«چسب هم صنف بودن» به روایت مدیر انجمن/ نگاه راهبردی به وضعیت نشر و تعمیق نگاه کارشناسی به کتاب دانشگاهی

در انتخابات هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی مطرح شد

  «چسب هم صنف بودن» به روایت مدیر انجمن/ نگاه راهبردی به وضعیت نشر و تعمیق نگاه کارشناسی به کتاب دانشگاهی

مدیر مسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی در مراسم انتخابات هیات مدیره این انجمن گفت: انسجام بیشتر فعالیت‌ها و جهت‌گیری اهداف در راستای حرفه‌ای‌تر شدن، گسترش روابط سازنده میان اعضاء و وزارت ارشاد و همکاری با انجمن‌ها و تشکل‌های نشر از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن نشر دانشگاهی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) بعد از ظهر امروز (سه تیر ماه) دهمین مجمع عمومی عادی سالیانه ناشران دانشگاهی برای انتخاب هیات مدیره جدید در ساختمان انجمن ناشران دانشگاهی برگزار شد. 

در ابتدای این نشست، مدیر مسوول انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی گفت:‌ از زمان برپایی نشست‌های مقدماتی جمعی از ناشران دانشگاهی در سال 1382 و 1383 برای ایجاد تشکلی در حوزه دانشگاهی و سپس آغاز فعالیت رسمی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در سال 1384 تا به امروز ناشران دانشگاهی به‌عنوان بخشی از بدنه صنعت نشر کشور با فراز و نشیب‌های فراوانی در حوزه اقتصاد، فرهنگ و کار جمعی مواجه بودند.

«محمدرضا حاتمی» افزود:‌ پیش از سال 1382 برخی از این ناشران در اداره بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همکاری می‌کردند. انسجام روزهای آغازین کار در انجمن آرمانگرایانه بود. در ادامه راه با توجه به آرای گوناگون اعضا و همچنین نقش یارانه‌ها در اقتصاد نشر این همکاری‌های با کشمکش‌های بیرونی و درونی همراه شد.

حاتمی ادامه داد:‌ «چسبِ هم صنف بودن» اعضای تشکل را به هم متصل می‌کرد و به منظور بهره‌گیری اعضا از امکانات مختلف با هدف ارتقای موقعیت اجتماعی و اقتصادی خویش انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی نهاد واسطی میان خواسته‌های بخش خصوصی نشر دانشگاهی با سازمان‌های مختلف دولتی و عمومی بوده است. حذف یارانه‌ها این خاصیت را تضعیف کرد اما چشم‌اندازهای نوینی فراروی اعضا گشود.

وی اظهار کرد: هیات مدیره دوره پنجم انجمن، در تیرماه 1391 با ترکیب «محسن ارجمند» رئیس هیات مدیره، «محمدرضا حاتمی» مدیر مسوول، «شهروز گهواره‌ای» نایب رئیس، «علی اکبر تورانیان» خزانه‌دار، «جعفر عرفان‌پور» منشی و «مسعود پایدار» و «حسن قربانی» اعضای هیات مدیره تشکیل شد و در طول 2سال فعالیت انجمن 47 جلسه برگزار شد.

حاتمی با اشاره به تلاش برای ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب دانشگاهی گفت:  تشکیل کارگروه‌های تخصصی به منظور انسجام بیشتر فعالیت‌ها و جهت‌گیری اهداف در راستای حرفه‌ای‌تر شدن، گسترش روابط سازنده فرهنگی میان اعضاء و تعامل ثمربخش با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری با انجمن‌ها و سایر تشکل‌های کتاب و نشر از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های انجمن نشر دانشگاهی بوده است. 

وی ادامه داد:‌ نگاه راهبردی انجمن، شامل وضعیت نشر و تعمیق نگاه کارشناسی برای حل مسایل و مشکلات این حوزه مانند، فروش و توزیع کتاب دانشگاهی بوده است.

حاتمی در تشریح فعالیت‌های کلی هیات مدیره پنجم گفت: مدیریت اجرایی بخش دانشگاهی دو نمایشگاه بین‌‌المللی اخیر از ثبت‌نام تا پایان آن، تشکیل کارگروه برای اصلاح اساسنامه انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و ارایه گزارش به مجمع عمومی فوق‌العاده، برگزاری مجمع فوق‌العاده به منظور اصلاح اساسنامه در چهارم دی‌ماه سال 1391، تصویب اصلاحات اساسنامه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ثبت‌ آن در اداره ثبت شرکت‌ها در سوم آذرماه سال 1392، خرید ملک برای انجمن به منظور برگزاری مجامع عمومی، نمایشگاه و دوره‌های آموزشی و تشکیل و راه‌اندازی کارگروه‌های رفاه، حقوقی، آموزش و توسعه از تیرماه سال 1392 از جمله فعالیت‌های کلی هیات مدیره پنجم بود.

رئیس هیات مدیره انجمن ناشران دانشگاهی در ادامه به فعالیت‌های کارگروه‌ها در این انجمن اشاره و اظهار کرد: کارگروه آموزش و توسعه، کارگروه رفاه، کارگروه نمایشگاه و کارگروه حقوق از جمله برنامه‌های انجمن برای امسال است.

نتیجه ششمین دوره انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرس انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به این شرح است:  

«حسین داودآبادی» با 81 رای، «شهروز گهواره» با 80 رای، «محمدرضا حاتمی» با 77 رای، «مسعود پایدار» با 68 رای، «حسن قربانی» با 61 رای، «سیدمجتبی طالقانی» با 53 رای و «جعفر عرفان‌پور» با 49 رای به‌عنوان اعضای اصلی و «علی‌اکبر تورانیان» با 42 رای و «مجیدرضا زروئی» با 23 رای به‌عنوان اعضای علی‌البدل ششمین هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی انتخاب شدند.

همچنین در ششمین دوره انتخاب بازرس انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی نیز «محمد سلگی» با 69 رای به‌عنوان بازرس اصلی و «عباس غمگسار» با 13 رای به‌عنوان بازرس علی‌البدل معرفی شدند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری