تجلی کلام شفابخش پیامبر (ص) در «طب‌النبی»/ از فواید روغن زیتون تا قرائت سوره حمد

  تجلی کلام شفابخش پیامبر (ص) در «طب‌النبی»/ از فواید روغن زیتون تا قرائت سوره حمد

کتاب «طب‌النبی (ص)» تالیف حسین مردانپور، با تاکید بر توصیه‌های پیامبر گرامی اسلام، درباره بیماری‌ها و راه‌های درمان و همچنین خواص غذاها و گیاهان دارویی، به همت انتشارات اسماء‌الزهرا به بازار نشر عرضه شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «طب‌النبی (ص)» در قالب هشت فصل با عنوان‌های راه‌های سلامت نگاه داشتن جسم در کلام پیامبر (ص)، آداب خوردن و آشامیدن، بهداشت دهان و دندان، درمان با غذاها و گیاهان دارویی، عوامل فقر و وسعت روزی، درمان با اذکار و تعویذات و ذکر آثار بعضی از اذکار، شفا و درمان با قرآن و بیماری‌ها و راه‌های درمان، نکات و توصیه‌هایی علمی و پزشکی و بسیار آموزنده از حضرت محمد (ص) را که از منابع معتبر شیعی جمع‌آوری شده است، روایت می‌کند.
 
آموزه‌های علمی از تقویت اعصاب تا بیماری‌های خون
در فصل نخست کتاب با عنوان «راه‌های سلامت نگاه داشتن جسم در کلام پیامبر (ص)» درباره موضوعاتی همچون قلب، رگ‌ها، تقویت اعصاب، جلوگیری از دیوانگی، موانع سستی اندام، چشم، گوش، بینی، معده، بیماری‌های خون، پوست و مو و آداب و احکام آمیزش، سخن به میان آمده است.

در بخشی از فصل نخست، به نقل از صفحه 597 کتاب «الامالی طوس» از پیامبر (ص) روایت شده است: «در انسان، سیصد و شصت رگ است و از این تعداد، صد و هشتاد تا متحرک و صد و هستاد تا ساکن‌اند. اگر آن رگ‌های متحرک، ساکن می‌بود، انسان باقی نمی‌بود و اگر هم آن رگ‌های ساکن، تحرک می‌یافت، انسان از میان می‌رفت.»

فواید کم‌خوری در کلام پیامبر (ص)
فصل دوم کتاب با محوریت «آداب خوردن و آشامیدن» تالیف شده است. کم‌خوری، فواید کم‌خوری، پرخوری، آداب غذا خوردن، آداب خوردن میوه، آداب آشامیدن آب و وعده‌های غذا خوردن، از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در این فصل از کتابند.

فصل سوم کتاب به «بهداشت دهان و دندان» اختصاص دارد. در این فصل به مواردی همچون خلال کردن، شستشوی دهان و بینی، مسواک زدن و نکاتی برای خوشبو کردن دهان اشاره شده است.

چند نقل کوتاه از حضرت محمد (ص) درباره مسواک زدن
مسواک زدن از سنت‌های پیامبران است. (الکافی، جلد 6، صفحه 495)
مسواک بزنید، چراکه مسواک، مایه پاکیزگی دهان و خشنودی پروردگار است. (سنن‌ ابن ماجه،جلد 1، صفحه 106)
جبرئیل آن اندازه مرا به مسواک زدن سفارش می‌کرد که ترسیدم دندان‌هایم یک به یک بریزد و بی‌دندان شوم. (الکافی، جلد 6، صفحه 497)

«درمان با غذاها و گیاهان دارویی» عنوان چهارمین فصل کتاب است. در این فصل در نقلی از پیامبر بزرگوار اسلام می‌خوانیم: «یا علی! نه چیز فراموشی می‌آورد، خوردن سیب ترش، گشنیز، پنیر، پس‌مانده موش خوردن، خواندن نوشته سنگ قبر، راه رفتن بین دو زن، شپش‌ها را رها ساختن، در گودی پس گردن حجامت نمودن و در آب راکد بول کردن.»

در فصل‌های پنجم و ششم با عنوان‌های «عوامل فقر و وسعت روزی» و «درمان با اذکار و تعویذات و ذکر آثار بعضی از اذکار» انواع دعاها برای وسعت رزق و توصیه‌هایی برای انجام ندادن اعمالی که سبب بروز فقر می‌شوند و همچنین درمان انواع بیمار‌ی‌های جسم و روح با دعا و تعویذ، به نقل از کلام نورانی پیامبر (ص) آورده شده است.

آرامش و شفا با کلام نورانی وحی
فصل هفتم کتاب که به موضوع «شفا و درمان با قرآن» اختصاص دارد، فوائد مختلف سوره‌های قرآن کریم در درمان و آرامش روح و بهبود کیفیت زندگی مادی و معنوی و درمان انواع بیماری‌ها عنوان شده است.

در این فصل به نقل از کلام نورانی پیامبر خاتم (ص) آمده: «کسی که سوره حمد را هفت‌ بار بخواند، از هر دردی شفا پیدا می‌کند و اگر صاحب درد به سوره حمد پناه برد و یکصد بار آن‌را بر کسی که روح از جسدش رفته باشد بخواند، پروردگار عالمیان روح را به آن جسد برمی‌گرداند.» (مکارم‌الاخلاق، صفحه 363)

در فصل پایانی کتاب که «بیماری‌ها و راه‌های درمان» عنوان گرفته، به انواع بیماری‌ها و خصوصیات و مشخصات آن‌ها و راه‌های درمان با استفاده از دعا و همچنین گیاهان دارویی و  شرح مبسوطی از خواص معجزه‌آسای گیاهان دارویی و میوه‌ها اشاره شده است. 

در فصل هشتم، در شرح فوائد مواد غذایی و گیاهان، اشاراتی بسیار خواندنی ارایه شده است که از آن‌جمله می‌توان به این جملات اشاره کرد: پیامبر (ص): «روغن زیتون بخورید و خود را با آن چرب کنید، زیرا در آن درمان هفتاد درد است که جذام از جمله آن‌ها است.» (کنز‌‌العمال، جلد 10، صفحه 48)

در پیش‌ درآمد کتاب حاضر، به قلم حسین مردانپور آمده است: «بیماری‌ها همواره همراه انسان هستند و سزاوار است انسان درک کند طبیب واقعی خدا است و او است که خواص درمانی را در داروها نهاده است و برای هر دردی در عالم هستی دارویی قرار داده است و از طرفی به انسان قوه شناخت دردها و داروها را عنایت کرد تا بتواند بدین وسیله خود را از زندان بیماری‌ها نجات بخشد و به سرزمین سلامت فرود آورد.» 

چاپ سوم کتاب «طب‌النبی (ص)» با شمارگان سه هزار نسخه در 160 صفحه، به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات اسماء‌الزهرا شهر قم منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری