مدیرعامل شهر کتاب: تنوع، رنگارنگی و تفاوت در نمایشگاه امسال مشهود‌تر بود

مهدي فيروزان معتقد است نمايشگاه يک پيک​نيک فرهنگي است

  مدیرعامل شهر کتاب: تنوع، رنگارنگی و تفاوت در نمایشگاه امسال مشهود‌تر بود

مهدی فیروزان با بیان این مطلب که همه مدیران پیشین نمایشگاه در بالندگی آن نقش داشته‌اند گفت: اگر نمایشگاه کتاب تهران نقصی دارد، نباید منجر به حذف این فضای شاد فرهنگی شود، بلکه باید یک نمایشگاه کتاب دیگر برای افراد خاص تدارک دید.

مهدي فيروزان، مدیرعامل شهر کتاب، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره نحوه برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران اظهار کرد: به نظرم نمایشگاه امسال هر چند تنه و شاکله نمایشگاه‌های گذشته را داشت، اما شاخ و برگ متفاوت و رنگارنگی بیشتری را می‌توانستیم مشاهده کنیم. به‌عنوان مثال برنامه‌های گوناگون و مفيدي در بخش‌‌های مختلف، مانند سرای اهل قلم برنامه‌ریزی شده بود. 

وی افزود:‌ در این مدت در آیین‌های سخنرانی و رونمایی کتاب، دوستانی را ملاقات کردم که برای شاید بعد از هفت سال در نمایشگاه حاضر شده بودند. ‌در بخش فعالیت‌های جنبی گروه‌های جدید فرهنگی با برنامه‌های متنوع در نمایشگاه امسال حاضر شده‌ بود‌ند. 

کتاب، جوهر نمایشگاه است
این پیشکسوت حوزه نشر ادامه داد: ‌جوهر نمایشگاه کتاب است، اما برای جذاب‌تر و خوش‌‌یمن‌تر شدن آن، فعالیت‌های جنبی زیادی تدارک دیده شده بود. از همه مهم‌‌تر تلاش و حضور رسانه‌های مختلف در گوشه ‌گوشه نمایشگاه چشمگیر بود. 

فیرورزان گفت: ‌تنوع، رنگارنگی و تفاوت در نمایشگاه امسال مشهود‌تر بود. تنه 27 ساله نمایشگاه قدرتمند است و همه مدیران گذشته در تقویت آن نقش داشته‌اند که

نمایشگاه کتاب تهران، یک رویداد فرهنگی، دسته ‌جمعی و ‌مفرح است، ویژگی که در نمایشگاه‌های کتاب سایر کشور‌ها دیده نمی‌شود.

از همه آن‌ها سپاسگذارم، زیرا این نمایشگاه با جوانی من رشد کرده است. شاید از معدود افرادی که از ابتدای عمرش در حوزه کتاب حضور داشته و هنوز دست‌ نکشیده و نخواهد کشید، من باشم. از 14 سالگی در چاپخانه مشغول بودم، بنابراین حوزه کتاب را می شناسم و از این شکوفایی آن لذت می‌برم. 

نمایشگاه کتاب تهران، یک پیک‌نیک فرهنگی است
مدیرعامل شهر کتاب در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت‌ها و ویژگی‌ نمایشگاه کتاب تهران در مقایسه با سایر نمایشگاه‌های مطرح دنیا گفت: ‌بسیاری از نمایشگاه‌های کتاب در کشور‌های مختلف را دیده‌ام. نمایشگاه کتاب تهران، یک رویداد فرهنگی، دسته ‌جمعی و ‌مفرح است، ویژگی که در نمایشگاه‌های کتاب سایر کشور‌ها دیده نمی‌شود. نمایشگاه کتاب تهران، ‌یک رویداد شادی‌آوری است که مردم در آن می‌جوشند. نمایشگاه کتاب تهران یک پیک‌نیک فرهنگی است، پدیده‌ای که هیج جای دنیا وجود ندارد.
 
ایجاد 10 روز پرنشاط در پایتخت
فیروزان با بررسی نمایشگاه کتاب از منظر اجتماعی ادامه داد:‌ نمایشگاه کتاب، یک رویداد فرهنگی خوشمزه و پرنشاط است. بعضی از کشور‌ها در حوزه کتاب، فقط به برگزاری نمایشگاه یا فقط فروشگاه کتاب یا تلفیقی از هر دو اقدام می‌کنند. آنچه در نمایشگاه کتاب تهران، شکلی نهادی به خود گرفته، ایجاد 10 روز پرنشاط در پایتخت است، 10 روزی که مردم از سرتاسر ایران برای برپایی آن مشارکت و رفت و آمد می‌کنند. معتقدم موج مثبت و حال شیرین و گرمی که نمایشگاه کتاب تهران در تک تک جوانان می‌دمد،

آنچه در نمایشگاه کتاب تهران، شکلی نهادی به خود گرفته، ایجاد 10 روز پرنشاط در پایتخت است، 10 روزی که مردم از سرتاسر ایران برای برپایی آن مشارکت و رفت و آمد می‌کنند.

زندگی شخصی و کاری آن‌‌ها را گرم می‌کند. 

نمایشگاه کتاب را از مردم نگیرید
وی در پاسخ به پرسشی درباره اعتقاد برخی مبنی بر لزوم اختصاصی شدن نمایشگاه کتاب تهران برای نخبگان و مدرسان دانشگاه اظهار کرد: یک نمایشگاه برای این افراد بسازند. نباید نمایشگاه بین‌المللی را از مردم گرفت. خدا نکند افرادی که به این نظر اعتقاد دارند قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد. اگر نمایشگاه کتاب تهران نقصی دارد، نباید منجر  به حذف و نابودی این  فضای شاد شود، بلکه باید یک نمایشگاه کتاب دیگر برای افراد خاص ساخته شود. 

مدیرعامل شهر کتاب ادامه داد: تمام ارجحیت و شوق من به‌عنوان یک مخاطب برای بازدید از نمایشگاه، ویژگی‌ شادی‌آفرینی و فرهنگ‌انگیزی آن است. اگر قرار باشد نمایشگاه یک بازار اختصاصی برای اهل کتاب باشد، باید توجه داشته باشیم که اهل کتاب احتیاجی به نمایشگاه ندارند و خود می‌توانند کتاب تهیه کنند. از سوی دیگر همه ناشران در فضای رقابت کاری از تحولات بازار مطلع می‌شوند، این گروه نیز احتیاجی به نمایشگاه اختصاصی ندارند، چرا باید با یک مشکل همه مطلوب و محبوب را زیر سوال ببریم. 

نمایشگاه کتاب یک سرمایه است
فیروزان افزود:‌ مخاطب و بازدیدکننده با قرار گرفتن در فضای نمایشگاه، ناگزیر در موقعیتی قرار می‌گیرد که حرف و گفت‌‌وگوهایش به سوی مباحث کتاب تغییر می‌کند. نمایشگاه کتاب یک سرمایه است، چرا که در 10 روز برپایی آن درباره اخبار و رویداد‌های تازه این حوزه بین جوانان و مخاطبان و موج بازدیدکنندگان، حرف به میان می‌آید؛ فضایی که به راحتی نمی‌توان ایجاد کرد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری