مدیر نوپردازان: مدرک‌گرایی اصلی‌ترین دلیل رونق بازار ناشران کمک آموزشی

  مدیر نوپردازان: مدرک‌گرایی اصلی‌ترین دلیل رونق بازار ناشران کمک آموزشی

مدیرمسئول انتشارات نوپردازان با بیان این که ظهور پدیده مدرک‌گرایی در جامعه ایرانی اصلی‌ترین دلیل رونق بازار ناشران کمک آموزشی است گفت: مردم ناشر منابع کمک تحصیلی را با ناشر دانشگاهی یکی می‌دانند.

شهروز گهواره در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره وضعیت منابع کمک درسی و آزمون تحصیلات تکمیلی اظهار کرد:‌ ناشران کمک درسی نه تنها تاثیری در افزایش بار علمی مخاطب نداشته‌اند، بلکه با تولید حل‌المسائل، موجب تنبلی دانشجو شده‌اند. دانشجو با منابع کمک آموزشی به خلاصه‌خوانی و جزوه تمایل پیدا می‌کند. 

رشد قارچ‌‌گونه در بخش نشر و برگزاری دوره‌های آموزشی
نایب رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی گفت:‌ بسیاری از ناشران کمک آموزشی علاوه بر نشر کتاب، به برگزاری کلاس‌های آموزشی و ایجاد موسسات آموزش عالی نیز اقدام کرده‌اند. در حقیقت با رشد قارچ‌‌گونه در هر دو بخش نشر و دوره‌های آموزشی، مشکلاتی برای ناشران تخصصی دانشگاهی ایجاد کرده‌اند که اصلی‌ترین آن، کاهش استقبال از منابع جامع است. 

گهواره درباره دیگر آثار منفی انتشار منابع کمک آموزشی عنوان کرد:‌ بیشتر بازار مالی ناشران کمک آموزشی به برگزاری دوره‌های آمادگی کنکور وابسته است. به‌‌عنوان مثال وقتی مخاطب تبلیغات گسترده ناشران کمک آموزشی را از رسانه مشاهده

با رشد قارچ‌‌گونه در هر دو بخش نشر و دوره‌های آموزشی، مشکلاتی برای ناشران تخصصی دانشگاهی ایجاد کرده‌اند که اصلی‌ترین آن، کاهش استقبال از منابع جامع است

می‌کند، بی‌اختیار شرایط همه فعالان حوزه نشر را یکسان تصور می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌ جایگاه ناشران کمک آموزشی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سایر ناشران افزود: فضای غرفه یکی از ناشران کمک ‌آموزشی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، 1500 متر بود، در حالی‌که دانشگاه تهران با قدمتی بیش از نیم قرن و با انتشار آثار فاخری مانند «فرهنگ لغت دهخدا» در متراژی بسیار کم در نمایشگاه حضور پیدا کرده بود. ‌ 

ظهور پدیده مدرک‌گرایی دلیل تمایل دانشجو به این منابع است
مدیر انتشارات نوپردازان، درباره دلایل استقبال دانشجو از منابع کمک آموزشی با وجود انتقاد‌های فراوان به کیفیت این آثار گفت:‌ اصلی‌ترین دلیل تمایل دانشجو به منابع کمک آموزشی،‌ ظهور پدیده مدرک‌گرایی است. مقایسه دانش‌آموخته دو دهه قبل با دانش‌آموخته پنج سال گذشته نشان می‌دهد که دانشجوی امروز چندان به ارتباط شغل و تحصیلات دانشگاهی اهمیت نمی‌دهد و به عبارت دیگر فقط به گرفتن مدرک از دانشگاه اکتفا می‌کند. 

گهواره درباره بحث نظارت برای کیفیت‌سنجی منابع کمک آموزشی اظهار کرد:‌ ناشر کار خودش را انجام می‌دهد، کنترل در اختیار ناشر نیست. به‌نظر می‌رسد وزارتخانه‌های علوم و بهداشت می‌توانند بر تولید منابع کمک آموزشی نظارت کنند، چراکه این دو نهاد ارتباط نزدیک‌تری با دانشجویان دارند. 

معضلاتی به نام کتاب‌های حل‌المسائل

به‌نظر می‌رسد وزارتخانه‌های علوم و بهداشت می‌توانند بر تولید منابع کمک آموزشی نظارت کنند، چراکه این دو نهاد ارتباط نزدیک‌تری با دانشجویان دارند

و جزوه‌نویسی
این فعال حوزه نشر با اشاره به نقش مدرسان و گروه‌های دانشجویی ادامه داد:‌ مدرسان و فعالان دانشگاهی نیز می‌توانند با فرهنگسازی، دانشجو را در خواندن متن اصلی کتاب ترغیب کنند. البته متاسفانه مدتی است که مدرسان دانشگاه نیز به استفاده از کتاب‌های حل‌المسائل گرایش پیدا کرده‌اند. جزوه‌نویسی هم از دیگر مشکلات دانشگاه‌هاست که استقبال از منابع کمک آموزشی را افزایش داده است.

وی در پایان اظهار کرد:‌ باید توجه داشت که ناشر کار خودش را انجام می‌دهد، اما با وجود شرایطی مانند ایجاد واحد «کپی» در دانشگاه‌ها و تکثیر فصل‌های منابع دانشگاهی از سوی دانشجو بدون هیچ‌‌گونه مانع، بحث نظارت بر تولید منابع کمک آموزشی را کمرنگ می‌کند. 

مروری بر پرونده
مدیر فروش انتشارات دانشگاه صنعتی شریف با انتقاد از نبود نظارت و سودجویی برخی ناشران اظهار کرد: یک ناشر کمک آموزشی چطور در چند سال به غول تبدیل می‌شود و ناشری با قدمت 20 ساله، سود یکسالش به 40 میلیون نمی‌رسد؟ گفت‌وگوی کامل خبرنگار ایبنا با رضا صفی‌خانی را اینجــــــــا بخوانید. 

مدیر موسسه فرهنگی و انتشاراتی پوران پژوهش، با اشاره به اهمیت نظارت مردم بر تولید آثار کمک‌آموزشی، نگاه مردم را به دوربین مداربسته توصیف کرد و گفت که ناشران با وجود چنین ناظرانی، استانداردها را رعایت خواهند کرد. گفت‌و‌گوی کامل خبرنگار (ایبنا) با احمد هژبر را اینجـــــــــا بخوانید.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری