«اصول بلورشناسی» و «بتن» در بازار کتاب دانشگاهی

  «اصول بلورشناسی» و «بتن» در بازار کتاب دانشگاهی

کتاب‌های «اصول بلورشناسی» اثر مشترک علیرضا عباسی و شکوفه گرانمایه و «بتن» تالیف سیدنی مندس، فرانسیس یانگ و دیوید داروین از سوی انتشارات دانشگاه تهران به بازار نشر عرضه شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ویرایش دوم از چاپ نخست کتاب «بتن» اثر سیدنی میندس، فرانسیس یانگ و دیوید داروین، پس از 22 سال، به‌طور مشترک به همت دکتر محمد شکرچی‌زاده، دکتر پرویز قدوسی و دکتر علی‌اکبر رمضانیان‌پور به فارسی ترجمه شده است.

این کتاب در قالب 22 فصل، نگاهی جامع و یکپارچه از رفتار بتن در یک چارچوب اصولی ارایه می‌کند. به‌طور کلی کتاب «بتن» در سه بخش کلی تنظیم شده است.

بخش نخست، خواص مصالح تشکیل‌دهنده بتن شامل سیمان‌ها،خمیر سیمان سخت‌شده، سنگدانه‌ها، آب و افزودنی‌ها را معرفی می‌کند. در بخش دوم طرح مخلوط بتن و روش‌های اجرایی شامل اختلاط، انتقال، ریختن، تراکم و عمل‌آوری ارایه شده و بخش سوم نیز به معرفی خواص بتن سخت‌ شده شامل مقاومت و شکست، خستگی، خزش و جمع‌شدگی ناشی از خشک شدن و دوام اختصاص دارد.

از مهم‌ترین فصل‌های این اثر دانشگاهی می‌توان به «توسعه سیمان و بتن در طول تاریخ»، «هیدراتاسیون سیمان پرتلند»، «افزودنی‌های شیمیایی»، «تعیین طرح مخلوط بتن»، «مراحل اجرای ساختن بتن»، «بتن برای کاربردهای ویژه» و «بتن مسلح شده به الیاف» اشاره کرد.

این اثر براساس تجارب مولفان آن در تدریس اصول بتن در سطح کارشناسی تالیف شده و دربردارنده آخرین اطلاعات به‌روز شده در مورد مصالح نوین بتن است. در کتاب حاضر به نقش و مشخصات و استانداردهای بتن و مصالح تشکیل‌دهنده و کاربرد روش‌‌های آزمایشی برای تعیین خواص آن، توجه ویژه‌ای شده است.

کتاب «بتن» برای دانشجویان مقطع کارشناسی تدوین شده ولی می‌تواند به‌عنوان یک راهنمای مناسب برای مهندسان حرفه‌ای که واحد درسی بتن را در دانشگاه فرا نگرفته‌اند، مورد استفاده قرار گیرد.

ویرایش دوم از چاپ نخست کتاب «بتن» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 722 صفحه، به بهای 32 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران به بازار نشر عرضه شد.

«اصول بلورشناسی» بر ویترین کتابفروشی‌ها نشست
دومین چاپ کتاب «اصول بلورشناسی؛ تعیین ساختار، تک بلور و پودر، نانوساختارها و پروتئین‌ها» به قلم مشترک دکتر علیرضا عباسی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر شکوفه گرانمایه، در 13 فصل تالیف و از سوی انتشارات تهران منتشر شده است.

«بلورها و حالت بلورین»، «پرتو X»، «پراش پرتو X»، «روش‌های تجربی»، «تقارن و گروه‌های فضایی»، «روش‌های دستگاهی و تجربی»، «جمع‌آوری و پالایش داده‌ها»، «انتقال فوریه»، «حل و پالایش داده‌ها»، «روش پودر»، «مواد نانو متخلخل با چارچوب‌های فلز‌-‌ آلی (MOF)»، «توپولوژی» و «بلورشناسی پروتئین» عناوین 13 فصل این اثر علمی و دانشگاهی را تشکیل می‌دهند.

در این کتاب ابتدا به اصول بلورشناسی و مفاهیم پراش پرتو X و کاربرد آن در تعیین ساختار موادتک بلور و پودری و سپس به نقطه مشترک این علم با مواد نانو و نیز بررسی توپولوژی آن و در نهایت توضیحات مقدماتی در رابطه با بلورشناسی پروتئین‌ها پرداخته شده است.

به عقیده نویسندگان این اثر دانشگاهی، هدف از تالیف کتاب حاضر، بیان مفاهیم ثقیل این علم به زبانی ساده و روان، به منظور بهره‌وری هرچه بیشتر مخاطبان بوده است.

چاپ دوم کتاب «اصول بلورشناسی؛ تعیین ساختار، تک بلور و پودر، نانوساختارها و پروتئین‌ها» با شمارگان یک‌هزار نسخه در 184 صفحه، به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه تهران به بازار نشر دانشگاهی عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری