توجه به فلسفه علم ضامن پیشرفت است

محمد‌علی رمضانی، در آیین رونمایی مجموعه «علم‌شناسی» سروش، يكي از روش‌هاي پيشرفت در علم و دستيابي به چرخه توليد آن‌را پرداختن به فلسفه دانست و گفت: ما نمي‌توانيم به توليد علم به‌طور واقعي دست پيدا كنيم، مگر اينكه در فلسفه علم پيشرفت كافي داشته باشيم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین رونمایی از مجموعه پنج‌ جلدی «علم‌شناسی» انتشارات سروش، عصر امروز (18 اردیبهشت‌ماه) با سخنرانی مهدی فضایلی، مدیرعامل انتشارات سروش و دكتر محمدعلی رمضانی،‌ رييس پيشين اداره كتاب و مسوول مركز مطالعات علوم‌انساني و اسلامي، در سالن یاس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. 

فضایلی در این آیین با ابراز امید‌واری برای ایجاد یک فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: گفتمان مناسب و در شان جمهوری اسلامی ایران که مجموعه تصمیم‌گیری‌‌‌ها در سایه آن معنا پیدا کند، در چهارچوب عزت و پیشرفت جای می‌گیرد.

مدیرعامل انتشارات سروش افزود: اقتصاد، یکی از مهم‌ترین مباحثی است که باید

برای ساماندهی اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی، باید شاهد تحولات جدی در عرصه فرهنگ باشیم

درباره آن گفتمان‌سازی شود. دشمن از مسیر اقتصاد ما را در تنگنا قرار داده است. این موضوع به‌طور حتم موجب فراموشی موضوع فرهنگ نخواهد شد، به‌عبارتی دیگر، اقتصاد بدون توجه به فرهنگ غیرممکن است. 

تحول جدی در عرصه فرهنگ برای تحقق اقتصاد مقاومتی
وی اظهار کرد: برای ساماندهی اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی، باید شاهد تحولات جدی در عرصه فرهنگ باشیم. اقتصاد، مقوله‌ای مربوط به همه آحاد جامعه است که مسیر درست آن از درون جامعه می‌‌گذرد. علم مهم‌ترین ابزار استحکام ساخت درونی اقتصاد است. 

فضایلی گفت: برای دستیابی به جایگاه مطلوب در حوزه اقتصاد، نیازمند پرداختن به مباحث نظری هستیم. علم دارای زوایای مختلفی مانند شناخت ماهیت و تاریخ علم است. سروش، از دو سال گذشته به‌دنبال تالیف مجموعه‌هایی در زمینه‌های مختلف «علم شناسی»، «غرب‌شناسی» و «هالیوود» است كه اين مجموعه‌ها بي‌ارتباط با يكديگر نيستند. 

مدیرعامل

يكي از روش‌هاي پيشرفت در علم و دستيابي به چرخه توليد آن، پرداختن به فلسفه است

انتشارات سروش ادامه داد: مجموعه «علم‌شناسي» حداقل هشت جلد خواهد بود كه پنج جلد آن در نمايشگاه امسال و سه جلد آن سال گذشته در نمايشگاه کتاب عرضه شد. سروش در بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران 60 عنوان كتاب چاپ نخست و در مجموع 600 عنوان كتاب را در معرض ديد بازديدكنندگان قرار داده است. 

لزوم پرداختن به فلسفه علم برای پیشرفت در علم
در ادامه اين آيين محمد‌علی رمضانیئ  گفت: آنچه تا به حال در كشور ما رخ داده، برگردان متوني از حوزه‌هاي مختلف علوم انساني و طبيعي از كشورهاي غربي است. اين آثار به همان شكل تدريس و منبع مقالات مختلف قرار مي‌گيرند. دستيابي به حوزه‌هاي توليد علم داراي اهميت است كه مقتضيات زيادي را مي‌طلبد و تدوين نقشه جامع و اسناد بالادستي كشور نشان از حساسيت مديران رده بالاي كشور دارد. 

مسوول مركز مطالعات علوم‌انساني و اسلامي ادامه داد: يكي از روش‌هاي پيشرفت

ما از منابعي مانند قرآن، احاديث و روايات بهره‌منديم، اما در حوزه فلسفه اسلامي‌-‌اجتماعي چندان پيشرفت نكرده‌ايم و فقط مصرف‌‌كننده دانش غربي هستيم

در علم و دستيابي به چرخه توليد آن و پرداختن به فلسفه علم است. ما نمي‌توانيم به توليد علم به طور واقعي دست پيدا كنيم، مگر اينكه در فلسفه علم پيشرفت كافي داشته باشيم. در اين زمينه به قدر كافي متن علمي بومي در اختيار نداريم. در مجموعه «علم‌شناسي» شاهد چهار عنوان ترجمه و فقط یک عنوان تاليف هستيم كه خود نشان از لزوم توجه بيشتر به مقوله تاليف است.

رييس پيشين اداره كتاب اظهار كرد: البته نبايد خود را از دستاوردهاي علمي دنيا محروم كنيم به عبارتی ديگر در راستای غرب‌گزيني يعني نقد آثار و دستاوردهاي علمی غرب حركت كنيم. بايد نكات مثبت را شناسايي و نكات منفي را نقد كنيم يعني حركتي گزينشي در ترجمه داشته باشيم. 

در فلسفه اسلامي‌-‌اجتماعي مصرف‌کننده دانش غربیم 
رمضانی در پایان با اشاره به نبود فلسفه اسلامي‌-‌اجتماعي در كشور گفت: ما از منابعي مانند قرآن، احاديث و روايات بهره‌منديم، اما در حوزه فلسفه اسلامي‌-‌اجتماعي چندان پيشرفت نكرده‌ايم و فقط مصرف‌‌كننده دانش غربي هستيم، در حالی‌که علوم‌انساني نرم‌افزار اداره كشور است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری