یکی از مولفه‌های اسلامی شدن دانشگاه‌ها تولید کتاب است

  یکی از مولفه‌های اسلامی شدن دانشگاه‌ها تولید کتاب است

وحید احمدی در حاشیه نخستین «هم‌نشست ارزیابی طرح‌های کلان ملی پژوهش و فناوری کشور» با اشاره به تولید کتاب از منابع بومی و اسلامی گفت: منابع ما باید بر مبانی فرهنگ اسلامی و ایرانی تدوین شوند.

احمدی، دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در حاشیه نخستین «هم‌نشست ارزیابی طرح‌های کلان ملی پژوهش و فناوری کشور» درگفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: یکی از اهداف کارگروه‌های حاضر در نخستین هم‌نشست طرح‌های کلان ملی، ارزیابی و مستندسازی کل فعالیت‌های پژوهشگران است.

وی افزود: یکی از اهداف شورای عالی عتف حفظ این مستندات برای استفاده دانشگاهیان و مراکز پژوهشی است به عبارتی دیگر ما فقط به دنبال تولید نیستیم. به طور قطع مستندسازی جز برنامه‌های اصلی ما است. 

احمدی در پاسخ به پرسشی در رابطه با نقش کتاب در سند اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها ادامه داد: به طور قطع یکی از مولفه‌های سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها بحث کتاب است. به عبارتی دیگر، منابع ما باید بر مبانی فرهنگ اسلامی و ایرانی تدوین شود که در حوزه‌علوم انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در پاسخ به پرسشی درباره تامین منابع برای رشته‌های جدید دانشگاهی گفت:‌ رشته‌های جدید دانشگاهی براساس تقاضای دانشگاه‌ها ایجاد می‌شود. به عبارتی دیگر کار تخصصی و علمی مربوطه در دانشگاه متقاضی صورت می‌گیرد و نظرات دانشگاه‌ها در شورا‌های تخصصی داخل وزارتخانه نیز بررسی و در نهایت تایید می‌شود. دانشگاه‌ها براساس نیازسنجی، درخواست ایجاد یک رشته را اعلام می‌کنند. در حالت کلی مشکلی در حوزه کتاب برای رشته‌های جدید وجود ندارد. 

دو هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های کلان نیاز داریم 

وحید احمدی،‌ دبیر کل شورای عالی علوم و تحقیقات و فناوری همچنین در نخستین «همنشست طرح‌‌های کلان ملی و پژوهش‌های فناوری اطلاعات» با اشاره به جایگاه شورای «عتف» گفت: ‌سیاست‌گذاری، هدایت و برنامه‌ریزی از وظایف اصلی شواری عتف است. 

وی در ادامه درباره اعتبار‌های مورد نیاز برای اجرای طرح‌های کلان ملی گفت:‌ 47 طرح ملی به طور قطعی و طبق مصوبه شورای عالی، عملیاتی و ابلاغ شده است. طبق اهداف تعیین شده،‌ طرح باید مشکل و نیاز ملی را برطرف کند. برای عملیاتی شدن این طرح‌ها به دو هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. 

معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، با اشاره به چالش‌های موجود برای اجرای طرح‌های کلان ملی افزود:‌ نخستین چالش تامین منابع مالی است. 500 میلیارد تومان تزریق شده که به هیچ عنوان کافی نیست. دومین چالش،‌ مشارکت دستگاه‌های مجری است. 

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به مهم‌ترین چالش اجرای طرح‌های کلان ادامه داد: نگرش منطقی مسوولان به طرح‌های کلان مهم‌ترین چالش در اجرایی شدن این طرح‌ است. آیا جایگاه طرح‌ها برای مسوولان قابل پذیرش است؟ اگر قابل پذیرش است باید برای حل مشکلات گام بردارند در غیر این صورت باید به دنبال تصحیح طرح‌ها و جلب نظر مسوولان باشیم. 

احمدی، به عقد چند تفاهم‌نامه‌ها بین وزارت علوم و چند وزارت‌خانه برای اجرای طرح‌های کلان اشاره و اظهار کرد: وزارت دفاع، اجرای 9 طرح کلان را با تامین 50 درصد اعتبار بر عهده گرفته است. با وزارت بهداشت و‌ صنعت، معدن و تجارت نیز در حال مذاکره‌ایم.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری