آشنایی با «مصالح نوین و روش‌های پیشرفته ساخت»

  آشنایی با «مصالح نوین و روش‌های پیشرفته ساخت»

کتاب «مصالح نوین و روش‌های پیشرفته ساخت» به قلم مدرس دانشگاه علم و صنعت ایران، برای علاقه‌مندان به ساخت و ساز ساختمان و طراحان داخلی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «مصالح نوین و روش‌های پیشرفته ساخت» به قلم دکتر محسن وفامهر، مدرس و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، با هدف بررسی روش‌های پیشرفته ساخت در سه فصل با عنوان‌های «تکنولوژی‌های: معماری»، «‌سازه‌ای» و « انواع مصالح» به همت انتشارات سروش به بازار نشر عرضه شده است. 

مولف در این اثر، با بیانی ساده و فنی و استفاده از تصویر مصالح جدید، روش‌های پیشرفته ساخت را با اشاره به مزایا و معایب هر یک شرح داده است. 

لوح فشرده در کنار این کتاب، تصاویر انواع ساختمان‌ها را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. این لوح حاوی بیش از 400 قطعه عکس از نمای ساختمان‌های ایرانی و خارجی شامل ویلا، فضاسازی محوطه ویلا، انواع درها، محوطه‌سازی باغ و فضای سبز، استخر و مبلمان شهری است.

نخستین فصل کتاب در هفت بخش کلی به موضوع تکنولوژی‌های معماری پرداخته است. ربات‌ها و خودکارسازی ساختمان، موضوع نخستین بخش از فصل نخست است. این بخش به معرفی انواع ربات‌های ساختمانی جدید و قدیمی و نقش آن‌ها در ساختمان‌سازی امروز اختصاص دارد.

مولف در بخش دوم به بررسی سازه‌های چادری پرداخته و همراه با تصاویر متعدد، انواع سازه‌ها و نحوه اجرای آن‌ها را بررسی کرده است. سومین بخش کتاب نیز شامل، انواع پلکان و آسانسور و جزئیات کامل و ابعاد مختلف آن‌هاست. بخش‌های چهارم و پنجم این اثر نیز به معرفی اجمالی مزایا و معایب سیستم‌های تامین انرژی جدید و  آبگرمکن‌های خورشیدی پرداخته‌اند. 

در ششمین بخش از فصل نخست، سازه‌های سبک و جدید در معماری امروز تشریح و ساختمان‌سازی با کانتکس معرفی و نحوه اجرای سازه و کاربرد آن به تفصیل بررسی شده است. 

بخش پایانی این فصل نیز به دو موضوع یعنی کاربردهای جدید تزئینات داخلی ساختمان و مزایای آن در مقایسه با روش‌های قدیمی و رایج اشاره دارد. این بخش مخاطب را با بهترین تزئینات داخلی آشنا و در انتخاب بهترین روش یاری می‌کند. 

فصل دوم کتاب به مباحث مربوط به سازه اختصاص دارد. این فصل با معرفی انواع بتن پیش تنیده و روش‌های اجرایی آن آغاز شده و در ادامه، کامپوزیت‌های پلیمری و نقش آن‌ها در تقویت تیرها و ستون‌ها به تفصیل بررسی و معرفی شده‌اند.

در این فصل سیستم ساخت و ساز خشک به‌عنوان یک روش پیشرفته در معماری امروز معرفی و کاربردها و ابزارآلات تخصصی که در این زمینه تولید می‌شود و همچنین پانل‌های سه بعدی همراه با تصاویری از جزئیات در اجزا و نحوه کاربرد آن‌ها، تشریح شده است.

مولف در این قسمت از کتاب، روش بتن‌پاشی (شاتکریت) و انواع آن‌را معرفی کرده و در ادامه نیز دو سیستم جدید با کاربرد سازه‌ای یعنی روفیکس و قالب تونلی تشریح و مزایا و معایب هر یک به تفصیل اشاره شده است.

فصل سوم کتاب «مصالح نوین و روش‌های پیشرفته ساخت» به مباحثی مانند مصالح نوین در معماری امروز می‌پردازد. بررسی مصالحی چون ETFE، سنگ طبیعی و مصنوعی، شیشه‌های هوشمند و انواع پنجره‌های دوجداره با تصاویر متعدد نمونه‌های موفق آن‌ها در این فصل بررسی شده‌اند. 

در بخشی از فصل سوم، انواع مصالح نوین برای پوشش نمای خارجی ساختمان‌ها تشریح شده است. این فصل در ادامه به موضوع ورق‌های ترسپا، کاربرد آن‌ها، پلیمرها و پلاستیک‌های شفاف نظیر ورق‌های پلی کربنات و نقش موثر آن‌ها در معماری شاهراه‌های بزرگ و کوچک اشاره دارد و انواع مختلف آن‌ها را تشریح کرده است. بخش پایانی این کتاب نیز به کفپوش‌های صنعتی و معرفی انواع آن و همچنین نحوه اجرا همراه با تصاویر متعدد اختصاص دارد. 

این اثر به‌عنوان مرجع درسی برای دانشجویان رشته‌های معماری، عمران، مدیریت پروژه و ساخت در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد و حتی دوره‌های دکترا قابل استفاده است.

درباره نویسنده
دکتر محسن وفامهر، استادتمام و عضو هیات علمی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران و عضو وابسته دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع) است. وی تاکنون ده‌ها عنوان کتاب، صدها عنوان مقاله و سخنرانی با محوریت نقش تکنولوژی در معماری ایرانی و اسلامی را در مجامع تحقیقاتی و آموزشی داخل و خارج کشور ارایه داده و طراحی و اجرای پروژه های مختلف عمرانی و معماری را اعم از آموزشی، فرهنگی، مسکونی، تجاری و اداری را با سازه‌های گوناگون در نقاط مختلف تهران و سطح کشور به انجام رسانده است.   

مجموعه دو جلدی «پرواز خیال و نقش سناریو در طراحی معماری» و کتاب دو جلدی «تعامل معماری و تکنولوژی» ، «معماری صنعتی ساختمان» ، «سیری در اندیشه‌های تکنولوژی معماری» و همچنین  «نقش سناریو در طراحی معماری موزه علوم و تکنولوژی» از جمله آثار محسن وفامهر است. 

وی همچنین عضو هسته اصلی قطب علمی، فناوری معماری دانشگاه تهران، عضو شورای فناوری‌های نوین ساختمانی و عضو انجمن مفاخر معماری ایران است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری