«آشنایی با پرواز» تا «شعله کروی» به روایت علم

  «آشنایی با پرواز» تا «شعله کروی» به روایت علم

دانشگاه صنعتی شریف، به‌عنوان یکی از مراکز پیشرو علمی در شاخه‌های فنی و مهندسی، در زمینه چاپ و نشر آثار این حوزه نیز موفق عمل کرده است. این گزارش به معرفی 6 اثر منتشر شده از سوی موسسه انتشارات علمی این دانشگاه اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین اثر این مجموعه، کتاب «آشنایی با پرواز» اثر جان دی.اندرسن است که به قلم مشترک کریم مظاهری، حمیدرضا معتمدیان، صدف خصوصی، احمد مجیری و سحر اکبرپور به فارسی ترجمه شده است.

کتاب حاضر در 11 فصل به مباحثی همچون پيمايه‌های ابرصوتی، مبانی پايداری و كنترل، جو استاندارد، آيروديناميک مقدماتی، اولين مهندسان هوانوردی و پرواز فضایی پرداخته است.

این کتاب ترجمه‌ای از کتاب «Introduction to Flight» نوشته پروفسور جان دی اندرسن است. كتاب‌های پروفسور اندرسون به اين دليل كه مباحث پيچيده هوافضا را به سادگی و قابل فهم بيان می‌كند، طرفداران زيادی دارد. او در زمينه‌های ايروديناميک، ديناميک پرواز و كنترل و طراحی هواپيما، سيالات، ديناميک گازها و تاريخچه هوانوردی نیز كتاب‌هايی نوشته است. 

در کتاب «آشنایی با پرواز» خلاصه‌ای از مباحث مختلفی كه در رشته دانشگاهی مهندسی هوافضا تدريس می‌شود، گنجانده شده است. محتوای كتاب به گونه‌ای است كه بدون آشنايی با سطوح پيشرفته رياضيات و فيزيک و حساب انتگرال و ديفرانسيل و بدون نياز به گذراندن پيش‌نيازهای خاص دانشگاهی، می‌توان مباحث مختلف آن‌را به راحتی مطالعه و درک كرد. 

كتاب حاضر هم می‌تواند درسی مقدماتی برای آشنا كردن دانشجويان رشته مهندسی هوافضا با رشته تحصيلی و دروس آتی باشد و هم برای دانشجويان سال آخر رشته مهندسی هوافضا به منظور مرور اجمالی دروس مختلف توصيه می‌شود. اين كتاب برای مطالعه آزاد علاقه‌مندان به مباحث هوافضا نيز مناسب است.

چاپ نخست کتاب «آشنایی با پرواز» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 724 صفحه، به بهای 37 هزار تومان به بازار نشر دانشگاهی عرضه شده است. 

سنجش مقاومت شناورها با معیار علم 
دومین اثر این مجموعه «مقاومت هیدرودینامیکی شناورها» نام دارد که محمدسعید سیف و سجاد حاجی‌زاده، در 9 فصل آن‌را به‌طور مشترک تالیف کرده‌اند.

براساس محتوای این اثر، با توجه به اهداف گوناگون و نيازهای متفاوتی كه در حركت روی آب وجود دارد، انواع مختلفی از شناورها طراحی و ساخته شده‌اند. علاوه بر اين، تلاش‌های زيادی برای به‌دست آوردن كيفيت مطلوب در شناورها انجام گرفته است و همچنان روند بهينه‌سازی ادامه دارد.

در این كتاب سعی شده تا اصول علمی بررسی مقاومت شناورها در كنار روش‌های كاهش آن‌ها به‌طور كامل بيان شود.

اصول ديناميک سيالات، مولفه‌های مقاومت شناورها، روش‌های تقريبی تعيين مقاومت شناورها، حوضچه‌های كشش و روش‌های تست مدل، تعيين مقاومت شناورها به روش عددی، مقاومت شناورهای تندرو، تاثير شرايط محيطی در مقاومت شناورها و روش‌های كاهش مقاومت در شناورها، برخی از مهمترین سرفصل‌های کتاب حاضر را شامل می‌شوند.

چاپ نخست کتاب «مقاومت هیدرودینامیکی شناورها» با شمارگان 200 نسخه در 238 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.

آموزش شیمی آلی فلزی در قاب کاغذی
کتاب «شیمی آلی فلزی» تالیف مشترک دکتر منصور عابدینی و دکتر داور محمدی بقاعی، دیگر اثری است که در این گزارش معرفی می‌‌شود.

این کتاب در 10 فصل با ویرایشی جدید، برای استفاده دانشجويان سال آخر دوره کارشناسی شیمی و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد این رشته تدوین شده است.

در پايان هر فصل این اثر، تعدادی تمرين و حل آنها ارایه شده و در پايان كتاب هم تعدادی تمرين اضافی گنجانده شده تا دانشجويان با مفاهيم شيمی آلی فلزی از ديد يک شیمی‌دان معدنی آشنايی بيشتری پیدا کنند.

از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این اثر دانشگاهی می‌توان به خواص عمومی كمپلكسهای آلی فلزی، كمپلكسهای كربنيل، فسفين و واكنشهای جانشينی ليگاند، افزايش اكسايشی و حذف كاهشی، افزايش و ربايش هسته دوستی و الكترون‌دوستی و كاتاليز و نقش تركيبات آلی فلزی در پاره‌ای‌ از صنايع شيميايی، اشاره کرد.

چاپ نخست از ویرایش سوم کتاب «شیمی آلی فلزی» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 352 صفحه، به بهای 14 هزار تومان به همت موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف به بازار کتاب راه یافته است.

ترکیب شیمی و فیزیک در یک کتاب
کتاب «شیمی و فیزیک سیستم‌های کلوییدی و محلول‌های بیوپلیمری غذایی» اثر مشترک دکتر بابک قنبرزاده، دکتر هادی الماسی و مهندس نوشین نیک‌نیا، در 10 فصل مباحث مرتبط با کلوییدهای غذایی را بررسی کرده است.

با وجود اهميت مبحث كلوييدهای غذايی، تاكنون در اين زمينه كتاب جامعی به زبان فارسی تاليف و گردآوری نشده است و از طرفی دانشجويان و محققان، كتاب‌های خارجی تاليف شده به زبان انگليسی را بسيار دشوار و مبهم توصيف می‌كنند كه ناشی از نگارش خاص اين كتاب‌ها است.

در تاليف كتاب حاضر سعی شده كه شيوايی، سادگی، پيوستگی و طبقه‌بندی مناسب در طرح و بيان مطالب در حد بالايی رعايت شود تا مطالعه آن برای خوانندگان جالب و قابل فهم باشد. برای تدوين این كتاب، از منابع بسيار متنوعی شامل مقالات پژوهشی، مقالات مروری، منابع اينترنتی و كتاب‌های مرجع استفاده شده و مباحثی مانند ساختار و طبقه‌بندی كلوييدها، برهم كنش‌ها و پيوندها، پديده‌های سطحی، مكانيسم‌های ناپايداری، امولسيون‌ها، كف‌ها و امولسی‌فايرها مورد بحث قرار گرفته‌اند.

برهم‌كنشها و پيوندها در سيستم‌های كلوييدی، لايه سطحی و پديده‌های سطحی، ساختار و ويژگی‌های پایه سيستم‌های كلوييدی، جنبه‌های ناپايداری در امولسيون‌ها، سیستم‌های کف و رئولوژی سيستم‌های كلوييدی، از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این اثر دانشگاهی هستند.

نخستین چاپ کتاب «شیمی و فیزیک سیستم‌های کلوییدی و محلول‌های بیوپلیمری غذایی» با شمارگان 200 نسخه در 428 صفحه، به بهای 14 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.

سفر به اعماق دریاها با زیرسطحی‌های بدون سرنشین
کتاب «اصول طراحی زیرسطحی‌های بدون سرنشین» در 14 فصل به قلم مشترک محمدسعید سیف و بهنام صادق‌زاده پراپری، به مفاهيم و اصول طراحی زيرسطحی‌های بدون سرنشين پرداخته است.

در این اثر علمی آمده: «حوزه مهندسی زيرسطحی به‌عنوان يكی از شاخه‌های مهم و اصلی صنعت دريا، نياز به توجه ويژه دارد. دنيای زير آب با توجه به ويژگی‌های منحصر به فردی كه دارد، از عرصه‌های ناشناخته بشر محسوب می‌شود. با وجود اينكه انسان به فضای خارج از كره زمين راه يافته است، از محيط‌های بيكران زير درياها و اقيانوس‌ها اطلاعات چندانی ندارد.

در حال حاضر يكی از علاقه‌مندی‌های تحقيقاتی مراكز علمی و صنعتی دنيا، كشف اين محيط پر رمز و راز است. زيرسطحی‌های بدون سرنشين به‌عنوان اصلی‌ترين ابزار محققان در اين عرصه به سرعت جايگزين زيردريايی‌های متداول و غواصان شده وامكان كشف و بهره‌برداری از محيط‌های زيرآب را فراهم ساخته‌اند.»

از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این کتاب دانشگاهی می‌توان به مدل‌سازی دینامیکی، طراحی بدنه، بررسی انواع سیستم‌های رانش، سيستم پردازش و كنترل مركزی، سيستم غوص و صعود، سیستم ناوبری هوشمند و الگوريتم‌های تشخيص موانع و عبور از آنها، اشاره کرد.

کتاب «اصول طراحی زیرسطحی‌های بدون سرنشین» با شمارگان 200 نسخه در 348 صفحه، به بهای 15 هزار تومان، نخستین‌بار به همت موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف راهی بازار نشر دانشگاهی شده است.

شعله کروی در خرمن کتاب
کتاب «شعله كروی» که مفاهیم و مطالب آن راهنمایی برای محققان، دانشجویان و صنعتگران حوزه احتراق است، در هفت فصل به همت مهدی بيدآبادی، بهزاد سعادت‌نيا و اباذر وحدت آزاد، به رشته تحریر درآمده است.

در این اثر بر این موارد تاکید شده که پیچیدگی‌های ذاتی متعدد پدیده احتراق باعث شده است که مدل‌سازی پدیده احتراق، همواره با ساده‌سازی‌های فراوان همراه باشد. مختصات کروی به‌عنوان مختصات نزدیک‌تر به شکل انتشار واقعی شعله، در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. مطالعه بر روی انتشار شعله کروی، امکان پیش‌بینی دقیق‌تر شروع احتراق، انتشار شعله و عوامل دینامیکی شعله را فراهم می‌کند. علاوه بر این مطالعه شعله کروی و آشنایی با مفاهیم آن برای ورود به بحث احتراق حجم ثابت و پدیده انفجار امری ضروری است.

شعله کروی نفوذی، شعله کروی پیش مخلوط، پایداری شعله‌های کروی، مدل‌سازی انتشار شعله کروی ابر ذرات ارگانیک و شعله کروی با سوخت مایع، از جمله مباحث مورد بحث در کتاب حاضرند.

چاپ نخست کتاب «شعله كروی» با شمارگان 50 نسخه در 153 صفحه، به بهای هفت هزار تومان از سوی موسسه انتشارات علمی دانشگاه صنعتی شریف منتشر شده است.-


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری