«پیوست» به ایستگاه چهاردهم رسید

چهاردهمین شماره ماهنامه اطلاع‌رسانی،‌ پژوهشی،‌ تحلیلی و فرهنگی «پیوست» با مروری بر آثار فرانک وبستر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در بخش کتابخانه این شماره پیوست، «کشتن مرغ مقلد» مروری بر آثار فرانک وبستر، «چیزی به نام جامعه اطلاعاتی وجود ندارد» مروری بر کتاب نظریه‌های جامعه اطلاعاتی و «‌فناوری فریبی بزرگ است» مروری بر کتاب عصر فرهنگ فناورانه ارایه شده است.

در این شماره پیوست، در نقد و بررسی آثار فرانک وبستر به قلم مانا سرایی آمده است که در سال ۱۹۹۵ کتاب «نظریه‌های جامعه اطلاعاتی» را منتشر می‌کند.  این کتاب از نظر وبستر مهم‌ترین اثر اوست، چنان‌که در هر چاپ کتاب را در کل ویرایش مجدد کرده است. خودش معتقد است که این کتاب تکلیف همه را با نظریه‌های جامعه اطلاعاتی یکسره می‌کند. مهم‌ترین اثری است که در نقد فناوری‌های جدید و چیزی که جامعه اطلاعاتی نامیده می‌شود نوشته شده است.  

سرایی همچنین درباره کتاب «نظریه‌های جامعه اطلاعاتی» وبستر نوشته است که در ویرایش چهارم کتاب که چند ماه پیش (فروردین ۹۳) توسط انتشارات راتلج چاپ شد، برخلاف ویرایش قبلی که کتاب پس از پیش درآمد، دارای ۹ فصل «جامعه اطلاعاتی چیست»، «جامعه پساصنعتی: دانیل بل»، «نظریه نظم مدرسه»، «جامعه شبکه‌ای: مانوئل کاستلز»، «اطلاعات و بازار: هربرت شیلر»، «اطلاعات و دموکراسی: یورگن هابرماس»، «اطلاعات و بازتاب‌پذیری: آنتونی گیدنز»، «اطلاعات و پست‌مدرنیسم» و «جامعه اطلاعاتی؟» بود؛ ویرایش جدید پس از پیش درآمد، دارای ۱۳ فصل است. به‌طور مشخص فصلی با عنوان «بی‌ثباتی»، فصلی با عنوان «اطلاعات و دموکراسی: فردریش فون‌هایک و نوهایکی‌ها» و فصل پایانی با نام «فراتر از جامعه اطلاعاتی» به کتاب اضافه شده است. 
‌ 
نگاهی دیگر به پروژه «فیدیبو» از دریچه پیوست
«تولد دوباره واژه‌ها» عنوان گزارش مفصل پیوست از پروژه «فیدیبو» نخستین فروشگاه قانونی کتاب الکترونیک است. نویسنده این گزارش، فیدیبو را یک سامانه چندسکویی برای کتاب‌های الکترونیکی معرفی کرده آورده است، نمونه چنین پروژه‌ای سال‌هاست در دنیا به خوبی پیاده‌سازی شده اما در ایران فقط سایه‌هایی آمدند و رفتند و هیچکدام از مدعیان طرح‌های مشابه نتوانستند کار خود را نهایی کنند. نرم‌افزار فیدیبو را روی تبلت، تلفن همراه و میزکار خود نصب می‌کنید و از طریق آن به‌صورت قانونی کتاب‌ الکترونیکی می‌خرید تا کتاب را در هر دستگاهی با هر اندازه صفحه‌نمایشی مطالعه کنید. اینچنین بسیاری از هزینه‌های تهیه و چاپ کتاب از میان برداشته می‌شود و هزاران کتاب در حجمی کم همیشه در دسترس هستند.

در این شماره از این نشریه علمی همچنین در بخش‌هایی با عنوان‌های «گزارش ماه»، «از باشگاه مدیران»، «خدمات و تجارت»، «کتابخانه»، «‌راه حل» و «پیوست جهان» مطالبی خواندنی مانند خزیدن در میان دوندگان، سرانجام باور یک رویا، وطن‌پرستی دستکاری شده و در جستجوی فراموشی پیش‌روی خوانندگان قرار داده شده ‌است.

 چهاردهمین شماره ماهنامه اطلاع‌رسانی،‌ پژوهشی،‌ تحلیلی و فرهنگی «پیوست» ویژه تیرماه، در 136 صفحه به بهای 10 هزار تومان منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری