خواندنی‌های علمی از انرژی خورشیدی تا دینامیک خاک

  خواندنی‌های علمی از انرژی خورشیدی تا دینامیک خاک

این گزارش به معرفی سه کتاب دانشگاهی با عنوان‌های «دینامیک خاک»، «اصول و کاربرد انرژی خورشيدی» و «گرماليت مواد ارگانيک در فرايندهای احتراقی» می‌پردازد که از سوی انتشارات دانشگاه علم و صنعت منتشر شده‌اند.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- کتاب «ديناميک خاک» نوشته دکتر محمدحسن بازيار، مترجم برگزيده کشوری (سا 85) در رشته عمران است. این اثر در فصل‌های ابتدایی، پاسخ ديناميکی سيستم‌های با جرم متمرکز و پيوسته به تحريکات منظم همچون پی ماشين‌آلات و تحريکات نامنظم مثل زلزله و همچنين ميرائی ويسکوز و غير ويسکوز و تأثير آن بر پاسخ ديناميکی سيستم‌ها است. 

یکی از مهم‌ترین مباحث کتاب حاضر، روش‌های تعيين مدل برشی است که به‌عنوان يکی از پارامترهای مهم در بحث زلزله و تاثير پارامترهای مختلف خاک بر آن در فصل ششم مورد بحث قرار گرفته است.
 
در فصل هفتم نیز یکی دیگر از محورهای مهم در بحث دینامیک خاک یعنی مروری کلی بر مهندسی زلزله به منظور شناخت بهتر مهندسان از اين پديده، ارایه شده است. فصل هشتم، به روش‌های قديم و جديد تحليل پی ماشين‌آلات و جداول طراحی آنها شلامل روش دوبری – گزتاس پرداخته است. 

در فصل نهم مبحث تحليل لرزه‌ای ديواری حائل و نحوه محاسبه فشار خاک و تغيير مکان ماندگارديوار ناشی از زلزله، براساس آخرين يافته‌ها مطرح شده است. در انتهای اين فصل نیز روش‌های بهسازی خاک در مقابل اين پديده برای استفاده عملی مهندسان آورده شده است. 

محمدحسن بازيار، مولف این اثر، عضو ارشد انجمن مهندسان عمران ايران است که  موفق به دريافت جايزه «بدفر» از انستيتو پلی‌تکنيک «رنسلر» آمريکا در سال 1991 شده است. 

نخستین چاپ کتاب «ديناميک خاک» با شمارگان ‌دو هزار نسخه در صفحه 536، به بهای سه هزار و 900 تومان به همت انتشارات دانشگاه علم و صنعت برای دانشجویان رشته مهندسی خاک به بازار نشر عرضه شده است. 

کاربرد انرژی خورشیدی در علم و صنعت
 دومین اثری علمی و دانشگاهی که در این گزارش معرفی می‌شود، چهارمین چاپ کتاب «اصول و کاربرد انرژی خورشيدی» به قلم مهندس اصغر حاج سقطی است. کتاب حاضر در 6 فصل با عنوان‌های «کميت و کيفيت انرژی خورشيدی»، «فن‌آوری استفاده از انرژی خورشيدی»، « سيستم‌های خورشيدی»،‌ «سيستم‌های گرما خورشيدی»،‌ «سيستم‌های تهيه آب شيرين خورشيدی» و «سيستم‌های توليد قدرت و نيروگاه‌های خورشيدی» تدوین شده است. 

مولف این کتاب با تاکید بر اهمیت و تاثیر انرژی خورشید در زندگی کره زمین در اثرش آورده است: «خورشيد به ميزان قابل توجهی انرژی دارد (دمای مرکزی آن ميليون‌ها درجه و دمای سطح خارجی خورشيد 0 C 5600 است). ميزان انرژی دريافتی زمين در فاصله 150 ميليون کيلومتری خورشيد در نقاط مختلف متفاوت بوده و در تهران در حدود پنج کيلو وات ساعت بر متر مربع در روز اندازه‌گيری شده است. انرژی خورشيدی لايزال، پاکيزه و مجانی است و يکی از اميدهای جامعه بشری بوده و در آينده به‌عنوان يکی از منابع انرژی مطمئن و اقتصادی، جايگزين منابع رو به اتمام سوخت‌های فسيلی خواهد شد.» 

در اين کتاب، پس از مقدمه کوتاه و ذکر تاريخچه، کميت و کيفيت انرژی خورشيدی تشريح شده و سيستم‌های مختلف خورشيدی معرفی شده‌اند. سيستم‌های گرما خورشيدی شامل گردآورهای خورشيدی، آبگرمکن‌ها، گرمايش و سرمايش ساختمان‌ها با استفاده از خورشيد، دستگاه‌های آب شيرين‌کن خورشيدی، سيستم‌های توليد قدرت و نيروگاه‌های خورشيدی می‌شوند.

در پایان این کتاب علمی نيز يک پروژه تحقيقاتی و کاربردی به ‌نام «اولين ساختمان خورشيدی در ايران» معرفی و محاسبات گرمايشی و سرمايشی فعال و غيرفعال خورشيدی آن تشريح شده است. همچنین در انتهای این اثر دانشگاهی، نمودارها و جدول‌های تابش خورشيدی برای ايران و ساير کشورها آمده است. 

چهارمین چاپ کتاب «اصول و کاربرد انرژی خورشيدی» با شمارگان دو هزار نسخه در 324 صفحه، به بهای پنج هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه علم و صنعت منتشر شده است. 

بررسی تاثیر مواد ارگانیک در فرایندهای احتراقی در یک کتاب دانشگاهی
نخستین چاپ کتاب «گرماليت مواد ارگانيک در فرايندهای احتراقی» به قلم مشترک دکتر مهدی بيدآبادی و مهندس مصطفی کشاورزيان، تالیف شده است. این اثر در واقع نخستین تالیفی است که به‌طور انحصاری به پديده «گرماکافت» مواد ارگانيک، انواع محصولات توليدی طی اين فرايند و تاثير آن در فرايند احتراق مواد ارگانيک پرداخته است. 

مولف در این اثر سعی کرده تا ديدگاه‌ها، نظرات و برخی از فعاليت‌های محققان سرآمد در زمينه گرماکافت مواد ارگانيک را ارایه کند. استفاده و مطالعه این اثر برای دانش‌آموختگان رشته‌های مکانيک علوم حرارتی، انرژی‌های تجديدپذير، سودمند و راهگشايی برای فعاليت‌های علمی و عملی محققان و علاقه‌مندان است.

نخستین چاپ کتاب «گرماليت مواد ارگانيک در فرآيندهای احتراقی» با شمارگان دو هزار نسخه، در 216 صفحه، به بهای 10 هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه علم و صنعت به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری