انصراف دانشجویان به دلیل افزایش هزینه‌ها با اجرای فاز دوم هدفمندی

 عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه و اراده دولت در کمک به دانشگاه و دانشجویان بسیار ضعیف است و به این موضوع توجه خاصی ندارد.
جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، با اشاره به تبعات اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در دانشگاه‌ها و دانشجویان اظهار داشت: دولت شیب بسیار تندتری را در اجرای فاز دوم هدفمندی در نظر گرفته بود اما مجلس موجب کاهش حداکثری این شیب تند افزایش قیمت‌ها شد.
 
وی افزود: طبق ماده هفت قانون هدفمندی باید درآمدهای حاصله از اجرای این قانون به حوزه خدمات، بهداشت و درمان، مسکن و اشتغال تخصیص پیدا کند که متاسفانه تاکنون سرانه ‌آموزشی پرداخت نشده است.
 
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید از محل درآمده حاصله از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها منابعی را به منظور شهریه دانشگاه‌ها و یا در قالب کمک به اجرای پژوهش و تحقیق در دانشگاه‌های مختلف اختصاص دهد.
 
وی تاکید کرد: دولت تاکنون بیشتر از درآمد حاصله اجرای فاز دوم هدفمندی را به تولید و درمان اختصاص داده که این موضوع در آینده نیز برای بخش آموزش و تحقیقات کشور دچار مشکل خواهد کرد و در این میان نیز کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در تلاش است که بخشی از درآمد حاصل از اجرای این قانون را به بخش آموزشی و پژوهشی اختصاص دهد.
 
عضو کمیسیون تحقیقات و آموزش مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات پیش روی دانشگاه‌ها و دانشجویان با اجرای فاز دوم هدفمندی گفت: باید بخشی از منابع حاصله نیز به دانشجویان و دانشگاه‌هایی که نمی‌توانند سرانه‌های خود را پرداخت کنند اختصاص پیدا کند که در این رابطه نیز دولت هیچ اهتمامی  ندارد.
 
کوچکی‌نژاد بیان کرد: نگاه و اراده دولت در کمک به دانشگاه و دانشجویان بسیار ضعیف است و به این موضوع توجهی ندارد و این در حالی است که با اجرای فاز دوم این قانون هزینه‌های دانشگاه‌ها و همچنین شهریه دانشجویان افزایش پیدا خواهد کرد و بیش از گذشته به دانشجو و خانواده وی فشار وارد می‌شود و امکان دارد بسیاری از دانشجویان از ادامه تحصیل انصراف دهند.
 
نماینده مردم رشت در مجلس خاطر نشان کرد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی این موضوع را در دستور کار کمیسیون قرار داده و در حال پیگیری است تا منابعی را به منظور مطالبات دانشجویان و دانشگاه‌ها اختصاص دهد.


پرتال دانشگاهی کشور Iran University Portal : آخرین مطالب اخبار دانشگاهی کشور