پدیده‌های جوی مخاطره‌آمیز در هوانوردی تشريح شد

  پدیده‌های جوی مخاطره‌آمیز در هوانوردی تشريح شد

کتاب «مبانی هواشناسی هوانوردی» به قلم مشترک سهراب و سیروس محمدنیا قرائی از سوی انتشارات سخن‌گستر منتشر شد.

سیروس محمدنیا قرائی، به‌عنوان یکی از نویسندگان کتاب «مبانی هواشناسی هوانوردی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: هواشناسی هوانوردی یکی از شاخه‌های کاربردی علم هواشناسی است. در واقع نقش هواشناسی هوانوردی، در تامین سلامت پرواز بسیار اهمیت دارد. در این اثر اطلاعات خاصی از این شاخه علمی ارایه شده است.

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: موضوعات و سرفصل‌های این کتاب می‌تواند بخشی از نیازهای دانشجویان خلبانی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و هنرستان‌های دانش پرواز را تامین کند.

قرائی در معرفی کوتاهی از فصل‌های کتاب گفت: در فصل نخست با عنوان «هواشناسی عمومی (جو زمین)» به معرفی و تشریح موضوعاتی چون گاز بین سیارات، توده‌ها، جبهه هوا، کم فشارها و پرفشارها و به‌ویژه به مهم‌ترین لایه جو زمین یعنی «تروپوسفر» پرداخته شده است.

وی افزود: «ابرشناسی» عنوان دومین فصل این اثر علمی است که با محوریت مباحثی در ارتباط با ابرهای پایین، ابرهای متوسط و ابرهای بالا، تدوین شده است.

عضو انجمن مخترعین کشور در ادامه فصل سوم کتاب با عنوان «پدیده‌های جوی مخاطره‌آمیز در هوانوردی» را جذاب‌ترین فصل کتاب نامید و عنوان کرد: در این فصل از طوفان‌های رعد و برق، ترنادوها، خاکسترهای آتشفشانی و یخ​زدگی دما سخن به میان آمده است.

قرائی گفت: در این قسمت از کتاب به طوفان‌های بسیار مخرب و شدیدی اشاره شده که خوشبختانه با توجه به عرض جغرافیایی که کشور ما دارد، این‌گونه پدیده‌های جوی کمتر گریبانگیر ما می‌شوند. از آن‌جمله می‌توان به «ترنادوها» و «واتراسپات‌ها» اشاره کرد که شدیدترین اغتشاشات جوی هستند و در صورتی‌که بر روی خشکی اتفاق بیافتند «ترنادو» و برروی دریا «واتر‌اسپات‌ها» نامیده می‌شوند. این طوفان‌ها سالانه حدود 200 تا 220 بار در کشورهای قاره آمریکا اتفاق می‌افتند و بنابراین پیش‌بینی آن‌ها از لحاظ هواشناسی بسیار مهم است.

وی در تشریح پدیده خاکسترهای آتشفشانی (Volcanic Ashs) نیز که در این فصل از کتاب به آن اشاره شده، بیان کرد: خاکسترهای آتشفشانی هم یکی از پدیده‌های مخرب جوی در بخش هوانوردی است. در کشورهایی که این پدیده‌ها اتفاق می‌افتد، هواشناسی گزارشی از وضعیت موجود ارایه می‌دهد. به این دلیل که خاکسترهای آتشفشانی می‌توانند در پرواز اختلال ایجاد کنند، لذا گزارش این پدیده در مناطقی که با آن درگیرند و پیش‌بینی اینکه این خاکسترها بنا به پایداری و ناپایداری شرایط جوی تا چه مدت می‌توانند در منطقه ماندگاری داشته باشند، از نظر هواشناسی بسیار مهم است و کمک زیادی به برنامه‌ریزی و سلامت پروازها خواهد کرد.

وي در ادامه توضیح داد: «کد و روش‌های دیده‌بانی جو» و «گزارشات پیش‌بینی فرودگاهی» عنوان‌ فصل‌های چهارم و پنجم کتاب است. در فصل چهارم پیغام‌های هواشناسی، متار، اسپیسی یا گزارش‌ ویژه معرفی و تشریح شده و فصل پنجم نیز به موضوعاتی مانند پیش‌بینی فرودگاه (تافور)، اطلاعات سیگمت، اطلاعات ایرمت و اخطارهای فرودگاهی پرداخته است.

چاپ نخست کتاب «مبانی هواشناسی هوانوردی» با شمارگان یک‌هزار نسخه، به بهای 8 هزار تومان، نخستین‌بار در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از سوی انتشارات سخن‌گستر مشهد به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری