مشارکت دولت،‌ صنعت و ناشران در برپايي نمایشگاه کتاب ضروري است

  مشارکت دولت،‌ صنعت و ناشران در برپايي نمایشگاه کتاب ضروري است

محمدرضا حاتمی، با بیان این مطلب که نمایشگاه کتاب ظرفیتی برای ایجاد فضایی چند منظوره فرهنگی دارد، گفت: دولت،‌ صنعت و ناشران برای ایجاد یک نمایشگاه مشارکت کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره واگذاری برپایی نمایشگاه کتاب به بخش خصوصی، اظهار کرد:‌ به‌نظر می‌رسد که محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی برای فعالان حوزه صنعت کفایت می‌کند. بنابراین متولیان حوزه کتاب باید برای مهیا کردن یک مکان مناسب به فکر باشند.

حاتمی در ادامه افزود: ‌وسعت نمایشگاه‌ بین‌المللی کتاب تهران با هیچ نمایشگاه صنعتی دنیا قابل مقایسه نیست. بر همین اساس در رایزنی با سیدعلی صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد

مشارکت شرکت‌ها و برندها، همچنین بخش صنعتی، زمینه‌ ایجاد بهترین نمایشگاه کتاب را فراهم خواهد کرد.

که با حضور سه نهاد دولت، صنعت و ناشران، یک شرکت سهامی عام تاسیس شود و فراخوانی برای پذیره‌نویسی سرمایه‌گذاری صورت بگیرد. 

وی گفت: البته این حوزه‌ها نیازمند حمایت مالی دولت نیز هستند. به‌ ازای مبلغی که پذیره‌نویسی می‌شود، دولت کمک بلاعوضی به این شرکت داشته باشد. زمین نیز از سوی دولت تامین شود که می‌تواند به‌صورت اجاره 99 ساله باشد. 

مشارکت برندها و صنعت برای ایجاد مکان مناسب نمایشگاه
رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، ادامه داد: می‌توان سالن‌ها را به اسم برخی شرکت‌‌های خدماتی اجاره داد تا این شرکت‌ها ساخت سالن‌ها را بر عهده بگیرند. مشارکت شرکت‌ها و برندها، همچنین بخش صنعتی، زمینه‌ ایجاد بهترین نمایشگاه کتاب را فراهم خواهد کرد. حتی با تاسیس یک شرکت سهامی می‌توان در بورس نیز حاضر

نمایشگاه کتاب باید فضای مطلوب و جذابی داشته باشد که افراد لحظه‌هایی فرهنگی را تجربه کنند.

شد. امیداریم این پیشنهاد از سوی دولت جدی گرفته شود. 

نمایشگاه کتاب، دغدغه حوزه فرهنگ است
وی اظهار کرد:‌ به‌نظر می‌رسد وزارت ارشاد، اصلی‌ترین نهاد برای ساماندهی وضعیت نمایشگاه کتاب است. وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز نقش حمایتی دارند. در حال حاضر این دغدغه، دغدغه حوزه فرهنگ است. نمایشگاه کتاب باید فضای مطلوب و جذابی داشته باشد که افراد لحظه‌هایی فرهنگی را تجربه کنند. 

حاتمی در پایان با اشاره به ظرفیت نمایشگاه کتاب برای ایجاد فضایی متفاوت افزود:‌ نمایشگاه کتاب می‌تواند فضایی باشد که بازدید‌کننده علاوه بر آگاهی از آخرین اخبار نشر و خرید کتاب، بتواند از موسیقی، تئاتر و فیلم جذاب نیز استفاده کند. نمایشگاه کتاب، به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی، با ایجاد یک فضای مناسب می‌تواند دارای صرفه اقتصادی نیز باشد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری