«ظهور» نخبه مهندسی در کهکشان علم ایران

حسن ظهور،‌ از چهره‌های ماندگار حوزه مهندسی مکانیک، می‌گوید: «همیشه یا کاری انجام می‌دهم و یا درباره موضوعی فکر می‌کنم، وقتی هم که رانندگی می‌کنم، درباره موضوعی علمی فکر می‌کنم‌.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دکتر حسن‌ظهور،‌ سال 1323 در اصفهان زاده شد. چهره ماندگار حوزه مهندسی کشور، در دانشگاه شیراز مهندسی مکانیک خواند و برای ادامه تحصیل راهی آلمان شد. در سال 1358 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه پردوی آمریکا دکترا گرفت. ظهور، دانشگاه‌های انگلیس و پاکستان را برای فراگیری آخرین دانش حوزه مهندسی تجربه کرده است. 

تلاش‌های پژوهشی وی موجب شد که در نخستین همایش چهره‌‌های ماندگار در سال (1380)، به‌عنوان چهره‌ماندگار حوزه مهندسی مکانیک به جامعه علمی کشور معرفی شود.

عضویت در بیش از 50 شورای مختلف علمی، اعم از شورای عالی، هیات ممیزه، کمیسیون و یا کمیته، مدیرمسوول چهار مجله علمی، عضویت در هیات تحریریه هفت مجله علمی، داور و یا عضو اجرایی بیش از 25 مجله یا کنفرانس علمی داخلی و خارجی، عضویت در شورای اجرایی انجمن

این چهره ماندگار کشور همچنین‌ تدوین سه کتاب الکترونیک به انگلیسی، تالیف دو بخش از دو کتاب به انگلیسی برای «یونسکو»، تالیف دو بخش از دو کتاب به انگلیسی به‌صورت مشترک، تهیه و تدوین تعدادی جزوه درسی به فارسی یا انگلیسی را در کارنامه علمی خود به یادگار گذاشته است.

آسیایی دانشگاه‌های باز و عضویت در هیات رییسه انجمن آکادمی‌های علوم آسیا، از مهم‌ترین فعالیت‌های پژوهشی حسن ظهور است. 

آثار «ظهور»
دکتر حسن ظهور در طول عمر علمی خود، بیش از 200 مقاله علمی به‌صورت فردی یا جمعی به فارسی یا انگلیسی منتشر کرده است.

این چهره ماندگار کشور همچنین‌ تدوین سه کتاب الکترونیک به انگلیسی، تالیف دو بخش از دو کتاب به انگلیسی برای «یونسکو»، تالیف دو بخش از دو کتاب به انگلیسی به‌صورت مشترک، تهیه و تدوین تعدادی جزوه درسی به فارسی یا انگلیسی را در کارنامه علمی خود به یادگار گذاشته است.

تجارب در حوزه اجرا
ریاست دانشگاه شیراز، مجری طرح‌های عمرانی دانشگاه شیراز، مشاور آموزشی وزیر و دبیر شورای بازگشایی و نوگشایی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی (وزارت علوم، تحقیقات و فناوری)، مشاور آموزشی وزیر فرهنگ و آموزش عالی، سرپرست دانشگاه الزهرا (س)، موسس دانشگاه پیام نور، رئیس دفتر شورای جذب نخبگان، رئیس دانشگاه پیام نور، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، رئیس موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی و معاون امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور، از جمله فعالیت‌های اجرایی این چهره ماندگار حوزه مهندسی است.

تهیه و تدوین آیین‌نامه‌های طراحی برنامه جامع دانشگاه پیام نور و تدوین اساسنامه آن، تهیه و تدوین دو اساسنامه مربوط به امور آموزشی و پژوهشی، تهیه

ردپای علمی ظهور در اجرای بیش از 10 طرح پژوهشی، ثبت یک اختراع در آمریکا و ایران و مدیریت یک طرح پژوهشی کشوری در زمینه انرژی نیز به چشم می‌خورد.

و تدوین 14 آیین‌نامه مربوط به فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، رئیس کمیته تدوین لایحه مربوط به بازنگری ساختار تشکیلاتی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و چند کمیته دیگر مربوط به تهیه و تدوین آیین‌نامه‌ها، نیز از جمله دیگر سوابق علمی و دانشگاهی دکتر ظهور است.

ردپای علمی ظهور در اجرای بیش از 10 طرح پژوهشی، ثبت یک اختراع در آمریکا و ایران و مدیریت یک طرح پژوهشی کشوری در زمینه انرژی نیز به چشم می‌خورد. 

بهترین مقاله انجمن مهندسان مکانیک آمریکا و دیگر جوایز علمی «ظهور»
‌ دکتر ظهور در طول تحصیلات خود در معتبرترین دانشگاه‌های دنیا، موفق به دریافت جوایز ارزنده شده است. جایزه «راس اید» از دانشگاه پردو آمریکا در سال‌ 55، انتشار شرح حال در نشریه کتاب سال مرکز بین‌المللی زندگینامه اندیشمندان کمبریج در سال ۱۳۷۱، معرفی به‌عنوان استاد نمونه آموزش عالی کشور در سال ۱۳۷۲، منتخب نخستین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۰، تجلیل فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۱، برنده جایزه نویسنده بهترین مقاله از سوی انجمن مهندسان مکانیک آمریکا در سال ۱۳۸۳، تجلیل شده در کنفرانس بین‌المللی شورای

«در تمام زندگی‌ام یادم نمی‌آید که ۲۰ دقیقه وقت خالی داشتم و در آن ۲۰ دقیقه هیچ‌کاری برای انجام دادن نداشته‌ام. همیشه یا کاری انجام می‌دهم و یا درباره موضوعی فکر می‌کنم، وقتی هم که رانندگی می‌کنم، درباره موضوعی علمی فکر می‌کنم‌.»

بین‌المللی آموزش باز و از راه دور «ICDE» در سال ۱۳۸۴، معرفی به‌عنوان استاد برجسته چهلمین سال تاسیس دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۴ و استاد برجسته مهندسی مکانیک انجمن مهندسان مکانیک ایران در سال ۱۳۸۵، از جمله موفقیت‌های علمی و دانشگاهی حسن ظهور است.

نخبه «ظهور» کیست؟
دکتر حسن ظهور، به‌عنوان یکی از نخبگان کشور در حوزه مهندسی، در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویانش در تعریف نخبه گفته: «در تمام زمینه‌های علمی یا غیر علمی، همیشه افرادی هستند كه از دیگرانی كه در همان زمینه فعالیت می‌كنند، به دلیل ارائه كار بهتر و ارزشمندتر و خدمات ارزنده‌تر برجستگی خاص دارند. این افراد نخبه نامیده می‌شوند. به هر حال هر كس كه بتواند اطلاعاتی را جمع‌آوری كند و در اختیار مردم قرار دهد تا از آن بهره ببرند، كار مفیدی انجام می‌دهد.»

20 دقیقه‌های طلایی «ظهور»
دکتر ظهور، با اطمینان از سپری شدن مفید لحظات زندگی وقتی با دانشجویانش هم‌صحبت می‌شود، بی‌درنگ و با اعتماد به نفس می‌گوید که هیچ لحظه از عمر خود را بدون دغدغه علمی و تفکر و تحقیق سپری نکرده است.

«در تمام زندگی‌ام یادم نمی‌آید که ۲۰ دقیقه وقت خالی داشتم و در آن ۲۰ دقیقه هیچ‌کاری برای انجام دادن نداشته‌ام. همیشه یا کاری انجام می‌دهم و یا درباره موضوعی فکر می‌کنم، وقتی هم که رانندگی می‌کنم، درباره موضوعی علمی فکر می‌کنم‌.»


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری