«فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذای‌های طبیعی» چاپ چهارمی شد

  «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذای‌های طبیعی» چاپ چهارمی شد

کتاب «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذای‌های طبیعی» به قلم محمد دریایی و رسول حیدری، برای چهارمین بار در رمضان امسال به بازار کتاب آمد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) چهارمین چاپ کتاب «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذای‌های طبیعی» تالیف مشترک دکتر محمد دریایی، متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی و رسول حیدری، مدرس تغذیه گیاهی، از سوی انتشارات سفیر اردهال منتشر شد.

کتاب حاضر در دو بخش و 23 فصل تدوین شده است. مخاطبان روزه‌دار می‌توانند در قالب دو بخش «فرهنگ و آداب روزه‌داری» و «برنامه غذایی سحر و افطار» مباحثی مانند «فرهنگ و آداب روزه‌داری»، «روزه‌داری، برنامه اعتدال و تضمین سلامت»، «سلامت دستگاه گوارش در پرتو روزه»،‌ «روزه‌داری در جهان طب و بهداشت»، «تغذیه در ماه رمضان» و «برنامه‌ افطاری و سحر» را مطالعه کنند.

مولفان در سرفصلی از کتاب با عنوان «تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان» اشاره کرده‌اند که رژیم غذایی نباید به نسبت قبل خیلی تغییر کند و در صورت امکان باید ساده باشد. رژیم غذایی همچنین باید طوری تنظیم شود که بر  وزن بدن تاثیر زیادی نداشته باشد. 

نویسندگان در قسمتی دیگر از بخش نخست کتاب، درباره «تاثیر روزه بر اعتدال بدن» آورده‌اند که هنگام غذا خوردن،‌ خون فراوانی به دستگاه گوارش سرازیر می‌شود که به دلیل بی‌حالی و کاهش توان فعالیت فکری اتفاق می‌افتد. روزه‌داری با استراحت دادن به دستگاه گوارش و فرستادن خون کافی به سراسر بدن به‌ویژه به دستگاه مغزی‌-‌عصبی (ایجاد فرصت کافی برای فعالیت فکری مناسب) می‌تواند در سلامت بدن بسیار موثر باشد.

همچنین در مطلبی دیگر درباره «تاثیر روزه بر سلامتی دستگاه گوارش» به این موارد اشاره شده که در کنگره جهانی بیمار‌ی‌های معده که در ماه سپتامبر سال 1996 در توکیو تشکیل شده بود، داشنمندان مختلف از سراسر جهان، نتایج تحقیقات خود را ارایه و علل و عوامل آن‌را بررسی کرده‌اند.
 
در این گزارش، بیش از همه استعمال دخانیات، خوردن مقادیر زیادی غذای گرم، بیش از اندازه‌ آب،‌ عادت مداوم به استفاده از مواد محرک عصبی از قبیل قهوه و ادویه، ‌افراط در صرف اغذیه شور و ترش و استعمال مشروبات الکلی از جمله عوامل موثر در ایجاد زخم معده بوده‌اند. تا آنجا که نماینده ترکیه در گزارش خود علت بروز زخم معده را در درجه نخست نتیجه خوردن غذا‌های ترش صنعتی، دارو، چای و سیگار زیاد اعلام کرده و درباره ازدیاد آمار زخم معده در پایان ماه رمضان چنین گفته است: «ماه رمضان در ایجاد زخم معده یک عامل تسریع‌کننده است. به این معنی که روزه‌داری عامل ایجادکننده نبوده است.»

مولفان در بخشی دیگر از کتاب، به تشریح دانش پزشکی درباره روزه‌داری پرداخته‌اند. ‌در جهان پزشکی پزشکان زیادی هستند که بیماران خود را از راه رژیم‌های خاصی، بین پرهیز مطلق و کامل تا پرهیز نسبی و کم‌خواری، ‌درمان می‌کنند. انتشار آثاری مانند «روزه» نوشته دکتر برتوله، پزشک و «روزه» نوشته مادام ژفراو، بیولوژیست فرانسوی از نمونه‌های توجه جهان پزشکی به موضوع روزه است.

چهارمین چاپ کتاب «فرهنگ و آداب روزه‌داری با غذای‌های طبیعی» با شمارگان سه هزار و 300 نسخه‌ در 244 صفحه، به بهای 10 هزار تومان به همت انتشارات سفیر اردهال به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری