برای ساختن یک خانه چقدر مصالح می‌خواهیم؟ چقدر هزینه می‌شود؟/ آموزش متره و برآورد پروژه در یک کتاب

  برای ساختن یک خانه چقدر مصالح می‌خواهیم؟ چقدر هزینه می‌شود؟/ آموزش متره و برآورد پروژه در یک کتاب

«متره و برآورد پروژه» برای پاسخ به دو موضوع مقدار مصالح مورد نیاز ساخت یک ساختمان و برآورد هزینه‌های مالی آن از سوی انتشارات جهان جام جم منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «متره و برآورد پروژه» عنوان اثر مشترکی از شهرام تاجیک و حسین عالی، اعضای هیات علمی موسسه آموزش عالی ایوانکی و مسعود الوند است. کتاب در 10 فصل تدوین و از سوی انتشارات جهان جام جم، به بازار نشر عرضه شده است.

پنج فصل نخست کتاب شامل عنوان‌های «متره و برآورد و آشنایی با تعاریف و اصطلاحات»، «طرح و اجرای پروژه»، «شرکت‌های ساختمانی»، «آشنایی با ضوابط، عناوین و مقررات مالی در اجرای پروژه‌های ساختمانی» و «آشنایی با سرفصل‌های فهرست بهاء واحد پایه، رشته ابنیه و رسته ساختمان» است. 

نویسندگان در نخستین فصل کتاب در تعریف متره آورده‌اند، متراژ و اندازه‌گیری دقیق همه کار‌های انجام شده در یک پروژه (بر حسب نقشه‌‌های اجرایی) و محاسبه مقادیر تجهیزات ماشین‌آلات و مصالح مورد نیاز را متره می‌گویند.

مولفان در دومین فصل کتاب به انواع قراردادها، اعم از پیمانی، امانی و مدیربت پیمان پرداخته‌اند و در توضیح هر یک، مانند قرارداد بر حسب فهرست بهاء آورده‌اند، در این نوع قراردادها از دفترچه فهرست بهاء که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به چاپ می‌رسد استفاده می‌شود. طبق این دفترچه، موارد مختلفی در نظر گرفته شده و واحد اندازه‌گیری هر کدام مشخص و قیمت آن‌ها نیز در مقابل هر مورد ثبت شده است.

مولفان در فصل پنجم کتاب با هدف آشنایی مخاطب با مفهوم فهرست بهاء واحد پایه، رشته ابنیه و رسته ساختمان در تعریف آن آورده‌اند، فهرست بهاء، کتابچه‌ای است که قیمت واحد پایه رسته‌های مختلف، با توجه به واحدهای مورد نیاز مصالح پای کار، دستمزد نیروی انسانی و هزینه ساعتی ماشین‌آلات برای یک دوره سه ماهه مشخص، از طرف دفتر فنی، سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه و در اختیار استفاده کنندگان قرار می‌گیرد.

«ظرایب پیمان»، «جدول‌های محاسباتی تنظیمی در متره و برآورد»، «نمونه متره و برآورد اجزای ساختمان»، «نمونه متره و برآورد یک ساختمان» و «نقشه‌های اجرایی» عنوان‌های پنج فصل پایانی کتاب هستند که شامل تصاویر و فرمول‌های محاسباتی‌اند.

نخستین چاپ کتاب «متره و برآورد پروژه» با شمارگان دو هزار نسخه، در 248 صفحه به بهای 11 هزار و 800 تومان به همت انتشارات جهان جام جم به بازار نشر عرضه شده است.-


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری