برپایی نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شود

رئیس هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی، در آیین تجلیل از ناشران پیشکسوت دانشگاهی، بخش خصوصی را بازوی قدرتمند در حوزه دانشگاهی دانست و پیشنهاد کرد برپایی نمایشگاه به بخش خصوصی واگذار شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین تجلیل از سه چهره پیشکسوت حوزه نشر دانشگاهی، پیش از ظهر امروز (18 اردیبهشت‌ماه) با حضور محمد‌رضا حاتمی،‌ رییس هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی، ‌مهندس مسعود پایدار، ‌معاون انجمن و جمعی از نویسندگان و فعالان نشر دانشگاهی، در سرای اهل قلم بخش کودک و نوجوا نمایشگاه کتاب برگزار شد.

در ابتدای این آیین،‌ حاتمی با اعلام خبر 10سالگی انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی اظهار کرد: این انجمن، در طول عمر 10 ساله خود به‌واسطه همراهی ناشران دانشگاهی،‌ توانسته جایگاه آثار این حوزه را به جامعه، کارشناسان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نشان دهد. 

تعامل مثبت انجمن با وزارت ارشاد در برپایی نمایشگاه
رئیس هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی افزود: انجمن در طول سال‌های گذشته بیشترین تعامل را برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و در چهار دوره برپایی نمایشگاه نیز حضوری جدی داشته است.

حاتمی ادامه داد: انجمن در حال حاضر 120 عضو دارد و آماده تعامل و حضور سایر ناشران دانشگاهی است. سال گذشته انجمن با تشکیل کار‌گروه‌های مختلف توسعه و‌ آموزش، حقوقی و برپایی دو همایش کتاب‌پردازی، رابطه کارگر کارفرما و بررسی معیار‌های گزینش جشنواره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور دبیر علمی این جشنواره، میزبان ناشران مختلف دانشگاهی بود.

وی گفت:

بخش خصوصی،‌ بازوی قدرتمند در حوزه دانشگاهی است. اطمینان داریم توانایی تحویل این حوزه از بخش دولتی را . وزارت ارشاد می‌تواند نقش یک حامی بزرگ را برای ناشران دانشگاهی را ایفا کند.

آیین تجلیل از پیشکسوتان حوزه نشر دانشگاهی با هدف انتقال تجارب فعالان این حوزه، برای نخستین‌بار در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار می‌شود.

بخش خصوصی،‌ بازوی قدرتمند در حوزه دانشگاهی است
رییس هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی، با اشاره به نقش موثر بخش خصوصی در حوزه نشر دانشگاهی ادامه داد: بخش خصوصی،‌ بازوی قدرتمند در حوزه دانشگاهی است. اطمینان داریم توانایی تحویل این حوزه از بخش دولتی را داریم. وزارت ارشاد می‌تواند نقش یک حامی بزرگ را برای ناشران دانشگاهی ایفا کند.

وی درباره لزوم نگاه ویژه به آثار دانشگاهی در جشنواره کتاب سال گفت: انتظار داریم جشنواره کتاب سال، فضایی را برای بررسی و انتخاب آثار برجسته دانشگاهی فراهم کند و فقط به منابع حوزه‌هایی مانند فلسفه نپردازد. برنامه‌ریزی برای ایجاد فضایی مطلوب و شایسته برای برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، از دیگر انتظارات ناشران دانشگاهی است. امسال هفت‌ هزار متر غرفه به ناشران واگذار و 16 هزار متر نیز سقف‌کشی شده است. با وجود 650 ناشر حاضر در نمایشگاه، حداقل به سه هزار متر فضا نیازمندیم. انجمن برای ایجاد فضایی مناسب برای برپایی نمایشگاه، به مسئولان نمایشگاه پیشنهاد کرده که برپایی بزرگترین رویداد فرهنگی منطقه به بخش خصوصی واگذار شود. 

برگزاری نمایشگاه کتاب افغانستان با همکاری ایران
حاتمی، در این آیین با اشاره به فعالیت‌های برون‌مرزی انجمن اظهار کرد: براساس رایزنی‌های صورت گرفته، در شهریورماه نمایشگاه کتاب افغانستان با همکاری ایران برگزار خواهد شد. برقراری ارتباط و فراهم شدن بازاری برای فروش آثار ایرانی، از مهم‌ترین اهداف این همکاری است.

در ادامه این آیین،‌ از سه چهره پیشکسوت حوزه نشر دانشگاهی،‌ محسن بخشی،‌ جمشید مظاهری‌نیا و رسول داد‌مهر تجلیل شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری