مردم منابع شخصی‌شان را به پایگاه موضوعی زلزله حسینیه ارشاد اهدا کنند

  مردم منابع شخصی‌شان را به پایگاه موضوعی زلزله حسینیه ارشاد اهدا کنند

محمدعلی دبستانی،‌ اهدا کننده کتاب به حسینیه ارشاد، از مردم خواست تا منابع شخصی‌شان درباره زلزله را به پایگاه موضوعی زلزله در حسینیه ارشاد اهدا کنند.

محمدعلی دبستانی،‌ مدیرعامل موسسه «کادی» در حاشیه آیین رونمایی از «پایگاه موضوعی زلزله حسینیه ارشاد» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره اهدا منابع شخصی‌اش به این پایگاه اظهار کرد: ‌بر خودم واجب دانستم تا همه منابع شخصی‌ام دربارهبا زلزله بم را، با هدف پیشگیری از بحران‌های زلزله، برای استفاده عموم مردم در اختیار این پایگاه قرار دهم.

وی افزود: آثار اهدایی بیش از 24 عنوان کتاب است که تعدای به‌صورت دیجیتال در اختیار مخاطب قرار گرفته است. علاقه به محل تولدم یعنی منطقه کرمان موجب شد، از سال 1365 آثار مکتوب مربوط به این حوزه را جمع‌آوری کنم.

دبستانی که نزدیک به 100 نفر از اعضای خانواده‌ و بستگانش قربانی زلزله بم شده‌اند، درباره نتایج مثبت ایجاد «پایگاه موضوعی زلزله کتابخانه حسینیه ارشاد» گفت: ایجاد این پایگاه حرکت جدیدی برای آگاهی‌بخشی درباره

ایجاد این پایگاه حرکت جدیدی برای آگاهی‌بخشی درباره زلزله است. اطلاع‌رسانی، با برنامه‌ریزی می‌تواند بدون هزینه در اختیار عمومی مردم قرار بگیرد.

زلزله است. اطلاع‌رسانی، با برنامه‌ریزی می‌تواند بدون هزینه در اختیار عمومی مردم قرار بگیرد. ایجاد چنین پایگا‌هایی می‌تواند مانند مرور‌گر‌هایی مثل گوگل عمل کند؛ با افزایش مراجعه به چنین پایگاهی می‌توان با درآمد حاصل از آگهی، هزینه‌های آن‌را تامین کرد تا منابع رایگان در اختیار مردم قرار گیرد.

دسترسی آسان برای عموم اقشار
دکتر مهدی زارع،‌ رئیس مرکز ملی پیش‌بینی زلزله نیز در حاشیه آیین رونمایی از «پایگاه موضوعی زلزله حسینیه ارشاد» به خبرنگار (ایبنا) گفت: هدف از ایجاد این پایگاه، جمع‌آوری یک مجموعه از منابع اعم از کتاب و مستنداتی مانند عکس و فیلم است که به تدریج در یک کتابخانه عمومی گرد‌آوری شده است.

وی با تاکید بر توجه به گرد‌آوری این مجموعه در یک کتابخانه عمومی افزود: با توجه به فعالیت‌های کتابخانه‌های تخصصی حوزه زلزله مانند کتابخانه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و پژوهشگاه زلزله، تلاش شد تا منابع با هدف دسترسی آسان اقشار مختلف اعم از دانش‌آموزان، معلمان و کارمندان به آثار حوزه زلزله از طریق یک کتابخانه عمومی فراهم شود.

مولف کتاب «زلزله‌شناسی ایران» ادامه داد: بارگذاری و ارایه اطلاعاتی درباره زلزله به نحوی به موضوع ترویج علم نیز ارتباط پیدا

پایگاه موضوعی در رقابت با کتابخانه‌های تخصصی قرار نمی‌گیرد، بلکه جایگاه خودش را دارد.

می‌کند. علاوه بر این، این پایگاه محلی برای پاسخ به پرسش‌های عمومی مردم درباره زلزله است، پرسش‌هایی که شاید از سوی مراکز تخصصی پاسخ داده نشود. پایگاه موضوعی در رقابت با کتابخانه‌های تخصصی قرار نمی‌گیرد، بلکه جایگاه خودش را دارد. 

بسیاری منابع در گوشه خانه‌ها خاک می‌خورند
زارع گفت: ‌در نخستین قدم، متولیان این پایگاه به ارایه منابعی از زلزله رودبار و منجیل اقدام کرده‌اند که به تدریج منابع مربوط به زلزله بم نیز از طریق اهدا یا خرید ارایه خواهد شد. بسیاری از منابعی که ظرفیت ارایه در چنین پایگاهی را دارند، در گوشه خانه‌ها خاک می‌خورند و نابود می‌شوند. منابعی که ممکن است در اختیار افراد غیرکارشناس باشد؛ حتی خاطره‌های مکتوب و غیرمکتوب نیز شامل این منابع است. گستره این منابع می‌تواند مانند آثار ادبی و اجتماعی عمومی باشد و یا مانند مدیریت بحران و‌ مقاوم‌سازی تخصصی باشد.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی زلزله افزود:‌ منابع مربوط به زلزله‌‌ سایر کشور‌ها، با اولویت منابع فارسی می‌تواند در پایگاه موضوعی زلزله کتابخانه حسینیه ارشاد بارگذاری شود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری