آثار کمک‌آموزشی نقش میان‌بر را دارند/کتاب‌های تست، دانش‌ را زیاد نمی‌کنند

  آثار کمک‌آموزشی نقش میان‌بر را دارند/کتاب‌های تست، دانش‌ را زیاد نمی‌کنند

غلامرضا رمضان‌نیا، رییس انتشارات دانشگاه علم و صنعت با بیان این مطلب که در گذشته کتاب‌های پرسش‌های تشریحی، منبع اصلی دانشگاهیان پیشکسوت بود، گفت: اعتقادی به کتاب‌های تست ندارم.

مهندس رمضان‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت منابع کمک آموزشی و منابع آمادگی تحصیلات تکمیلی اظهار کرد: درباره این موضوع که هدف ناشران کمک آموزشی کاسبی یا کمک است، نمی‌توان نظر قطعی داد؛ برخی از این منابع مفید هستند.

وی با اشاره به کاربرد‌های متفاوت منابع کمک آموزشی گفت: برخی منابع این حوزه مانند کتاب‌های تست،‌ نقش مسیری میان‌بر را برای داوطلبان آزمون‌های ورودی دارند و به عبارتی دیگر چندان تاثیری بر افزایش دانش یا سواد فرد داوطلب ندارند. 

در گذشته خبری از منابع کمک آموزشی نبود
رمضان‌نیا،‌ با بیان این مطلب که به کتاب‌های تست اعتقادی ندارد، ادامه داد:‌ در زمان تحصیل مدرسان پیشکسوت دانشگاه،‌ خبری از منابع کمک آموزشی اعم از منابع تست یا آمادگی آزمون برای ورود به دانشگاه نبود. بیشتر مدرسان موفق دانشگاه یعنی افرادی که با رتبه‌های بالا وارد دانشگاه می‌شدند برای ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی، از کتاب‌هایی با پرسش‌های

برخی منابع این حوزه مانند کتاب‌های تست،‌ نقش مسیری میان‌بر را برای داوطلبان آزمون‌های ورودی دارند و به عبارتی دیگر چندان تاثیری بر افزایش دانش یا سواد فرد داوطلب ندارند.

تشریحی استفاده می‌کردند.

رییس انتشارات دانشگاه علم و صنعت افزود: کنکور می‌تواند یکی از عوامل رشد روز‌افزون منابع کمک درسی و کمک آموزشی باشد. کتاب‌های این حوزه به‌ویژه منابع تست، فقط در زمان کوتاهی مفید هستند. 

بهره‌گیری از برخی نرم‌افزار‌های کمک آموزشی در انتقال مفاهیم موثرند
عضو هيات علمی دانشکده مهندسی صنايع دانشگاه علم و صنعت ايران، گفت:‌ البته برخی منابع کمک آموزشی مفیدند. به‌عنوان نمونه با توجه به تجربه‌ای که از استفاده این منابع داشتم، به‌نظر می‌سد بهره‌گیری از برخی نرم‌افزار‌های کمک آموزشی در انتقال مفاهیم موثرند. در تدریس واحد نقشه‌کشی صنعتی، از نرم‌افزار‌های مختلف روز استفاده می‌کنم و در عمل شیوه‌های سنتی را برای آموزش رها کرده‌ام.

رمضان‌نیا، درباره کاربرد واژه تالیف برای منابع کمک آموزشی اظهار کرد: تولید کتاب در دسته‌بندی‌های تالیف،‌ تصنیف،‌ تدوین و ترجمه جای می‌گیرد. کتاب تصنیفی، ‌اثری است که پیام اصلی براساس دیدگاه‌ها و نوآوری‌های علمی نویسنده یا نویسندگان عرضه می‌شود. تصنیف،‌ تحلیل و نقد دیدگاه‌های افراد مختلف در یک موضوع است. در حقیقت یک سوم کتاب،‌ از دیدگاه‌های جدید نویسنده یا نویسندگان است. کتاب تصنیفی،‌ بعد از 20 سال ممارست نویسنده به رشته تحریر در می‌آید. 

تالیف پس از 10 سال تحقیق و پژوهش،

بیشتر مدرسان موفق دانشگاه،‌ برای ورود به مقاطع بالاتر تحصیلی، از کتاب‌هایی با پرسش‌های تشریحی استفاده می‌کردند؛ افرادی که با رتبه‌های بالا وارد دانشگاه می‌شدند.

ممکن می‌شود
این مدرس دانشگاه ادامه داد: کتاب تالیفی شامل مجموعه‌ای از مطالب علمی و نظریات جاافتاده است که علاوه ‌بر جنبه‌های علمی، شامل تحليل‌های جديد و ترکيب‌های مبتکرانه و نوين است. بعد از 10 سال تحقیق و پژوهش، نویسنده می‌تواند یک اثر تالیفی بنویسد.

رمضان‌نیا درباره تعریف آثار تدوینی و ترجمه‌ای گفت: آثار تدوینی شامل مطالب آموزشی هدفمندی است که از منابع مختلف و به‌صورت همخوان در یک مجموعه جدید تدوین می‌شوند. نویسنده این آثار بعد از حدود پنج سال توانایی تدوین کتاب را پیدا می‌کند. آثار ترجمه‌ای نیز برگردان یک کتاب علمی معتبر و شناخته شده در یک حوزه تخصصی است. مترجم می‌تواند بعد از حدود سه سال تحقیق و پژوهش یک اثر در این حوزه منتشر کند. ‌

مروری بر پرونده 
مدیر انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، با تاکید به این موضوع که کاسبی برای فعالیت ناشران کمک تحصیلی نقطه ضعف نیست، نظارت بر تولید منابع کمک آموزشی را آسان ندانست. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) را با فرامرز آشنای قاسمی اینجـــــــــا بخوانید.

صفر بیگ‌زاده، ناشر و کارشناس رسمی چاپ و نشر، ممیزی آثار کمک آموزشی و منابع آمادگی آزمون دانشگاه‌ها را خارج از موضوعیت قانونی دانست و گفت: پدید‌آورندگان این منابع، طبق قانون با مولفان سایر حوزه‌ها برابرند. گفت‌و‌گوی خبرنگار (ایبنا) را با بیگ‌زاده اینجـــــــــا بخوانید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری