«آینده را چگونه بسازیم» در قاب کتاب جای گرفت

  «آینده را چگونه بسازیم» در قاب کتاب جای گرفت

کتابچه «آینده را چگونه بسازیم» با تاکید بر اهمبت توجه به سلامت جسمی و روانی کودکان، به قلم ربابه شیخ‌الاسلام خواندنی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتابچه «آینده را چگونه بسازیم» که به همت دکتر ربابه شیخ‌الاسلام، مدیر موسسه کودک، سلامت و توسعه و عضو هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تالیف و منتشر شده،  نوعی حمایت‌طلبی از مسوولان و تاکید برای توجه بیشتر مردم به کودکان است.

«آینده را چگونه بسازیم» همراه با عکس‌هی رنگی به مخاطب کمک می‌کند تا دغدغه مولف را درک کند. شیخ‌الاسلام در این اثر 6 صفحه‌ای، به تشریح عنوان‌های «بیایید با هم آینده بهتری بسازیم»، «آیا پیشرفت و توسعه کشور آرزوی ما است» و «اهمیت توجه به رشد و نمو از اوان دوران کودکی» پرداخته است.
 
نویسنده کتابش را یک پروژه نامیده و هدف اصلی آن‌را همسو کردن تلاش‌های پراکنده تدوین برنامه ملی و استانی برای بازتوانی و تربیت خانواده و مراقبین برای پرورش نسلی ماهر و توانمند اعلام کرده است. 

شیخ‌الاسلام در این اثر، بعد از اشاره به سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، به اهمیت توجه به رشد مغزی کودک تاکید می‌کند. به عقیده وی، با ارزش‌ترین ماده اولیه در اقتصاد نوین جهانی، قدرت مغز است. در هفته سوم بارداری هر دقيقه 250 هزار سلول مغزی تكثير می‌شوند. موقع تولد يک نوزاد سالم با وزن سه و نيم كيلو، در 4- 5 ماهگی دو برابر وزن هنگام تولد (هفت كيلو) و در يک سالگی سه برابر 10 تا 11 كيلو خواهد شد. 

وزن نوزاد در بدو تولد دو ميلیارد سلول دارد، اما مغز او صد ميليارد سلول عصبی یا نورون دارد. نورون‌هایی که می‌توانند دانش فنی آینده را برای کشور، منطقه و جهان بسازند. کمبودهای تغذیه‌ای در دوران کودکی به‌ویژه از بدو خلقت تا 6 سالگی، می‌تواند تا 30 امتیاز ضریب هوشی را کم کند.

عضو هیات علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کتابش آورده که شرایط ناگوار زیستی، فقر و خشونت‌های خانوادگی در همین دوران می‌تواند به ساختار مغز در حال رشد کودک آسیب برساند و مشکلاتی را در تمام طول عمر برای فراگیری، رفتار و سلامت جسمی و روانی او ایجاد کند. سلول‌های عصبی یا نورون‌های مغز، از لحظه تولد تحت تاثیر کلیه عوامل محیطی اطراف کودک قرار می‌گیرند و سیناپس‌هایی که در اثر هر تحرکی مانند نور، صدا ،رنگ، درجه حرارت محیط، صحبت‌ها، شیوه بیان، محبت، لبخند و ….به وجود می‌آید، اتصالاتی بین نورون‌ها ایجاد می‌کند.

نویسنده در ادامه یادآور می‌شود که هر چه با کودک بیشتر کار شود، بیشتر مراقبت شود، بازی شود و به او آموزش داده شود، سیناپس‌ها یا اتصالات به وجود آمده مغز برای یادگیری فعال‌تر و توانمندتر می‌شوند. در سه سالگی وزن مغز تقریبا سه برابر می‌شود و به حدود یک‌هزار و 100 گرم می‌رسد، در حالی‌که مغز یک فرد بالغ یک‌هزار و 300 تا یک‌هزار و 400 گرم است.

براساس محتوای این اثر، استرس مزمن و مداوم در اوان کودکی در اثر خشونت، فقرشدید، سوء استفاده‌های مکرر روحی و یا افسردگی شدید مادر، برای مغز در حال نمو سمّی است و می‌تواند مغز را از روند طبیعی تکامل باز دارد.

کتابچه 6 صفحه‌ای  «آینده را چگونه بسازیم» از سوی دکتر ربابه شیخ‌الاسلام، در راستای حمایت‌طلبی از مسوولان کشور، برای دکتر حسن روحانی، رییس جمهوری، دکتر سیدعلیرضا مرندی، رییس فرهنگستان علوم پزشکی و‌ دکتر علی‌اکبر ولایتی ارسال شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری