شرح مهندسی «شیخ بهایی» برای تامین آب اصفهان

  شرح مهندسی «شیخ بهایی» برای تامین آب اصفهان

رییس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران، از پایان تالیف کتاب «شیخ بهایی» و انتشار آن از سوی انتشارات مدرسه، در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

دکتر اسفندیار معتمدی، رییس اتحادیه انجمن‌های علمی‌-‌آموزشی معلمان فیزیک ایران، در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تازه‌ترین کتابش اظهار کرد: شیخ بهایی‌، بعد از دانشمندان بزرگی مانند ابن‌سینا و ابن‌حیثم،‌ آخرین دانشمند عصر شکوفایی فرهنگ ایرانی در دوره اسلامی بود که تسلط بی‌نظیری به علوم روز داشت.

مولف کتاب «زندگی‌نامه‌ دکتر محمود حسابی» درباره تشریح شخصیت و فعالیت‌های علمی شیخ بهایی ادامه داد: در دوره صفوی، جریان علمی جدیدی ایجاد شد که شیخ بهایی علاوه بر آشنایی کامل به علوم دینی، پیشتاز این جریان نیز بود. وی در حوزه مهندسی موفق شد مشکل کمبود آب شهر اصفهان را با افزایش آب زاینده‌رود با استفاده از آب کوهرنگ برطرف کند.

معتمدی درباره دیگر اقدامات شیخ بهایی که در این اثر به آن‌ها اشاره شده، گفت:‌ یک دستور‌العمل تقسیم آب منسوب به شیخ بهایی وجود دارد که برنامه یک‌ساله شهر اصفهان براساس آن تدوین شده بود.

نویسنده کتاب «ابوریحان و ریحانه» ادامه داد:‌ یکی از موضوعات این کتاب، ماجرای ساخت شهر نجف‌آباد است. شیخ بهایی،‌ حضرت علی (ع) را به خواب می‌بیند که ایشان می‌فرمایند: «در منطقه‌ای نزدیک اصفهان قناتی حفر کن.» به‌واسطه همین خواب نام این منطقه به نجف‌آباد مشهور شد. طول عمر این شهر نزدیک به 300 سال است.

وی در ادامه به تشریح ساخت حمام شیخ بهایی در کتاب زندگینامه این دانشمند اشاره کرد:‌ برخی معتقدند حمام شیخ بهایی با استفاده از یک شمع روشن گرم می‌شود. در کتاب «شیخ‌بهایی» سیستم گرم‌سازی این حمام با دلایل علمی و منطقی تشریح شده است.

معتمدی، درباره برنامه‌‌های آینده‌اش نیز گفت:‌ در ادامه تالیف زندگینامه دانشمندان و مفاخر ایران‌، تالیف کتاب زندگینامه فارابی را در برنامه کاری‌ام دارم.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری