بیگ‌زاده: طبق قانون همه منابع کمک آموزشی تالیفی‌ هستند/ ممیزی منابع کمک آموزشی موضوعیت ندارد

  بیگ‌زاده: طبق قانون همه منابع کمک آموزشی تالیفی‌ هستند/ ممیزی منابع کمک آموزشی موضوعیت ندارد

صفر بیگ‌زاده،‌ناشر و کارشناس رسمی چاپ و نشر، ممیزی آثار کمک آموزشی و منابع آمادگی آزمون دانشگاه‌ها را خارج از موضوعیت قانونی دانست و گفت: پدید‌آورندگان این منابع، طبق قانون با مولفان سایر حوزه‌ها برابرند. ‌

این وكيل دادگستری در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانش و‌ فناوری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت نظارت بر نشر منابع کمک درسی و آمادگی برای آزمون دانشگاه‌ها اظهار کرد: برای انتشار آثار کمک‌درسی، ممیزی درنظر گرفته نشده است؛ به‌عبارتی دیگر برای اعمال ممیزی دلیل خاصی در قانون مقرر نشده است، یعنی موضوعیتی برای ممیزی وجود ندارد.

وی با اشاره به دلایل نبود ممیزی برای آثار کمک درسی و کمک آموزشی افزود: شاید از اصلی‌ترین دلایل تعیین نشدن این ممیزی، تالیف این آثار براساس جزوه‌های درسی باشد که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. 

در متن قانون تعریفی برای واژه تالیف وجود ندارد
بیگ‌زاده درباره تعریف واژه تالیف در قانون اشاره کرد: تعریفی در متن قانون برای واژه تالیف وجود ندارد. حتی در قانون حمایت از مولفان و مصنفان نیز ارایه این تعریف پیش‌بینی نشده است.

مدیر انتشارات «کلک

تعریفی در متن قانون برای واژه تالیف وجود ندارد. حتی در قانون حمایت از مولفان و مصنفان نیز ارایه این تعریف پیش‌بینی نشده است.

صبا» ادامه داد: برای هر اثر مکتوبی که تولید و تصنیف می‌شود، واژه تالیف به ‌کار می‌رود اما در بین کتابداران واژه تالیف بار‌ معنایی متفاوتی دارد؛ یعنی هر ‌آنچه زاییده ذهن نویسنده باشد و در قالب یک اثر مکتوب منعکس شود، تالیفی به حساب می‌آید. 

نبود تعریف برای تالیف نقص نیست
این کارشناس چاپ و نشر، درباره فقدان تعریف برای تالیف در قانون گفت: نبود تعریف در قانون برای واژه تالیف یک ضعف یا نقص نیست. به عبارتی دیگر در اصل لزومی برای ارایه یک تعریف برای این واژه وجود ندارد. زمانی برای مفاهیم تعریف ارایه می‌شود که مردم توانایی حل مشکل مربوط با آن مفهوم را نداشته باشند.

مولف کتاب «فرهنگ تعاریف قانونی» درباره تفاوت‌های مولف منابع کمک درسی،‌ کمک آموزشی و منابع آمادگی آزمون دانشگاه‌ها با مولفان آثار سایر حوزه‌‌ها اظهار کرد: منابع آمادگی آزمون کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی که اثرش فقط شامل تست است، تالیفی است و بنابراین مولف آن مشمول قانون حمایت از مولفان و مصنفان قرار می‌گیرد. 

بیگ‌زاده درباره اختلافات احتمالی بین پدید‌آورندگان آثار کمک آموزشی و آمادگی آزمون بر سر حق تالیف یک اثر افزود: براساس

در اصل لزومی برای ارایه یک تعریف برای این واژه وجود ندارد. زمانی برای مفاهیم تعریف ارایه می‌شود که مردم توانایی حل مشکل مربوط با آن مفهوم را نداشته باشند.

قانون اختلاف دلیل حقانیت نیست.

مروری بر پرونده
مدیر واحد نشر انتشارات دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که تالیف و ترجمه کتاب ضوابط خاص خود را دارد، معتقد است که نمی‌توان نام یک سری معلومات را که یکجا جمع‌‌آوری شده کتاب گذاشت. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با مجید جهانی اینجـــــــــا بخوانید.

رییس انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، با انتقاد از رواج واژه تالیف برای کتاب‌های کمک آموزشی، بیان کرد که لفظ تالیف برای کتاب‌های کمک آموزشی، نوعی افراط است. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با رائد فریدزاده اینجـــــــــا بخوانید. 
 
‌رییس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران، با اشاره به رشد حباب‌گونه ناشران کمک درسی، معتقد است که این منابع علمی نیستند و مانع تلاش و لذت دانش‌آموزان برای حل مساله می‌شوند. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با اسفندیار معتمدی اینجـــــــــا بخوانید. 

مدیرمسوول موسسه مبتکران،‌ مولفان منابع تحصیلات تکمیلی را در زمره تولیدکنندگان علم معرفی و معتقد است که علوم نظارتی بر تولید منابع آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی ندارد. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با یحیی دهقانی اینجـــــــــا بخوانید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری