تمرین برای «بهبود حافظه فعال» کودکان در یک کتاب

  تمرین برای «بهبود حافظه فعال» کودکان در یک کتاب

کتاب «بهبود حافظه فعال» منتشر شد. این اثر ضمن ارایه مبانی نظری کارکرد حافظه در کودکان، راهکارهایی را برای تقویت آن به مخاطب پیشنهاد می‌دهد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، توجه به نقش و اهمیت مهارت‌های تحولی در پیشرفت تحصیلی و رفتاری دانش‌آموزان به ویژه دوران ابتدایی موضوع جدیدی نیست. چندی است که محققان و نظریه‌پردازان مختلف این موضوع را در دستور کار خود قرار داده و به بررسی زوایای مختلف آن پرداخته‌اند.

ضعف در مهارت‌های مربوط به حافظه در حوزه‌های مختلف تحصیلی از قبیل خواندن، نوشتن، ریاضیات و حوزه‌های مختلف رفتاری مشهود است. بر این اساس مدیریت چنین ضعف‌هایی برای غلبه بر مشکلات تحصیلی و رفتاری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

این کتاب نمونه‌های عملی، مطالعات موردی، توصیه‌ها و نکاتی را برای توانمندسازی متخصصان حوزه آموزش فراهم می‌کند تا کودکان و نوجوانان را حمایت و آن‌ها را به یادگیرندگان مستقل و موفقی تبدیل کنند.

با بهبود حافظه فعال یک کودک شاهد پیشرفت در عملکرد تحصیلی و تمرکز او خواهیم بود. بهبود حافظه فعال، به ویژه برای کودکانی که فرض می‌شود حافظه فعال ضعیف یک عامل زیربنایی برای عملکرد ضعیف آن‌هاست، بسیار حیاتی است. این شرایط عبارتند از نارساخوانی، اختلال هماهنگی رشدی، اختلال نارسایی توجه، بیش‌فعالی و اختلال طیف اوتیستیک.

این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه باید مشکلات حافظه فعال را تشخیص داد و آن‌ها را بهبود بخشید و به این ترتیب شانس موفقیت کودکان را افزایش داد. این اثر راهبردهای عملی برای کار با این دانش‌آموزان را شامل می‌شود و در عین حال، از مبانی نظری که پشتوانه آن فعالیت‌ها به‌شمار می‌آیند نیز غافل نشده است.

با بهره‌گیری از پشتوانه نظری دقیق و یک سبک نوشتاری قابل فهم، این کتاب مورد درخواست متخصصان و والدین است تا از آن برای کمک به دانش‌آموزان‌شان به عنوان یک راهنمای اساسی استفاده کرده و بتوانند توانمندی‌های بالقوه آن‌ها را به فعلیت برسانند.

کتاب حاضر در واقع ترجمه‌ای است از «بهبود حافظه فعال: افزایش یادگیری دانش‌آموزان» نوشته «تریسی پکیم آلووی» که برخی مطالب نیز به آن اضافه شده‌اند. این کتاب به نقش و جایگاه حافظه فعال در اختلالات دوران تحصیل و دوران کودکی می‌پردازد. 

آلووی این اثر را در هشت فصل تنظیم کرده است، فصل نخست کلیاتی را درباره مبانی نظری حافظه فعال و ویژگی‌ها و تحول آن مطرح می‌کند. در فصل دوم تشخیص حافظه فعال و راه‌های سنجش آن مطرح و در فصل سوم تا هفتم، اختلال خواندن اختلال ریاضیاتی، کنش‌پریشی، اختلال نارسایی توجه، بیش‌فعالی و اختلال طیف اتیستیک ارایه می‌شود و در نهایت در فصل هشتم به راهبردها و آموزش دانش‌آموزان می‌پردازد.

نویسنده سعی کرده که هر فصل را با ذکر مثال‌های عینی و مطالعات موردی مفید تقویت و  به گونه‌ای تنظیم کند که وقتی از یک اختلال سخن به میان می‌آید در ابتدا ویژگی‌ها، سبب‌شناسی و اختلال‌های همراه آن اختلال ارایه ‌و در پایان هر فصل پیشنهادها و رهنمودهایی با نگاه به حافظه فعال و محدودیت‌های آن مطرح ‌شود.

مترجمان برای مناسب‌سازی متن و مفیدتر شدن آن سعی در اتخاذ رویکردی آزاد در ترجمه داشته‌اند.

چاپ نخست کتاب «بهبود حافظه فعال» با ترجمه علی‌اکبر ارجمندنیا و محسن شکوهی‌یکتا با شمارگان دو هزار نسخه، 168 صفحه و بهای هشت هزار و 500 تومان توسط انتشارات تیمورزاده منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری