رفع فقر منبع در حوزه صنایع غذایی هدف اصلی‌ تالیف بود

عضو هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران

  رفع فقر منبع در حوزه صنایع غذایی هدف اصلی‌ تالیف بود

محمد‌حسن‌ ایکانی از انتشار نخستین کتابش خبر داد و گفت: «اصول و کار‌برد‌ فرآیند‌های استخراج فشار‌ بالا در صنایع غذایی» بخشی از فقر منبع حوزه صنایع غذایی را برطرف می‌کند.

محمد‌حسن‌ ایکانی، رییس پژوهشکده فنا‌وری‌های شیمیایی سازمان پژوش‌های صنعتی ایران، درگفت‌‌وگو با خبرنگارخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تالیف نخستین اثرش اظهار کرد: «اصول و کار‌برد‌ فرآیند‌های استخراج فشار‌ بالا در صنایع غذایی» کتابی برگرفته از موضوع پایان‌نامه مقطع دکترایم است. بحث این کتاب از موضوعات جدید دنیاست. صنایع داروسازی،‌ آرایشی و بهداشتی، استخراج عصاره‌های گیاهی،‌ آلودگی‌ زدایی و واکنش‌های دارویی از کاربرد‌های اصلی این دانش است.

این عضو هیات علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در ادامه گفت: نزدیک به 20 مقاله با موضوع فرآیند‌های استخراج فشار‌ بالا تالیف کرده‌ام که دستمایه تالیف نخستین کتابم شده است.

ایکانی ادامه داد:‌ موضوع فرآیند‌های استخراج فشار‌ بالا در صنایع غذایی، از سال 1998 در جهان و از سال 1384 در ایران مطرح شده است؛ به واسطه جدید بودن این موضوع کتابی در کشور وجود نداشت. دلیل اصلی تالیف کتاب نیز رفع نیاز مخاطبان به ویژه دانشجویان است.

مخترع دستگاه «ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی ﻓﻨﺎوری ﺣﻼل‌ﻫﺎی ﻓﻮق ﮔﺮم در اﺳﺘﺨﺮاج، ﺧﺎﻟﺺ‌ﺳﺎزی و ﺗﻬﻴﻪ ﻓﺮآورده‌ﻫﺎی ﺷﻴﻤﻴﺎیی و ﻏﺬایی» با اشاره به عنوان‌های فصل‌های کتاب گفت: «اصول و کار‌برد‌ فرآیند‌های استخراج فشار‌ بالا در صنایع غذایی» که به زودی منتشر می‌شود در هفت فصل تدوین شده است. «مقدمه‌‌ای بر فرآیند‌های استخراج»، «آب فوق داغ و ویژ‌گی‌های آن»، «استخراج با آب فوق داغ»، «استخراج با سایر حلال‌‌های فوق داغ»، «ویژ‌گی‌های سیا‌ل‌های فوق بحرانی»، «استخراج با سیال فوق بحرانی» و «سایر فرآیند‌های فشار بالا» عنوان‌‌های فصل‌های این کتاب هستند.

ایکانی، با اشاره به پایان ترجمه و انتشار کتاب «درآمدی بر مهندسی فرآیند‌‌های غذایی» گفت: این اثر به قلم،‌ پیتر اسمیت، از محققان برجسته حوزه مهندسی صنایع غذایی است. ترجمه این اثر که به همت «اشپرینگر» منتشر شده یک سال و نیم طول کشیده و به زودی از سوی سازمان پژوش‌های صنعتی ایران در 800 صفحه منتشر خواهد شد.

وی با اشاره به قدیمی بودن بیشترآثار حوزه مهندسی صنایع غذایی افزود: کتاب «درآمدی بر مهندسی فرآیند‌‌های غذایی» می‌تواند به‌عنوان یک منبع دانشگاهی استفاده شود. یک منبع دانشگاهی باید در انتهای هر فصل نمونه‌ پرسش‌هایی را ارایه کند مولف این اثر به صورت تفضیلی به ارایه مثال‌های متنوع اقدام کرده است.

 محمد‌حسن‌ ایکانی، ﻋﻀﻮﻫﻴات علمی ﭘﮋوﻫﺸﻜﺪه ﻓﻨﺎوری‌ﻫﺎی شیمیایی، ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﮋوﻫش‌‌‌‌های علمی و صنعتی اﻳﺮان، دانش‌آموخته مقطع دکترای رشته مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی شریف است. وی در بیش از 18 پروژه‌‌ تحقیقاتی مشارکت داشته است. 

«تهیه گازسنتز به روش اکسایش جزیی غیر کاتالیستی»، «‌طراحی و ساخت یک واحد پنج اسکیل استخراج مایع ــ‌ مایع با کاربردی در صنایع اسانسیگری» و «طراحی مهندسی پایه فرآیند‌ ریفرمینگ خود گرمازا (ATR)» از جمله این طرح‌های تحقیقاتی است.  وی 35 مقاله به زبان انگلیسی و فارسی در نشریات مختلف منتشر کرده است. 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری