دانش موزه‌داری نوین، ارزش و اعتبار آثار را منوط به اطلاعات آن می‌داند

  دانش موزه‌داری نوین، ارزش و اعتبار آثار را منوط به اطلاعات آن می‌داند

محسن حق‌گو، کارشناس آمار و اطلاعات فرهنگی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، با تاکید بر نقش اطلاعات در دانش موزه‌داری نوین درباره مراحل طراحی «نرم‌افزار جامع بانک اطلاعات آثار موزه‌ای ملک» که در دومین همايش مديران فناوری اطلاعات مراكز علمی كشور، در جمع 17 طرح برگزیده قرار گرفت به ایبنا توضیح داد.

حق‌گو در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: دانش موزه‌داری نوین بخش عمده‌ای از ارزش و اعتبار آثار را منوط به اطلاعاتی می‌داند که درباره آثار وجود دارد. اطلاعاتی که شامل پیشینه مادی و معنوی پیدایش اثر، سیر تاریخی حیات اثر، فرآیندهای فرسایش و زوال آن است که موجب خوانایی و ارزشمندی اثر می‌شود. بنابراین اثری که درباره آن اطلاعاتی کافی در دست نیست، گنگ و به نسبت کم ارزش تلقی می‌شود. 

وی افزود:‌ آثار موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک تا سال 1387 فاقد هرگونه شناسنامه‌ای بودند و شناسایی و دستیابی به اندک اطلاعات آثار نیز تنها از طریق دفاتر ثبتی ممکن بود. مجموعه این عوامل موجب شد تا پس از تهیه فرم‌های استاندارد شناسنامه برای مجموعه‌های مختلف، در زمانی کمتر از یک‌سال شناسنامه عمومی کلیه آثار تکمیل و مستندسازی و تهیه شناسنامه آثار در اولویت قرار گیرد. نتیجه این تلاش

گردآوری، ذخیره‌سازی و بازیابی همه اطلاعات در سیستم‌های سنتی کاری دشوار و زمانبر بود، در نتیجه ایده ایجاد یک بانک اطلاعاتی دیجیتالی با ویژگی‌های قابلیت به‌روزرسانی و جستجو شکل گرفت

به گردآوری حجم قابل توجهی از اطلاعات درباره آثار انجامید. 

بانک اطلاعات دیجیتالی با قابلیت به‌روز رسانی و جستجو
حق‌گو ادامه داد:‌ کارشناسی چندین مجموعه از آثار و برپایی نمایشگاه‌های ادواری نیز به تولید بیشتر داده‌ها کمک کرد. گردآوری، ذخیره‌سازی و بازیابی همه اطلاعات در سیستم‌های سنتی کاری دشوار و زمانبر بود، در نتیجه ایده ایجاد یک بانک اطلاعاتی دیجیتالی با ویژگی‌های قابلیت به‌روزرسانی و جستجو شکل گرفت.

کارشناس آمار و اطلاعات فرهنگی موسسه ملک گفت:‌ نرم‌‌افزار باید دو مشخصه اصلی داشته باشد؛ یکی تعریف فیلدی که امکان ورود همه اطلاعات پیرامون یک اثر به‌طور جامع و با قابلیت جستجو برای ورود هر نوع داده را فراهم کند. سپس کاربری ساده و روان برای همه موزه‌داران، ‌پژوهشگران و هر مراجعه کننده باهر سطح اطلاعاتی و بازیابی اطلاعات داشته باشد. 

طراحی شناسنامه‌ها و فرم‌های فیزیکی پرونده آثار
وی درباره به پیش‌نیاز‌های طراحی «نرم‌افزار جامع بانک اطلاعات آثار موزه‌ای ملک» اظهار کرد:‌ پیش از آغاز فرایند طراحی نرم‌افزار بانک اطلاعاتی لازم بود که شناسنامه‌ها و فرم‌های فیزیکی پرونده آثار برای ورود اطلاعات طراحی شود تا به‌عنوان منبع اصلی برای تعیین فیلدهای نرم‌افزار مورد استفاده قرار گیرد. 

حق‌گو

طراحی این نرم‌افزار یک سال و نیم به طول انجامید و بعد از گذراندن یک مرحله تست پایلوت، اصلاحات با هدف افزایش داده‌های بانک اطلاعاتی صورت گرفت

با اشاره به منابع استفاده شده برای طراحی این اثر افزود:‌ اصلی‌ترین استانداردها و شیوه‌نامه‌هایی که برای طراحی این نرم‌افزار استفاده شد،‌ شامل استاندارد بین‌المللی SPECTRUM4، استاندارد مدیریت موزه‌ها و مجموعه‌های انگلستان،‌ شیوه‌نامه‌ها و استاندارد‌های منتشر شده توسط شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) وابسته به شورای بین‌المللی موزه‌ها ICOM و کتاب «Cataloging Cultural Objects» منتشر شده براساس استاندارد CCO، از سوی بنیاد منابع بصری انتشارات انجمن کتابخانه‌های آمریکاست. 

افزایش داده‌های بانک اطلاعاتی در طرح نهایی
علی صداقت‌بین،‌ سرپرست بخش فنا‌وری اطلاعات موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، نیز درباره طراحی «نرم‌افزار جامع بانک اطلاعات آثار موزه‌ای ملک» گفت: طراحی این نرم‌افزار یک سال و نیم به طول انجامید و بعد از گذراندن یک مرحله تست پایلوت، اصلاحات با هدف افزایش داده‌های بانک اطلاعاتی صورت گرفت.

وی ادامه داد:‌ ایده ابتدایی طرح، سال گذشته در قالب مقاله در همایش «مدیران فن‌آوری اطلاعات مراکز علمی کشور» ارایه و جزو هشت مقاله برتر معرفی شد. طرح در همایش امسال با عنوان یک دستاورد عرضه شد و توانست در ردیف هشت اثر برتر معرفی شود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری