اسفندیار معتمدی: ناشران کمک آموزشی رشدی حبابی دارند/ منابع کمک درسی لذت حل مساله را از بین ‌می‌برند

  اسفندیار معتمدی: ناشران کمک آموزشی رشدی حبابی دارند/ منابع کمک درسی لذت حل مساله را از بین ‌می‌برند

‌رییس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران، با اشاره به رشد حباب‌گونه ناشران کمک درسی گفت: این منابع علمی نیستند و مانع تلاش و لذت دانش‌آموزان برای حل مساله می‌شوند.

اسفندیار معتمدی، ‌رییس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران و نویسنده بیش از 50 عنوان کتاب علمی، درسی و آموزشی، در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره دیدگاه جامعه نسبت به ناشران منابع کمک آموزشی و تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: آموزش و پرورش تهیه کننده اصلی مطالب درسی است، اما برخی معتقدند به دلیل محدود بودن حجم مطالب، به منابع کمک آموزشی نیاز است. 

وی ضمن تایید تاثیر مثبت منابع کمک آموزشی افزود:‌ هرچند این آثار می‌توانند برای دانش‌آموزان مفید باشند اما اغلب این منابع از سوی متخصصان تولید نمی‌شوند. برخی ناشران کمک آموزشی سرمایه‌گذاری کرده و منافع مالی را هدف قرار داده‌اند. 

تولید چند منبع کمک آموزشی از یک کتاب، برای کسب سود
معتمدی

اغلب این منابع از سوی متخصصان تولید نمی‌شوند. برخی ناشران کمک آموزشی سرمایه‌گذاری کرده و منافع مالی را هدف قرار داده‌اند.

ادامه داد:‌ کسب سود موجب شده تا برای یک کتاب درسی چند منبع کمک آموزشی تولید شود. آمار بالای این منابع زمینه‌ساز سردرگمی دانش‌آموزان و دانشجویان شده است. آثاری که اگر از برنامه مطالعاتی دانش‌آموزان و دانشجویان حذف شوند، اثر منفی بر موفقیت تحصیلی آ‌ن‌ها نمی‌گذارند. 

مولف مجموعه «ستارگان شرق» با تاکید بر توجه مولفان کمک آموزشی به نکات آموزشی و پرورشی در تالیف این آثار، اظهار کرد: منابع کمک درسی را آموزش و پرورش تولید می‌کند که شامل پرسش‌های درسی است که دانش‌آموز با تلاش خود و همیاری معلم به حل آن‌ها موفق می‌شود. منابع کمک آموزشی همان منابع کمک درسی هستند، با این تفاوت که پرسش‌ها همراه پاسخ ارایه می‌شوند و نیاز چندانی به تلاش دانش‌آموز نیست. 

انتشار منابع برای افزایش سطح دانش
‌رییس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران، در تشریح ضرورت تلاش دانش‌آموزان و دانشجویان در حل مسایل درسی گفت: منابع درسی برانگیزاننده است، در حالی‌که منابع کمک آموزشی مانع اندیشیدن دانش‌آموز

کنکور موجب شده تا دانش‌آموزان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تست‌زنی توجه بیشتری نشان دهند، دانش آموزانی که هرچند ممکن است در آزمون ورودی دانشگاه‌ها قبول شوند، اما درک درستی از محتوای کتاب‌های درسی به دست نیاورده‌اند و در حقیقت لذت حل مساله را نچشیده‌اند.

می‌شوند. البته وجود این منابع را رد نمی‌کنیم، بلکه بر انتشار منابعی که سطح دانش را افزایش دهد، تاکید می‌کنیم. 

مترجم کتاب «چگونه به فرزندان خود کمک کنیم» با اشاره به تاثیر منفی توجه به افزایش مهارت تست‌زنی دانش‌آموزان و دانشجویان افزود: کنکور موجب شده تا دانش‌آموزان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به تست‌زنی توجه بیشتری نشان دهند، دانش آموزانی که هرچند ممکن است در آزمون ورودی دانشگاه‌ها قبول شوند اما درک درستی از محتوای کتاب‌های درسی به دست نیاورده‌اند و در حقیقت لذت حل مساله را نچشیده‌اند. 

رشد حبابی ناشران کمک آموزشی
معتمدی درباره تالیف بیش از یک‌هزار عنوان کتاب ناشران کمک آموزشی در طول یک سال عنوان کرد: ناشران مطرح دانشگاهی در طول چندین دهه با همکاری مشترک مدرسان مطرح به انتشار کتاب‌های علمی می‌پردازند، در حالی‌که ناشران کمک آموزشی رشدی حبابی دارند. تولیدات این ناشران علمی نیست و موجب سردرگمی و دلهره دانش‌آموزان شده است. 

تولید نکردن این آثار، بزرگترین خدمت به محیط زیست است
نویسنده کتاب «ابوريحان و ريحانه» درباره رقابت کاذب دانش‌آموزان در استفاده از منابع کمک آموزشی نیز توضیح داد: استفاده از منابع آموزشی پرزرق و برق، نوعی رقابت در بین دانش‌آموزان برای تهیه این آثار ایجاد کرده است، آثاری که اغلب خالی از محتوای علمی هستند و اثر آموزشی ندارند. به

ناشران مطرح دانشگاهی در طول چندین دهه با همکاری مشترک مدرسان مطرح به انتشار کتاب‌های علمی می‌پردازند، در حالی‌که ناشران کمک آموزشی رشدی حبابی دارند. تولیدات این ناشران علمی نیست و موجب سردرگمی و دلهره دانش‌آموزان شده است.

قول یک نفر، تولید این آثار فقط کاغذ سیاه کردن است.‌ بزرگترین خدمت به محیط زیست، تولید نکردن این نوع آثار است. 

مروری بر پرونده «کتاب‌های کمک آموزشی، کمک یا کاسبی»
در راستای پیگیری موضوع این پرونده، گزارش تصویری جلوه‌هایی از تبلیغات ناشران کمک آموزشی در شهر را اینجـــــــــا ببینید. 

در این زمینه 16 تیرماه، جدولی در (ایبنا) منتشر شد که به حضور پررنگ ناشران کمک آموزشی و تحصیلات تکمیلی در رده‌های بالای جدول نشر کتاب در سه سال گذشته اشاره دارد. این جدول را از اینجـــــــــا مشاهده کنید. 

مدیر واحد نشر انتشارات دانشگاه تهران، در این زمینه با اشاره به این نکته که به جزوه‌هایی که مثل قارچ سبز می‌شوند، نمی‌توان نام کتاب گذاشت، بر لزوم راه‌اندازی برنامه‌ نقد کتاب مثل برنامه «90» تاکید کرد. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با مجید جهانی را از اینجـــــــــا بخوانید.  

حسین نامی، مدیرمسوول انتشارات مدرسان شریف، درباره این موضوع تاکید کرد که با نگاه جامعه به ناشران کمک آموزشی به‌عنوان بنگاه کاسبی، به‌طور قطع مخالف است. وی اعتقاد دارد که حتما نیازی وجود دارد که مردم این کتاب‌ها را می‌خرند. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با پرکارترین ناشر کشور در سه سال اخیر را از اینجــــــــــا بخوانید. 


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری