ناشر دانشگاهی اهل «جیب دوختن» نیست

عباس غمگسار، مدیر انتشارات ترمه ضمن بیان این مطلب که ناشران در چند سال اخیر مجبور به پذیرش فضای پرنوسان نشر شده‌اند، گفت: ناشران دانشگاهی، اهل جیب دوختن نیستند.‌

مدیر انتشارات ترمه ‌در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به حضور این مرکز نشر در همه دوره‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، اظهار کرد: از سال 67 به‌صورت حرفه‌ای به حوزه نشر وارد شدم. پیش از آن نیز از سال 53 با انتشاراتی‌های مختلف مانند جاویدان، چاپار و کاوش همکاری داشتم. 

غمگسار با ذکر  این نکته که ترمه به‌‌صورت اختصاصی 47 عنوان کتاب برای نمایشگاه امسال عرضه کرده، درباره میزان فروش آثار ترمه در بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب گفت: فروش پایین در روحیه من به‌عنوان مدیر انتشاراتی تاثیرگذار نیست. کتاب‌ها مانند فرزندان من هستند، اما میزان فروش‌ در حالت کلی بستگی به نیاز مخاطب دارد و هر چه این نیاز بالاتر باشد، آن فروش ما نیز افزایش پیدا می‌کند. میزان فروش در نیمه نخست نمایشگاه با توجه به نوسانات موجود در بازار به ویژه بحث دستمزد‌ها و قیمت کاغذ، کاهش قابل توجهی داشته است. 

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر به دلیل قطع کمک‌های دولتی، ناشران مجبور به پذیرش شرایط بازار شده‌اند. به‌عنوان مثال،‌ برای هر صفحه یک کتاب قیمت 40 تومان در نظر گرفته می‌شود. دانشجو، قشر کم درآمد‌ی است تلاش داشتم به‌عنوان یک ناشر کمک این گروه باشم.

وی با بیان این مطلب که کتاب در ایران در همه حوزه‌ها، کالایی ارزان است، اظهار کرد: مولفان در بسیاری از کشور‌های جهان با انتشار یک کتاب صاحب موقعیت مالی برجسته‌ای می‌شوند موقعیتی که برای نویسندگان ما با انتشار چند هزار نسخه‌ای هم فراهم نمی‌شود. 

قیمت کتاب در ایران ارزان است
غمگسار افزود: قیمت کتاب در ایران در مقایسه با سایر کشوز‌ها ارزان است، از سوی دیگر ناشران با توجه به هزینه‌های مختلف، مبغلی روی قیمت پایانی کتاب اضافه نمی‌کنند. مولف و ناشر در ایران برای کاری که انجام می‌دهند به اصطلاح «جیب» نمی‌دوزند. 

عضو انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی، در پاسخ به پرسشی درباره کاهش حجم منابع دانشگاهی در حوزه‌های مختلف گفت: امروزه در بازار شاهد تنوع منابع دانشگاهی هستیم، به‌طوری که مانند سال‌های گذشته یک منبع، دیگر تعیین‌کننده نیست. از سوی دیگر جزوه‌های ارایه شده از سوی مدرسان نیز که به‌‌عنوان منبع معرفی می‌شود، خود منجر به کاهش حجم منابع دانشگاهی شده است. یکی از دلایل این امر اشتغال دانشجویان است که نمی‌توانند زمان زیادی را برای مطالعه صرف کنند و در نهایت بازار آثار چکیده نویسی در قالب کتاب گرم شده است. 

غمگسار با بیان این مطلب که کاهش حجم منابع دانشگاهی پدیده مطلوبی نیست گفت: تنزل سطح سواد دانشجو ،اصلی‌ترین آسیب کاهش حجم منابع پایه است. پیش از این استادان، منابع مختلف و متنوعی را معرفی می‌کردند و از سوی دیگر دانشجو نیز انرژی زیادی برای مطالعه صرف می‌کرد.

استفاده از بخش خصوصی در ساخت فضای مناسب نمایشگاه‌ 
وی در ادامه درباره فضای فیزیکی نمایشگاه عنوان کرد: هر چند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تامین مکان مناسب‌تری برای برپایی نمایشگاه کتاب تلاش‌های زیادی انجام می‌دهد، اما به‌نظر می‌رسد همه بضاعت آن‌ها همین است. اما برای بهبود وضعیت می‌توان به توانمندی‌های دولت و کمک‌های مردمی حساب کرد و از مشورت ناشران بهره گرفت. استفاده از بخش خصوصی نیز می‌تواند نقش موثری در ساخت فضای مناسب‌ برای برپایی نمایشگاه فراهم کند.-


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری