدام شود. این امر موجب پُربار شدن فضای محتوایی نمایشگاه‌های کتاب می‌شود.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: پس از آن‌که نیازهای دانشجویان و مدرسان دانشگاه‌ها در حوزه کتاب تعیین شد، باید زمینه‌های تالیف یا ترجمه کتاب از سوی اهالی فرهنگ و قلم فراهم شود، این زمینه فراهم نمی‌شود مگر با حمایت‌های همه‌جانبه دولت. 

اختصاص یارانه بیشتر برای خرید کتاب
ریاحی عالم درباره «بهای کتاب» های نمایشگاه‌های کتاب گفت: بهای کتاب‌ها در چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است، بنابراین تهیه آن‌ها نیازمند افزایش میزان یارانه‌های دریافتی دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها، نهادها

در خرید کتاب‌های خارجی از طریق نمایشگاه‌های کتاب باید سه مورد «نوع کتاب»، «بهای کتاب» و «محل و زمان خرید کتاب» در نظر گرفته شود.

و موسسات مختلف است.

وی با اشاره به «محل و زمان خرید کتاب» افزود: چون نمایشگاه‌های کتاب به‌صورت مقطعی برگزار می‌شوند، با ازدحام جمعیت مواجه می‌شوند. متاسفانه مصلای امام خمینی (ره) نیز به دلیل دارا نبودن استانداردهای لازم، نور کافی، تهویه کافی، فضای لازم و تسهیلات رفت‌وآمد، مکان مناسبی برای برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیست. پیشنهاد می‌کنم برای پیشگیری از ازدحام جمعیت، لاین‌هایی در فضای بیرونی و دورنی مصلای امام خمینی (ره) طراحی شوند تا عبور و مرور بازدیدکنندگان با مشکل مواجه نشود.

مدرس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: معتقدم اگر تمهیداتی اندیشیده شود تا در برخی موارد و موضوعات، مراجعه فیزیکی به نمایشگاه کتاب تهران صورت نگیرد، بلکه علاقه‌مندان بتوانند از طریق پایگاه الکترونیکی ویژه‌ای به تهیه و خریداری کتاب‌های مورد نیاز خود اقدام کنند، از ازدحام جمعیت نمایشگاه کاسته می‌شود. همچنین می‌توان به جای برپایی نمایشگاه کتاب مقطعی، نمایشگاه کتاب دائمی دایر کرد و در فصل‌های ویژه‌ای از سال، فروش ویژه کتاب‌ها را اطلاع‌رسانی کرد. 

افزایش تعداد نسخه‌های خریداری شده کتاب‌ها
ریاحی عالم عنوان کرد: متاسفانه تعداد کتاب‌هایی که دانشگاهیان برای تجهیز کتابخانه‌ها تهیه می‌کنند،

بهای کتاب‌ها در چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است، بنابراین تهیه آن‌ها نیازمند افزایش میزان یارانه‌های دریافتی دانشجویان از سوی دانشگاه‌ها، نهادها و موسسات مختلف است.

بسیار اندک است، به‌گونه‌ای که وقتی دانشجویان یا مدرسان برای تهیه کتاب ویژه‌ای به کتابخانه‌های دانشگاهی مراجعه می‌کنند، به دلیل ودیعه دادن آن‌ها به سایر داشجویان و مدرسان، دست خالی بازمی‌گردند. بنابراین لازم است دست‌اندرکاران تهیه کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌های دانشگاهی، نسخه‌های بیشتری از کتاب‌ها را خریداری کنند.

وی در پایان گفت: معتقدم باید بخشی از بودجه‌های پروژه‌های تحقیقاتی دانشگاهیان، به خرید کتاب اختصاص داده شود تا دانشجویان و مدرسان دانشگاه‌ها با آرامش‌خاطر به تحقیق، پژوهش و خرید کتاب در حوزه تحقیقاتی خود اقدام کنند. 

نادر ریاحی عالم، به تازگی تالیف کتاب «فیزیک داروسازی» را به اتمام رسانده است. این اثر به‌زودی از سوی انتشارات دانشگاه علوم پزشکی تهران راهی بازار نشر خواهد شد. وی حضور این اثر در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را قطعی اعلام کرد. 

«روش‌های جدید تحقیقاتی در مغز و اعصاب به وسیله تصویربرداری MRI» عنوان کتاب دیگری است که به قلم نادر ریاحی عالم به رشته تحریر درآمده است. این اثر آماده چاپ است، اما به بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران نمی‌رسد.

بیست ‌و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از دهم تا بیستم اردیبهشت‌ماه 1393، در مصلای امام خمینی (ره) میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری