«طرح تکمیل چاه» به قلم جاناتان بلاربی به بازار کتاب رسید

  «طرح تکمیل چاه» به قلم جاناتان بلاربی به بازار کتاب رسید

نخستین چاپ کتاب «طرح تکمیل چاه» تالیف جاناتان بلاربی، به‌عنوان یک منبع علمی مناسب در حوزه مهندسی نفت، از سوی انتشارات ستایش راهی بازار نشر دانشگاهی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «طرح تکمیل چاه» نوشته جاناتان بلاربی، در 12 فصل به قلم مشترک اشکان اکبری برازجانی و رضا میری ترجمه شده است.

چهار فصل ابتدایی کتاب با عنوان‌های «مقدمه»، «تکمیل مخزن»، «کنترل ماسه» و «طول عمر عملیات چاه» به موضوعاتی مانند نقش مهندسی تکمیل، عملکرد درون‌ریزی چاه و شکافتن هیدرولیکی و پیش‌بینی مقاومت سنگ و تولید ماسه پرداخته‌اند.

مولف در نخستین فصل کتاب درباره مفهوم «تکمیل» آورده است: «تکمیل،‌ سطح مشترکی بین مخزن و تولید سطحی است. نقش طراح تکمیل،‌ انتخاب یک چاه حفر شده و تبدیل آن به یک مجرای تزریقی با تولیدی کارآمد و ایمن است. به عبارتی دیگر تکمیل همیشه دارای لوله مغزی تاج چاه،‌ با هر ابزار دیگری است.» ‌

حفاظت از محیط زیست،‌ از دیگر مباحث فصل نخست است. براساس محتوای این فصل، عملیات تکمیل بر محیط زیست اثر‌گذار است. برخی اوقات مضر و گاهی مفید است. مولف در تشریح تاثیر زیست‌محیطی تکمیل بر محیط زیست آورده که ‌یک تکمیل مناسب نه تنها تولید را بهبود می‌بخشد بلکه موجب کاهش انرژی مصرفی موردنیاز برای خارج کردن هیدرو کربن‌ها از زمین می‌شود.

عنوان‌های «عملکرد چاهی، انتقال گرما و سایزبندی لوله مغزی»،‌ «فرا‌زآوری مصنوعی»، «شیمی تولید» و «انتخاب ماده» به چهار فصل بعدی کتاب اختصاص دارند.

نویسنده در چهارمین فصل کتاب، درباره طول عمر عملیات چاه اشاره کرده که مداخلات چاهی از جمله کابل‌ (سیم) با لوله مارپیچی شده،‌ عملیاتی رایج و مهم است.

بلاربی همچنین در فصل هشتم فصل می‌نویسد: «این فصل دربرگیرنده فرم‌های اصلی خوردگی مربوط به تکمیلات و متالوژی‌های موجود،‌ طراحی شده برای پیشگیری از خوردگی و محدود‌سازی فرسایش است. این بخش همچنین شامل مطالبی درباره الاستومر‌ها و پلاستیک‌هایی است که موجب انسداد‌هایی در اجزای تک میل می‌شوند.» ‌

«آنالیز تنش لوله مغزی»، «تجهیزات تکمیلی»، «نصب تکمیل» و «تکمیل‌های تخصصی» عنوان‌های چهار فصل پایانی کتاب حاضرند.

مولف در دهمین فصل کتاب، درباره تجهیزات تکمیل در مطلبی با عنوان شیرآلات سرچاهی و آویز لوله مغزی آورده است که همه تکمیل چاه‌ها متشکل از تاج چاه نیستند؛ به‌عنوان نمونه چاه پمپ شده با اهرم مکنده، ‌شامل یک جعبه ابزار و یک شیر است که اگر میله کنده یا شکسته شود، بسته خواهد شد. هرچند همه چاه‌هایی که به‌صورت طبیعی جریان دارند و نیز اکثر چاه‌های فرازآوری مصنوعی،‌ شامل یک تاج چاه و یا حداقل یک شیر است. ‌

نویسنده در سرفصلی دیگر با عنوان طرح دکل و آماده‌سازی، به این نکات اشاره کرده که عملیات تکمیل، فعالیت‌های شدید و مختلفی را پوشش می‌دهد که نیازمند ابزار و مهارت‌های مختلفی برای فعالیت‌های حفاری است. آماده‌سازی محدوده چاه برای انجام تکمیل به‌صورت طبیعی،‌ هنگام حفاری بخش مخزن رخ می‌دهد. دیگر دوره‌های شدید در ساخت یک چاه اغلب شامل فعالیت‌های تخصصی نظیر مغز‌ه‌گیری،‌ هدایت زمینی یا نمودارگیری است. 

در بخشی از مقدمه مولف در ابتدای کتاب، بلاربی این‌گونه نوشته است: «نگارش کتاب حاضر بیش از دو سال انجام شده که سهم عمده این زمان در یک کابین ثبت وقایع در کوه‌های غرب کانادا صرف شده است.»

نخستین چاپ کتاب «طرح تکمیل چاه» با شمارگان دو هزار نسخه‌ در 972 صفحه، به بهای 60 هزار تومان به همت انتشارات ستایش به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری