منابع آمادگی المپیاد‌ها، گلچینی از آثار برترین ناشران کشور است

  منابع آمادگی المپیاد‌ها، گلچینی از آثار برترین ناشران کشور است

حسن ساعی ‌دهقان،‌ با اشاره به استعدادهای برتر دانش‌آموزان ایرانی در المپیاد‌های علمی در سطح جهانی گفت:‌ منابع آمادگی در المپیاد‌های دانش‌آموزی، محصول برترین ناشران کشور است.

حسن ساعی‌ دهقان،‌ معاونت باشگاه دانش‌پژوهان مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار دانش و فناوری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره مراحل آمادگی دانش‌آموزان برای شرکت در المپیاد‌های علمی اظهار کرد: به‌طور طبیعی منابع آمادگی المپیاد‌ها از سطح منابع درسی بالاتر است اما موفقیت در المپیاد‌ها به خلاقیت دانش‌آموزان در حوزه‌های زیست‌شناسی، ریاضیات، شیمی، فیزیک، کامپیوتر و ادبیات بستگی دارد.

وی افزود: باشگاه دانش‌‌پژوهان جوان در حوزه انتشار کتاب‌های آمادگی برای المپیاد‌ها فعالیت ندارد. همچنین برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای معرفی منابع نداریم. کمیته‌های علمی فعال در مجموعه باشگاه، به دانش‌آموزان در استفاده از بهترین منابع کمک می‌کنند که عمده آن‌‌ها نیز از برترین ناشران کشور اعم از خصوصی، دولتی و حتی دانشگاهی هستند. 

ساعی ‌دهقان درباره میزان استفاده اعضای تیم‌های المپیادی از منابع تالیفی و ترجمه‌ای گفت: دانش‌آموزانی که برای شرکت در المپیادهای جهانی آماده می‌شوند، بر حسب نیاز از هر دو دسته منابع تالیفی و ترجمه‌ای استفاده می‌کنند. البته بیشتر منابع مورد استفاده المپیادی‌ها، محصول برترین ناشران کشور است.  

وی با اشاره به کسب جایگاه بیست ‌و‌‌ یکم تیم المپیاد‌ ریاضی ایران در بیست و هفتمین المپیاد جهانی گفت:‌ دانش‌آموزان ایرانی در همه دوره‌ها موفق به کسب مدال‌‌های رنگارنگ شده‌اند و در این دوره نیز گروه دانش‌آموزی 6 نفره ما صاحب چهار مدال نقره و دو مدال برنز شد.

معاونت باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه اظهار کرد:‌ موفقیت‌های علمی دانش‌آموزان ما در مقایسه با سایر کشور‌ها درخور توجه است.

ساعی‌ دهقان در پایان افزود: برای نخستین‌بار، یکی از 6 پرسش ریاضی در شاخه هندسه، به طراحان ایرانی اختصاص داشت. پرسش‌های پیشنهادی طراحان ایرانی در شاخه‌های دیگر المپیاد‌ نیز پذیرفته شده بود.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری