هر کتاب داستان، پنجره‌ای از فرهنگ ملل به روی مخاطب باز می‌کند

  هر کتاب داستان، پنجره‌ای از فرهنگ ملل به روی مخاطب باز می‌کند

ایرج حسابی، فرزند مرحوم پروفسور محمود حسابی استقبال بالا از نمایشگاه تهران را ویژگی ممتاز این نمایشگاه دانست و از دیدن این میزان جمعیت ابراز خرسندی کرد.

مهندس ایرج حسابی، مسوول بنیاد پروفسور حسابی در حاشیه بازدید از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در گفت وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  اظهار کرد: وقتی رسانه‌ها براساس آمار، میزان مطالعه هر ایرانی را چهار دقیقه اعلام می‌کنند، دیدن بازدیدکنندگانی که حتی به‌صورت نشسته روی پله‌ها در محوطه شبستان مشغول مطالعه هستند، موجب خوشحالی است. ای کاش،‌ این صحنه‌ها ضبط و از رسانه‌ها پخش می‌شد. 

آنچه مملکت را نجات می‌دهد تحقیقات است
مولف «استاد عشق» در پاسخ به پرسشی درباره معیار قرار دادن بازدید از نمایشگاه کتاب تهران، در رشد میزان مطالعه گفت: مرحوم پروفسور حسابی معتقد بود، مصمم شدن حتی یک نفر، در یک جمع 800 نفره، ایران را نجات می‌دهد. در

برای ترویج کار تحقیقاتی و حفظ نیروی‌های نخبه، دولت باید امکانات و تجهیزات اصلی را برای همه افرادی که دنبال انجام کار تحقیقاتی هستند، فراهم کند

حقیقت نباید انتظار یک دریافت جامع بود؛ به عبارتی دیگر یک دریافت فردی می‌تواند یک دریافت عظیمی را ایجاد کند. اما آنچه مملکت را نجات می‌دهد تحقیقات است. 

مسئول بنیاد پروفسور حسابی، ادامه داد: برای ترویج کار تحقیقاتی و حفظ نیروی‌های نخبه، دولت باید امکانات و تجهیزات اصلی را برای همه افرادی که دنبال انجام کار تحقیقاتی هستند، فراهم کند. شنیده‌ا‌م دولت چین خود را موظف کرده تا امکانات پژوهشی را برای هر فرد محقق فراهم کند. 

انقلاب اسلامی ایران، جواهر است
وی با انتقاد از ارتباط ضعیف مسوولان رده بالای حوزه فناوری با پژوهشگران، اظهار کرد: به گفته پروفسور حسابی،‌ انقلاب اسلامی ایران جواهر است. محال است در دنیا انقلابی را بشناسید که تا این حد شهید، جانباز،‌ آزاده داشته باشد. این آمار یک اتفاق تاریخی است که باید برای حفظش تلاش کرد. 

نمایشگاه‌ تهران از نظر میزان استقبال جمعیت، بی‌نظیر است
حسابی، در پاسخ به پرسشی درباره ویژگی‌ و تفاوت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سایر نمایشگاه‌های کتاب دنیا افزود: در کودکی تجربه بازدید از نمایشگاه‌های

جمعیت حاضر در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران چند برابر بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های مسکو و نروژ است

مختلف دنیا، مانند نمایشگاه کتاب کشور سوییس را دارم. باید بگویم نمایشگاه‌ تهران از نظر میزان استقبال جمعیت، به هیج وجه با نمایشگاه‌های دنیا قابل مقایسه نیست. جمعیت حاضر در نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران چند برابر بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های مسکو و نروژ است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌ریزی برای بازدید نخبگان و مدرسان دانشگاه از نمایشگاه کتاب تهران گفت: در نمایشگاه‌های مختلف دنیا اعم از کتاب یا فنی و مهندسی به روی همه مردم باز است کسی حق ندارد مانع حضور اقشار مختلف مردم بشود. حضور اقشار مختلف در نمایشگاه از ویژگی‌های مثبت نمایشگاه کتاب تهران است. 

از خرید رمان غافل نیستم
این نویسنده درباره خرید کتاب از بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران، اظهار کرد: گفتن عنوان‌ یا تعداد خریدم از نمایشگاه کتاب خیلی سخت است. بیشتر کتاب‌هایی که تهیه کردم مربوط به مکانیک، ‌فیزیک، اپتیک فیزیک است، اما از خرید رمان هم غافل نیستم. 

مسئول بنیاد پروفسور حسابی، درباره

حضور اقشار مختلف در نمایشگاه از ویژگی‌های مثبت نمایشگاه کتاب تهران است

خرید رمان و کتاب ادامه داد: در نخستین تجربه‌ سفرم به اروپا وقتی در وسایل نقلیه مردم را در حال مطالعه می‌دیدم، از پدر درباره محتوای کتاب‌ها می‌پرسیدم. بیشتر این آثار به حوزه داستان مربوط می‌شد. مرحوم حسابی به من که در سن کودکی بودم گفتند که دنیای پیشرفته، به مردم یاد داده که مردم باید کتاب قصه بخوانند تا دریچه‌های مختلفی به روی آن‌ها باز شود. مانند تجربه ژاپن در جنگ جهانی اول که براساس آنچه درباره آمریکا بواسطه مطالعه داستان‌های این کشور به‌دست آورده بود و علی‌رغم شکست در برابر این کشور، توانست بعد از انعقاد معاهده صلح، ارتباطی با هدف فروش کالاهای تولیدی خود با این کشور برقرار کند. 

حسابی گفت: کتاب داستان موجب آگاهی ذهن ژاپنی‌ها و شناخت سلیقه آمریکایی‌ها شد. در نتیجه هر کتاب قصه، پنجره‌ای از فرهنگ ملل را به روی مخاطب باز می‌کند و آموزش می‌دهد که صاحب فرهنگ‌های مختلف چگونه فکر می‌کنند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری