وزارت علوم نظارتی بر تولید منابع آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی ندارد

  وزارت علوم نظارتی بر تولید منابع آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی ندارد

مدیرمسوول موسسه مبتکران،‌ مولفان منابع تحصیلات تکمیلی را در زمره تولیدکنندگان علم معرفی و اظهار کرد: وزارت علوم کیفیت منابع را رد یا تکذیب نمی‌کند.

یحیی دهقانی، مدیرمسوول موسسه آموزشی-فرهنگی مبتکران، در گفت‌وگو با خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره جایگاه منابع کمک آموزشی در کشور اظهار کرد: منابع کمک آموزشی و کمک درسی در همه دنیا از جایگاه خاصی برخوردارند. در کشور ما نیز وزارت آموزش و پرورش در واحدی به نام سامان‌‌‌بخشی کتاب‌های آموزشی این منابع را بررسی و بهترین آثار را با هدف آشنایی دانش‌آموزان در انتهای کتاب‌های درسی معرفی ‌می‌کند. 

همه کالاها کیفیت خوب و بد دارند
وی افزود:‌ یکی از افتخارات آموزش و پرورش، حضور بخش خصوصی در حوزه نشر کتاب است. ناشران خصوصی در سال‌های اخیر کمک شایانی در رفع نیاز دانش‌آموزان به منابع کمک درسی و کمک آموزشی کرده‌اند. برگزاری جشنواره‌هایی مانند «رشد» برای معرفی آثار برتر این حوزه نشان از اهمیت این منابع دارد. البته همه کالاها، کیفیت خوب و بد دارند. 

دهقانی درباره نظارت آموزش و پرورش، وزارت ارشاد و وزارت علوم در تالیف این منابع گفت: این آثار بعد از انتشار در واحد سامان‌بخشی کتاب‌های بررسی می‌شوند. وزارت ارشاد نیز صدور مجوز انتشار این آثار را برعهده دارد. ‌هیچ نظارتی از سوی وزارت علوم در تولید آثار آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی وجود ندارد. به عبارتی دیگر هیچ تایید یا تکذیبی از سوی این نهاد اعمال نمی‌شود.

مدیرمسوول موسسه آموزشی-فرهنگی مبتکران، درباره کیفیت تالیف در حوزه منابع کمک آموزشی عنوان کرد: تالیف در لغت به معنای گردآوری است، البته تعریف مصطلح از تالیف به تحقیق و خلق ایده‌های جدید نویسنده استوار است. تالیف در حوزه منابع کمک درسی شامل طراحی تست برای داوطلبان کنکور یا نوشتن کتاب‌های کمک آموزشی براساس کتاب‌های درسی است. 

غنی‌سازی و آسان‌سازی، مهم‌ترین هدف
وی در بیان اهداف اصلی تالیف کتاب‌های کمک آموزشی گفت: مهم‌ترین هدف ناشران کمک آموزشی، غنی‌سازی و آسان‌سازی محتوای منابع درسی است.

دهقانی برخی مولفان منابع کمک آموزشی را در زمره تولیدکنندگان علم دانست و افزود: نویسندگانی که در تالیف کتاب از تلاش ذهنی به طراحی پرسش و مساله می‌رسند، در حقیقت به تولید علم دست می‌زنند.

مروری بر پرونده
مدیر واحد نشر انتشارات دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که تالیف و ترجمه کتاب ضوابط خاص خود را دارد، معتقد است که نمی‌توان نام یک سری معلومات را که یکجا جمع‌‌آوری شده کتاب گذاشت. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با مجید جهانی اینجـــــــــا بخوانید.

حسین نامی، مدیرمسوول انتشارات مدرسان شریف، درباره این موضوع تاکید کرد که با نگاه جامعه به ناشران کمک آموزشی به‌عنوان بنگاه کاسبی، به‌طور قطع مخالف است. وی اعتقاد دارد که حتما نیازی وجود دارد که مردم این کتاب‌ها را می‌خرند. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با پرکارترین ناشر کشور در سه سال اخیر را اینجــــــــــا بخوانید.
 
‌رییس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران، با اشاره به رشد حباب‌گونه ناشران کمک درسی، معتقد است که این منابع علمی نیستند و مانع تلاش و لذت دانش‌آموزان برای حل مساله می‌شوند. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با اسفندیار معتمدی اینجـــــــــا بخوانید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری