وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم بر انتشار منابع کمک آموزشی نظارت کنند

  وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم بر انتشار منابع کمک آموزشی نظارت کنند

معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) معتقد است: نظارت وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم، بر منابع کمک آموزشی، افزایش کیفیت این منابع را در پی دارد.

رویا برادر،‌ معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره دیدگاه جامعه به ناشران کمک آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها اظهار کرد: دیدگاه جامعه درباره فعالیت ناشران کمک آموزشی و توجه صرف این ناشران به کسب سود، به‌طور کامل درست نیست. 

وی با اشاره به نیاز مخاطب به منابع کمک آموزشی افزود: با توجه به موضوع و مقطع تحصیلی، این منابع کاربردی هستند. به‌عنوان نمونه منابعی که برای کتاب‌های مرجع تولید می‌شوند، مخاطبان بالایی دارند.

برادر درباره کاربرد واژه تالیف برای این آثار ادامه داد: درباره تالیفی بودن این آثار به‌طور کلی نمی‌توان نظر داد. به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذاری‌ مشخصی برای مفهوم تالیف وجود ندارد. بسیاری از منابع کمک آموزشی از اهداف مشخصی پیروی نمی‌کنند. 

این مدرس دانشگاه با اشاره به ناشران دولتی دخیل در تولید منابع

به‌نظر می‌رسد سیاست‌گذاری‌ مشخصی برای مفهوم تالیف وجود ندارد. بسیاری از منابع کمک آموزشی از اهداف مشخصی پیروی نمی‌کنند.

کمک آموزشی و آمادگی آزمون ورود به دانشگاه‌ها گفت: ناشران دولتی مانند «سمت» و‌ «مدرسه» در تولید آثار، براساس یک سیاست‌گذاری ویژه‌ حرکت می‌کنند. البته نظارت وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش در انتشار این منابع اساسی است.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)، درباره شیوه کار ناشران خصوصی منابع کمک آموزشی نیز توضیح داد: در مقابل ناشران دولتی، ناشران خصوصی جنبه‌های مالی را بیشتر درنظر می‌گیرند و تالیفات براساس ارتباطات برنامه‌ریزی‌ می‌شود. 

وی افزود: به‌نظر می‌رسد منابع کمک آموزشی که از سوی ناشران خصوصی منتشر می‌شوند، از بار تالیفی کمتری برخوردار باشند.

برادر در قالب یک پیشنهاد برای افزایش کیفیت منابع کمک آموزشی عنوان کرد: دخالت نهاد‌ها و سازمان‌های رسمی در امر تالیف، می‌تواند در افزایش کیفیت و حرکت به سوی انتشار یک تالیف واقعی موثر باشد.

این مدرس دانشگاه گفت: ‌امضاء تفاهنامه و عقد قرار‌داده‌های فرهنگی بین ناشران خصوصی و مولفان برجسته، زمینه‌ساز توسعه و رونق کیفی منابع کمک آموزشی و آمادگی آزمون کارشناسی و تحصیلات تکمیلی است.

مروری بر پرونده
مدیر واحد نشر انتشارات

دخالت نهاد‌ها و سازمان‌های رسمی در امر تالیف، می‌تواند در افزایش کیفیت و حرکت به سوی انتشار یک تالیف واقعی موثر باشد.

دانشگاه تهران با تاکید بر این‌که تالیف و ترجمه کتاب ضوابط خاص خود را دارد، معتقد است که نمی‌توان نام یک سری معلومات را که یکجا جمع‌‌آوری شده کتاب گذاشت. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با مجید جهانی اینجـــــــــا بخوانید.

‌رییس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران، با اشاره به رشد حباب‌گونه ناشران کمک درسی معتقد است که این منابع علمی نیستند و مانع تلاش و لذت دانش‌آموزان برای حل مساله می‌شوند. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با اسفندیار معتمدی اینجـــــــــا بخوانید.

مدیرمسوول موسسه مبتکران،‌ مولفان منابع تحصیلات تکمیلی را در زمره تولیدکنندگان علم معرفی و معتقد است که علوم نظارتی بر تولید منابع آمادگی آزمون تحصیلات تکمیلی ندارد. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با یحیی دهقانی اینجـــــــــا بخوانید.

صفر بیگ‌زاده، ‌ناشر و کارشناس رسمی چاپ و نشر، ممیزی آثار کمک آموزشی و منابع آمادگی آزمون دانشگاه‌ها را خارج از موضوعیت قانونی دانست. وی معتقد است پدید‌آورندگان این منابع، طبق قانون با مولفان سایر حوزه‌ها برابرند. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با صفر بیگ‌زاده اینجـــــــــا بخوانید.   ‌


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری