نخستین‌ تصحیح «ذخیره خوارزمشاهی» در راه بازار نشر

  نخستین‌ تصحیح «ذخیره خوارزمشاهی» در راه بازار نشر

مدیر انتشارات سفیر اردهال، از انتشار نخستین متن تصحیح شده کتاب 10 جلدی «ذخیره خوارزمشاهی» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

 سیدحسین عابدینی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تصحیح کتاب «ذخیره ‌خوارزمشاهی» اظهار کرد: «ذخیره ‌خوارزمشاهی» نخستین‌بار از سوی انتشارات سفیر اردهال در حال تصحیح است.

وی افزود: این اثر به همت حسین علی‌نقی تصحیح و زیرنظر دکتر هادی‌ نژادفلاح و و یوسف بیک باباپور بازبینی نهایی خواهد شد.

عابدینی ادامه داد: «ذخیره خوارزمشاهی» منبعی 10 جلدی، شامل 9 کتاب درباره شرح و درمان بیماری‌ها و یک کتاب با موضوع داروها است. متن تصحیح شده این اثر، در پنج مجلد به همراه یک کتاب حاوی اصطلاحات مشکل، به‌زودی منتشر خواهد شد.

مدیر انتشارات سفیر اردهال، با اشاره به این‌که این نسخه تصحیح شده از «ذخیره خوارزمشاهی» با نسخه‌ موجود در کتابخانه دانشگاه تهران مطابقت داده شده، اظهار کرد: دو مجلد نخست این اثر با شمارگان محدود به‌زودی منتشر و سه مجلد دیگر این مجموعه نیز تا پایان آبان‌ماه سال جاری نهایی خواهند شد.

آشنایی با «ذخیره خوارزمشاهی»
«ذخیره خوارزمشاهی» نوشته اسماعیل گرگانی یا اسماعیل جرجانی (۴۳۴-۵۳۰ قمری)، پزشک و دانشمند سده ۶ قمری است که از کتب پایه و جامع در پزشکی سنتی به زبان فارسی است. اسماعیل جرجانی، نزدیک به ۱۰۰ سال پس از ابن‌سینا می‌زیسته ‌است.

آغاز تالیف این اثر ۵۰۴ قمری است و بزر‌گترین کتاب پزشکی به زبان فارسی بود که تا بدان تاریخ نوشته می‌شد. جرجانی پس از تالیف کتاب، آن‌را به «قطب‌الدین خوارزمشاه» تقدیم کرد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری