«بینگ‌بنگ، فلسفه و خدا» در قاب کاغذی نشست

نخستین چاپ کتاب «بینگ‌بنگ، فلسفه و خدا» با هدف پاسخ به این پرسش بنیادی که «آیا نظریه انفجار بزرگ درست است؟» به همت نشر هورمزد به بازار نشر عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «بینگ‌بنگ، فلسفه و خدا» اثر جانر تاسلامان، در سه بخش با عنوان‌های «وضعیت پیش از تولد نظریه‌ انفجار بزرگ»، «نظریه انفجار بزرگ و علم» و «بینگ‌بنگ تاریخ فلسفه را به محکمه می‌کشاند» به همت رامین کریمی ثالث به فارسی برگردانده شده است.

بخش نخست این اثر علمی با در دو فصل با عنوان‌های «تاریخ فلسفه و ادیان پیش از بینگ‌بنگ» و «تاریخ علم پیش از تولد بینگ‌بنگ» به موضوعاتی مانند تاریخ فلسفه و ادیان پیش از بینگ‌بنگ، پیشرفت تمدن‌های قدیم، ‌ارسطو و دندان‌های اسب و غول بزرگ نیوتون پرداخته است.

نویسنده در فصل دوم از بخش نخست کتاب درباره موضوع تاریخ علم پیش از تولد بینگ‌بنگ، به عصر طلایی دنیای مسلمانان اشاره کرده و می‌نویسد: «از قرن هشتم تا سیزدهم به‌عنوان دوره پیشتازی دنیای مسلمانان در علم نام برده می‌شود. بسیاری از تاریخ‌شناسان علم از همین دوره در دنیای غرب به عصر تاریکی یاد کردند. آن‌ها وضعیت علمی دنیای مسلمانان را در این دوران با عبارت عصر طلایی متمایز ساختند.»

سه فصل بخش دوم با عنوان‌های «دلایل اصلی نظریه بینگ‌بنگ»، «دلایل جانبی در حمایت از بینگ‌بنگ» و «بررسی مدل‌های علمی گردآوری شده علیه بینگ‌بنگ» به مباحثی مانند نقص در تابلوی جهان نیوتون،‌ انقلاب ذهنی متکی بر تلسکوپ،‌ دلیل انتروپی، بی نهایت مداوم و آیا می‌توان بی‌نهایت را پشت سر گذاشت؟ اشاره دارند. 

جانر تاسلامان در فصل چهارم در تشریح «دلایل جانبی در حمایت از بیگ‌بنگ» به این جملات اشاره کرده که اساسی‌ترین و مهم‌ترین نتیجه فلسفی نظریه بیگ‌بنگ، اثبات وجود نقطه آغاز برای جهان است. از همین‌رو هر دلیل حامی وجود نقطه آغاز برای جهان غیرمستقیم موید نظریه بیگ‌بنگ نیز خواهد بود. 

مولف در فصل پنجم در نقطه مقابل فصل چهارم در «بررسی مدل‌های علمی گردآوری شده علیه بینگ‌بنگ» آورده: «نظریه بینگ‌بنگ فرآیندی را تبیین می‌کند که طی آن جهان از نقطه آغاز به وجود می‌آید. در این نقطه آغاز، ماده بسیار چگال و حرارت بسیار بالا بوده است؛ در سایه انبساط جهان، از میزان این حرارت و چگالی رفته رفته، کاسته شده و به این تربیت تمام جهان از دنیای زیر اتم‌ها تا کهکشان‌‌ها تشکیل شده‌اند.»

بخش پایانی اثر حاضر در پنج فصل «قضاوت بینگ‌بنگ در خصوص دیدگاه پذیرش ازلی ماده و انکار خدا»، «دیدگاه پذیرش ازلی هم ماده هم خدا در پرتو بینگ‌بنگ»، «رویکرد آگنوستیک (لاادری‌گرایانه)، «دیدگاه پذیرنده خلقت ماده و وجود خدا در پرتو بینگ‌بنگ» و «دلیل طراحی» تدوین شده است. 

در این بخش کتاب و در فصل هشتم، مولف در سرفصلی با عنوان «رویکرد شبهه‌‌گرایانه کانت» آورده که در شکل‌گیری افکار شبهه‌گرایانه کانت، میراث هیوم اثر‌گذار بوده است. از او به‌عنوان فردی یاد می‌شود که به سیستماتیک‌ترین شکل ممکن به طرح دیدگاه لاادری‌گرایانه پرداخته است. 
 
 رامین کریمی ثالث، مترجم کتاب حاضر، ترجمه کتاب «اپی ژنوم اسرارآمیز؛ سفری به ماورای DNA» اثر مشترک توماس وودوارد و جیمز گیلز را نیز به پایان رسانده که این اثر نیز به‌زودی از سوی انتشارات هورمزد منتشر خواهد شد.
 
نخستین چاپ کتاب «بینگ‌بنگ، فلسفه و خدا» با شمارگان سه هزار نسخه در 278 صفحه، به بهای 12 هزار و 500 تومان به همت نشر هورمزد منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری