بسیاری از منابع دانشگاهی،‌ چکیده منتشر می‌شوند

  بسیاری از منابع دانشگاهی،‌ چکیده منتشر می‌شوند

مدیر مسئول انتشارات جعفری معتقد است دانشجویان تمایل چندانی به مطالعه منابع حجیم و قطور ندارند، بنا‌براین بسیاری از آثار دانشگاهی و به‌ویژه ترجمه‌ای به‌صورت چکیده منتشر می‌شوند.

ناشر کتاب‌های حوزه پزشکی، در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: انتشارات جعفری، با فعالیت 40 ساله در حوزه نشر، با بیش از 160 عنوان کتاب تخصصی دانشگاهی در نمایشگاه حضور دارد که از این میان 30 عنوان کتاب چاپ نخست است.

مدیر انتشارات جعفری افزود: «سیستم اطلاعات مدیریت» نوشته دکتر فرحناز صدوقی که در جشنواره کتاب سال دانشجویی سال 91 به‌عنوان اثر برگزیده معرفی شده بود و شامل بررسی مبحث مدارک پزشکی و بیمارستانی است و در رشته HIT تدریس می‌شود، از جمله آثاری است که پیش‌بینی می‌کنم با استقبال خوب مخاطبان مواجه شود.

از افزایش فروش خبری نیست
رضا جعفری‌پور، درباره میزان استقبال از بخش دانشگاهی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد افت فروش بوده‌ایم، هر چند در مقایسه با نمایشگاه سال 92 شاهد رشد 10 درصدی بودیم و در مجموع از افزایش فروش خبری نیست.

وی در معرفی آثار پرفروش انتشارات جعفری در پنج‌ روز نخست نمایشگاه گفت: کتاب جدید «چکیده ژنتیک امری» که اثری گردآوری است با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

مدیرمسوول انتشارات جعفری در ادامه با اشاره به رونق انتشار منابع دانشگاهی به‌صورت چکیده افزود: امروزه دانشجویان تمایل چندانی به مطالعه منابع قطور ندارند، تمایلی که به مولفان دانشگاهی منتقل شده و موجب تالیف و ترجمه آثاری با تعداد صفحات اندک و کم‌حجم شده است. 

جعفری‌پور ادامه داد: بسیاری از منابع در حد یک کتاب تست و آمادگی آزمون تقلیل پیدا کرده‌اند، علاوه‌ بر این مدرسان دانشگاه جزوه‌های درسی خود را در قالب کتاب منتشر می‌‌کنند. خلاصه‌ها به مراتب برای دانشجویان از لحاظ قمیت هم به صرفه‌تر است.

تاثیر جریان خلاصه‌نویسی بر کاهش کیفیت منابع
این ناشر دانشگاهی درباره کیفیت منابع خلاصه شده هم گفت: تا حدودی جریان خلاصه‌نویسی بر کاهش کیفیت منابع اثرگذار است. از سوی دیگر بعضی مباحث آثار ترجمه شده، نیاز مخاطب ایرانی نیست و البته این موضوع به معنای عقب‌ماندگی در رشته‌ای خاص نیست. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که برخی مباحث در ایران مخاطب ندارند، بنابراین مترجمان براساس نیازسنجی به ترجمه اقدام می‌کنند. 

حذف یارانه کاغذ و افزایش مشکلات ناشران
وی در تشریح دیگر دلایل خلاصه شدن منابع دانشگاهی گفت: در موقعیتی که کاغذ با نوسانات فراوان بازار روبه‌رو است،‌ ناشران دیگر چاره‌ای برای انتشار کتاب به این شکل ندارند. قیمت کاغذ 33 هزار تومانی، طی سه سال به 70 هزار تومان رسیده است. تا چه زمانی یک ناشر می‌تواند منابع دانشگاهی را به‌صورت کامل چاپ و در انبار ذخیره کند، در حالی‌که می‌داند خریداری وجود ندارد. دولت نیز با حذف یارانه کاغذ هیچ پشتیبانی از ناشران انجام نمی‌دهد. 

فضای زیر چادر، در شان ناشران دانشگاهی نیست
جعفری‌پور در پایان درباره فضای فیزیکی بخش ناشران دانشگاهی نمایشگاه کتاب اظهار کرد: وقتی نمایشگاه کتاب، عنوان بین‌المللی را همراه خود دارد، فضای زیر چادر برای ناشران دانشگاهی، فعالان این حوزه و ایرانیان کسر شان است؛ فضایی که همه دنیا آن‌را می‌بینند. به‌نظر می‌رسد اینجا بیشتر از آن‌که به نمایشگاه شبیه باشد، به بازاری برای فروش کتاب نزدیک است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری