کتب‌ دانشگاهی با فقر تالیف مواجه است/ مدیریت اجرایی نمایشگاه کتاب واگذار شود

مدیر انجمن ناشران دانشگاهی در گفت وگو با ایبنا

  کتب‌ دانشگاهی با فقر تالیف مواجه است/ مدیریت اجرایی نمایشگاه کتاب واگذار شود

مسائل اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، وضعیت اقتصاد نشر و مساله تالیف و ترجمه در کتب دانشگاهی ایران موضوعاتی بودند که درباره آنها با محمدرضا حاتمی به گفت وگو نشستیم.

انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی هر سال با حضور فعال در نمایشگاه کتاب تهران، مسوولیت مدیریت اجرایی بخش ناشران دانشگاهی را بر عهده دارد. 

مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان این‌که در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران بیش از هفت هزار متر غرفه در اختیار 634 ناشر دانشگاهی قرار خواهد گرفت، گفت: انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی معتقد است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با واگذاری بخشی از فعالیت‌های اجرایی مربوط به نمایشگاه کتاب تهران به بخش خصوصی و تشکل‌های نشر، از دغدغه‌های خود کاسته و زمینه‌های مشارکت اجتماعی حوزه‌های مختلف نشر را در نمایشگاه کتاب تهران فراهم کند.

محمدرضا حاتمی با بیان این‌که این انجمن می‌تواند حتی مسوولیت تمام مجموعه‌های نمایشگاه کتاب تهران را بر عهده بگیرد، افزود: وزارت ارشاد می‌تواند با واگذاری مدیریت اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به بخش خصوصی و تشکل‌های نشر، کار سیاستگذاری و برنامه‌ریزی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با واگذاری بخشی از فعالیت‌های اجرایی مربوط به نمایشگاه کتاب تهران به بخش خصوصی و تشکل‌های نشر، از دغدغه‌های خود کاسته و زمینه‌های مشارکت اجتماعی حوزه‌های مختلف نشر را در نمایشگاه کتاب تهران فراهم کند.

این نمایشگاه را با آرامش‌ خاطر انجام دهد و بیشتر به سایر مسایل مربوط به حوزه نشر بپردازد. البته این انجمن به‌تدریج می‌تواند مسوولیت سیاستگذاری برنامه‌های نمایشگاه کتاب تهران را نیز برعهده بگیرد. 

وی با اشاره به این‌که در تمام نقاط دنیا، چنین رویدادهای بزرگ فرهنگی (نمایشگاه کتاب) به همت بخش خصوصی و تشکل‌های نشر برگزار می‌شوند اظهار کرد: تحقق این مهم که البته در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و نیازمند فرآیند پنج‌ساله است، باعث کاهش هزینه‌های دولتی می‌شود. 

سرمایه‌گذاری برای مکان دایمی نمایشگاه کتاب
مدیر انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: خودِ متولیان و دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب تهران نیز محل برگزاری این نمایشگاه و غرفه‌های آن را زياد نمي​پسندند. بنابراین، باید برای مکان مناسب برپایی این نمایشگاه در سطوح عالی مديران، تمهیداتی اندیشیده شود و در این حوزه سرمایه‌گذاری‌های کلان انجام شود. 

وی با اشاره به فعالیت‌های جنبی این انجمن در نمایشگاه کتاب تهران بیان کرد: این انجمن می‌کوشد در طول برپایی نمایشگاه کتاب تهران، تجربیات موفق مولفان و مترجمان دانشگاهی و تجربیات موفق ناشران در نشر کتاب‌های دانشگاهی را در قالب میزگردهای تخصصی در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. 

لزوم پرداختن به موضوع ترجمه در نشست‌های نمایشگاه
حاتمی با بیان این‌که متولیان برپایی نشست‌های مختلف در نمایشگاه کتاب تهران می‌توانند موضوع ترجمه معکوس را در این نشست‌ها بررسی کنند افزود: متاسفانه

در حوزه کتاب‌های دانشگاهی با فقر تالیف مواجه هستیم. البته زحمات زیادی در این حوزه از سوی مدرسان دانشگاه‌ها کشیده شده است اما هنوز جای کار وجود دارد.

در حوزه کتاب‌های دانشگاهی با فقر تالیف مواجه هستیم. البته زحمات زیادی در این حوزه از سوی مدرسان دانشگاه‌ها کشیده شده است اما هنوز جای کار وجود دارد. بنابراین لازم است مدرسان دانشگاه‌ها را برای تالیف کتاب‌های مناسب و درخور تشویق کرد تا در آینده نزدیک کتاب‌های آن‌ها به زبان‌های زنده دنیا ترجمه شوند.

بهبود وضعیت نشر دانشگاهی در سال‌های اخیر
مدیرمسوول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی درباره کیفیت کتاب‌هایی که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه می‌شوند گفت: خوشبختانه نشر کتاب‌های دانشگاهی در چند سال اخیر بهبود یافته و ناشران با سرمایه‌گذاری در این حوزه، کتاب‌های خوبی را منتشر می‌کنند. مساله گرانی کتاب از جمله معضلات نشر محسوب می‌شود که البته ناگزیر از مواجهه با این مشکل هستیم، چراکه ناشران نیز مجبورند کتاب‌ها را متناسب با گران شدن بهای کاغذ و تورم موجود در کشور قیمت‌گذاری کنند.

حاتمی توضیح داد: از مسوولان کتابخانه‌های عمومی، تخصصی و دانشگاهی می‌خواهیم تا از کتاب‌های جدید نمایشگاه کتاب تهران استقبال کنند و با خرید آن‌ها، بازار نشر کشور را تقویت کنند، چرا که تقویت بازار نشر باعث تقویت بنیه علمی دانشجویان می‌شود. همچنین مدرسان دانشگاه‌ها کتاب‌های جدید را به دانشجویانشان معرفی کنند تا با ترویج فرهنگ کتابخوانی، سرانه مطالعه کشور را ارتقا دهند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری