آشنایی با دو اثر زیست‌محیطی دانشگاه تهران

  آشنایی با دو اثر زیست‌محیطی دانشگاه تهران

انتشارات دانشگاه تهران، دو اثر جدید زیست‌محیطی با عنوان‌های «خاکچال مهندسی پسماند» و «مقدمه‌ای بر روش تحقیق در برنامه‌ریزی محیط زیست» را به بازار نشر عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «خاکچال مهندسی پسماند (اصول مهندسی،‌ فناوری راهبری ارزیابی و کد‌های اجرایی)» به قلم مشترک دکتر محمد‌علی عبدلی، سیاوش صدیقیان و لیلا امیری در 19 فصل تالیف شده است.

از مهم‌ترین فصل‌های این اثر می‌توان به «سیستم‌های مدیریت پسماند شهری»، «دفن بهداشتی»، «آماده‌سازی محل خاکچال» و تحلیل اقتصادی (ارزیابی اقتصادی)» اشاره کرد. 

مولفان در پیشگفتار این اثر نوشته‌اند که رشد فزاینده جمعیت و مهاجرت مردم از روستا‌ها به شهر‌ها و از شهر‌ها به مراکز بزرگ جمعیتی، ‌موجب شده تا روز‌به‌روز بر ابعاد و پیچیدگی مشکل فوق افزوده شود.
بیش از نیمی از جمعیت کشور،‌ در شهر‌ها و بیش از نیمی از شهرنشینان فقط در 11 شهر بزرگ زندگی می‌کنند. به عبارت دیگر، بیش از نیمی از جمعیت شهری در دو و نیم درصد نقاط شهری سکونت دارند. 

فصل ابتدایی این اثر با اشاره به نخستین کتاب در حوزه مدیریت پسماند «دفع پسماند» که به قلم پرسونز در سال 1906 تالیف شده است، به مخاطب یادآور می‌شود که کتاب پرسونز با توجه به زمان تالیف، اصول مهندسی و روش‌های اصلی جمع‌آوری پسماند‌های شهری را تشریح کرده است.

براساس محتوای این اثر، سیستم‌های مدیریت پسماند در کشور‌های در حال توسعه، علاوه‌ بر مشکلات فعالی سیستم‌های مدیریت پسماند در کشور‌های صنعتی، مشکلات دیگری دارند که ویژه کشور‌های در حال توسعه است. بنابراین مدیریت پسماند شهری در این کشور‌ها را نمی‌توان به‌صورت منفک از سایر برنامه‌های این کشور‌ها بررسی کرد. این مشکلات به مراتب عظیم‌تر و تعیین‌کننده‌تر است.

یکی از مهمترین فصل‌های کتاب، فصل پنجم با موضوع «عملیات در محل خاکچال» است که‌ به نکات عمومی روش‌های مختلف دفن بهداشتی خاکچال می‌پردازد. 

فصل پایانی این اثر نیز تحلیل اقتصادی خاکچال مهندسی پسماند است. در این فصل مباحثی همچون برآورد هزینه‌ها، هزینه ساخت، ‌هزینه تعطیل مکان،‌ هزینه محافظت دراز مدت،‌ هزینه بهره‌برداری،‌ برآورد ضمانت مسوولیت مالی و روش‌های تعیین ضمانت مسوولیت مالی و برآورد مسوولیت مالی برای حساب ضمانت در تحلیل اقتصادی ساخت،‌ بهره‌برداری، نگهداری و پایش یک خاکچال مورد توجه قرار گرفته است.

نخستین چاپ کتاب «خاکچال مهندسی پسماند (اصول مهندسی،‌ فناوری راهبری ارزیابی و کد‌های اجرایی)» با شمارگان یک‌هزارنسخه در 396 صفحه، به بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران به بازار نشر عرضه شده است. 

«مقدمه‌ای بر روش تحقیق در برنامه‌ریزی محیط زیست»
نخستین چاپ کتاب «مقدمه‌ای بر روش تحقیق در برنامه‌ریزی محیط زیست» هم به قلم دکتر شهرزاد فریادی، در 6 فصل از سوی موسسه انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است. 

مولف این اثر، رعایت اصول حفاظت و استفاده عاقلانه از منابع،‌ تداوم کنترل اعمال انسان و کاهش آثار غیرقابل جبران بر نظام‌‌های طبیعی، بازگرداندن کیفیات روحانی و زیبایی‌شناسانه به محیط ‌زیست و برقراری اصول اخلاقی برای اجتناب از آن دسته اعمال انسان را که به شکل‌های گوناگون بر محیط زیست تاثیر می‌گذارند از اهداف برنامه‌ریزی محیط ‌زیست دانسته است.

سه فصل نخست کتاب با عنوان‌های «علم و تحقیق»، «طرح پیشنهادی تحقیق» و «روش‌ و روش‌شناسی تحقیق» به مباحثی مانند تعریف علم،‌ تحقیق کاربردی، کتاب‌شناسی و انواع تحقیق از نظر ماهیت و هدف پرداخته‌اند. 

«برنامه یا فرآیند انجام تحقیق»، «روش‌ها و منابع جمع‌آوری اطلاعات» و «تجزیه و تحلیل (کمی) اطلاعات» عنوان‌های سه فصل دیگر این کتاب هستند. مهم‌ترین موضوعات این چهار فصل شامل‌ فرآیند عملیاتی کردن تحقیق،‌ بودجه تحقیق، روش‌های جمع‌آوری اطلاعات و ابزار‌های تجزیه و تحلیل مدل‌های اکولوژیکی ایران است. 

نویسنده این اثر در تشریح اهمیت بودجه در انجام موفقیت‌آمیز تحقیق آورده است: «‌فراهم آوردن حداقل بودجه در انجام موفقیت‌آمیز تحقیق موثر است،‌ بی توجهی به بودجه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. نخست ممکن است در اثر برآورد غلط، بودجه تخصیص یافته به امر تحقیق تکافوی مسایل و حوادث غیرمنتظره‌ای در راه تحقیق پیش آید که متضمن مخارج اضافی باشد.»

نخستین چاپ کتاب «مقدمه‌ای بر روش تحقیق در برنامه‌ریزی محیط زیست» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 138 صفحه، به بهای هفت ‌هزار تومان به همت انتشارات دانشگاه تهران منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری