مدیر انتشارات پارسه: کتاب علمی در کشور صاحب ویترین نیست/ هرجا نیاز هست سوداگری هم ایجاد می‌شود

  مدیر انتشارات پارسه: کتاب علمی در کشور صاحب ویترین نیست/ هرجا نیاز هست سوداگری هم ایجاد می‌شود

سعید هراتیان، مدیر انتشارات پارسه با اشاره به این‌که کتاب علمی در کشور ما صاحب ویترین نیست، گفت: به همین دلیل کتاب‌های خوب دیده نمی‌شوند و مخاطب توانایی تشخیص کتاب خوب از بد را ندارد.

 هراتیان در گفت‌وگو با  خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت ناشران کمک آمورشی اظهار کرد: بررسی وضعیت ناشران کمک آموزشی موضوع جدیدی نیست. بیشتر ما از دوران تحصیل در مقطع راهنمایی تا زمان فارغ‌التحصیلی با این منابع سرو کار داشته‌ایم.

وی با اشاره به تلقی برخی نسبت به فعالیت ناشران دانشگاهی به‌عنوان ناشرانی کاسب‌کار افزود: هر جا نیاز وجود داشته باشد، سوداگری نیز ایجاد می‌شود. البته فعالیت همه ناشران این حوزه به تولید منابعی منجر نمی‌شود که نیاز اصلی مخاطب را پاسخ دهد. 

ناشر غیرتخصصی به غریزه اعتماد کرده است
هراتیان ادامه داد: در تولید آثار منابع کمک آموزشی اعم از تالیف و ترجمه که از سوی ناشران غیرتخصصی تولید می‌شوند، هیچ بازخوانی صورت نمی‌گیرد؛ به‌عبارتی دیگر ناشران غیرتخصصی

در تولید آثار منابع کمک آموزشی اعم از تالیف و ترجمه که از سوی ناشران غیرتخصصی تولید می‌شوند، هیچ بازخوانی صورت نمی‌گیرد. به‌عبارتی دیگر ناشران غیرتخصصی در جایگاهی نیستند که توانایی سنجش کیفیت آثار را داشته باشند.

در جایگاهی نیستند که توانایی سنجش کیفیت آثار را داشته باشند.

این ناشر حوزه مهندسی عنوان کرد: ناشر در این موقیعت دو امکان بیشتر ندارد،  اعتماد به گردآورنده یا توجه به غریزه کاسبی خود و نیاز‌سنجی که حاصل تجربه ناشر است. ناشر در چنین مواقعی فقط به انتخاب عنوان کتاب که نیاز مخاطب است، محدود می‌شود.

نظارت بر محتوای کتاب‌های علمی بی‌‎معنا است
مدیر انتشارات پارسه، درباره نظارت بر تولید منابع کمک آموزشی گفت: نظارت بر تولید منابع علمی که منابع کمک آموزشی نیز به نوعی در حوزه کتاب‌های علمی قرار می‌گیرند، بی‌معناست. 

وی در بیان دلیل این اعتقادش افزود:‌ کتاب علمی نتیجه پژوهش‌های مولف در سالیان طولانی است. ذات این منابع نیز با ویژگی‌های کتاب‌های سایر حوزه‌ها متفاوت است. بنابراین کتاب ‌علمی باید در معرض قضاوت عمومی قرار گیرد و مخاطب براساس تازگی و علمی بودن محتوا، اثر را بررسی کند. 

کتاب‌های علمی از ویترین محرومند
هراتیان با تاکید بر اهمیت نظر افراد متخصص به‌عنوان مخاطبان اصلی کتاب‌های علمی عنوان کرد: کتاب علمی در کشور صاحب ویترین نیست. مشکل اساسی، نبود همین ویترین برای عرضه آثار علمی است. به واسطه همین موضوع کتاب‌های خوب دیده نمی‌شوند و مخاطب توانایی تشخیص کتاب خوب از بد را

کتاب ‌علمی باید در معرض قضاوت عمومی قرار گیرد و مخاطب براساس تازگی و علمی بودن محتوا، اثر را بررسی کند.

از دست می‌دهد. 

این فعال حوزه نشر درباره لزوم وجود ویترین برای کتاب‌های علمی گفت: رسانه‌هایی مانند شبکه‌های تلویزیونی یا سایت‌های معتبر می‌توانند به‌عنوان ویترین کتاب‌های علمی مطرح باشند. 

نشر به پشتوانه فرهنگی و علمی نیازمند است
مدیرمسوول انتشارات پارسه، با اشاره به آمار بالای تعداد چاپ و شمارگان کتاب‌های برخی ناشران کمک آموزشی در طی دو یا سه سال اظهار کرد: آمار نزدیک به چهار هزار عنوانی برخی ناشران بزرگ، به دلیل نیاز روزافزون جامعه مخاطب است. نشر به پشتوانه فرهنگی و علمی نیازمند است، پشتوانه‌ای که باید از سوی دولت ایجاد شود. 

وی درباره تاثیر حمایت علمی و فرهنگی دولت از ناشران توضیح داد: اگر حمایت دولت به درستی صورت گیرد، دیگر تنها شاهد رشد کمی برخی آثار نخواهیم بود و آثار باکیفیت جای کتاب‌های کم‌محتوا را خواهند گرفت. 

نشر ما در حالت اغما است
این ناشر ادامه داد: اگر این رویه ادامه پیدا کند، در آینده به جای اعلام آمار تولید کتاب، مجبوریم

نشر به پشتوانه فرهنگی و علمی نیازمند است، پشتوانه‌ای که باید از سوی دولت ایجاد شود.

در حوزه علم، آمارسازی کنیم. به‌نظر می‌رسد نشر ما در حالت اغما است.

هراتیان در تشریح شرایط فعلی نشر نیز گفت: نقش حمایتی دولت به‌عنوان تنها حامی فرهنگ و علم در بهبود شرایط فعلی حوزه نشر اساسی است. بی‌توجهی وزارت ارشاد نسبت به خرید آثار تخصصی، موجب شده تا 95 درصد کتاب‌های حوزه عمومی به منابع مذهبی محدود شوند.

مروری بر پرونده
مدیر انتشارات پردازش، با اشاره به اهمیت نقش وزارت ارشاد در تولید منابع کمک آموزشی براساس موازین علمی گفت: رشد ناشران غیرتخصصی منابع کمک آموزشی، فضای کاسبی ایجاد کرده است. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با حسین کفاشیان اینجـــــــــا بخوانید.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی، ضمن انتقاد از توجه صرف در انتشار منابع کمک آموزشی، معتثد است که استاندارد‌سازی منابع کمک آموزشی باید به‌عنوان ماموریت برای آموزش عالی تعریف شود. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با مظفر شریفی اینجـــــــــا بخوانید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری