مطالعه تازه‌ترین‌‌های دنیای نرم‌افزار در یک کتاب دانشگاهی

  مطالعه تازه‌ترین‌‌های دنیای نرم‌افزار در یک کتاب دانشگاهی

دومین چاپ کتاب «مهندسی نرم‌افزار» با جدیدترین مباحث حوزه نرم‌افزار به روز‌رسانی و از سوی انتشارات دانشگاه علامه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) دومین چاپ کتاب «مهندسی نرم‌افزار» اثری از دکتر حسن رشیدی در 19 فصل از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی به بازار نشر عرضه شده است. نویسنده ویژگی کتاب حاضر را که با رویکردی مبتنی بر برنامه‌سازی نوشته شده در مقایسه با هزاران کتابی که در حوزه مهندسی نرم‌افزار تالیف شده کاربردی بودن آن دانسته است.

رشیدی در پشت جلد اثرش در معرفی آن آورده است که تمرکز بر روش‌های طراحی نرم‌افزار در قالب مثال‌های کاربردی و عملی از ویژگی‌های این کتاب است. 

مهم‌ترین‌های «مهندسی نرم‌افزار»  
از مهم‌ترین فصل‌های این اثر می‌توان به «نرم‌افزار؛ اهداف و فرآیند توسعه»، «تحلیل نیازها»، «معماری نرم افزار براساس مجموعه‌ای بودن»، «زبان‌های برنامه‌سازی» و «تیم‌های نرم‌افزاری» اشاره کرد.

مولف در فصل نخست یعنی به مباحثی مانند اهداف، هزینه تولید یک نرم‌افزار، سودمندی برنامه‌نویس و انقلاب تکنولوژی اطلاعات پرداخته است. 

اهداف و تحلیل ‌نیاز‌ها 
نویسنده در این اثر مزیت های نرم‌افزار را تامین نیازهای استفاده کننده، هزینه پایین تولید، تحویل به موقع، کارایی بالا، قابلیت انتقال، هزینه پایین نگهداری و قابلیت نگهداری دانسته است.

«تحلیل نیاز‌ها» دومین فصل مهم کتاب شامل موضوعاتی مانند نظریه نیازها، فرایند جمع‌آوری اطلاعات و استخراج نیازها و نیازهای اطلاعاتی است.

رشیدی در فصل دوم درباره تحلیل نیاز‌ها آورده است: «نخستین مرحله برای توسعه یک نرم‌افزار، تحلیل و مشخص کردن نیاز‌های کاربران است، کاری که از سوی تحلیل‌گر انجام می‌شود و باید بتواند به‌طور واضح نیاز‌های کاربران را مشخص کند و در صورتی که این مرحله به صورت واضح انجام نشود، پیاده‌سازی نرم‌افزار کار بیهوده‌ای خواهد بود.

مولف در فصل پنجم یعنی «معماری نرم افزار براساس مجموعه‌ای بودن» نیز به بررسی مباحث، تعریف یک ماجول، انواع ماجول و ماجول‌های مشترک و طراحی از پایین به بالا پرداخته است. 

معماری نرم‌افزار چیست؟
براساس محتوای این اثر دانشگاهی، معماری نرم‌افزار یکی از کلیدهای اصلی دستیابی به اهداف مهندسی نرم‌افزار است، رویکردی که برای پروژه‌های بزرگ و بسیار مهم وجود دارد. معماری نرم‌افزار در ساده‌ترین شکل خود عبارت است از ساختار سلسله مراتبی اجزاء برنامه، شیوه ارتباط با یکدیگر و ساختار داده‌ای نهایی که از سوی اجزاء مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نویسنده در ادامه در فصل‌های 11 و 14 کتاب موضوعاتی مانند دسته‌بندی زبان‌های برنامه‌سازی، ساده و واضح بودن زبان، قالب دستورات زبان، جنبه‌های مختلف کار تیمی، تقسیم نیروها، سازماندهی تیم و مزایا و معایب تیم‌های مجازی از دید اعضای تیم را بررسی کرده است.

«زبان‌های برنامه‌‌سازی» که موضوع فصل یازدهم کتاب است، مهمترین ابزار برای پیاده‌سازی یک سیستم نرم‌افزاری است. انتخاب یک زبان خاصی برای برنامه‌سازی هدف این فصل نیست بلکه مطرح نمودن ویژگی‌هایی که از نظر مسایل مهندسی نرم‌افزار اهمیت دارد، در فصل یازدهم بررسی شده است؛ ویژگی‌هایی مانند قابلیت اعتماد نرم‌افزار، پشتیبانی و کارایی زبان برنامه‌سازی. 

کار تیمی در تولید نرم‌افزار
مولف در چهاردهین فصل کتاب نیز، به افراد دخیل در طراحی و ساخت یک نرم‌افزار اشاره کرده است. در حقیقت توسعه‌دهندگان نرم‌افزار به ندرت به تنهایی کار می‌کنند، به‌طور معمول چندین نفر در یک دفتر با هم کار می‌کنند و هر یک از افراد ممکن است روی پروژه‌های مختلفی مشارکت داشته باشند. بنابراین توسعه نرم‌افزار فعالیتی است که باید به صورت جمعی انجام شود. 

دو مطالعه موردی درباره مهندسی نرم‌افزار
دو فصل عمده این کتاب یعنی فصل‌های 17 و 18 به طور خاص به اجرای دو مطالعه موردی، درباره تحلیل و طراحی یک سیستم کنترل وسایل نقلیه به روش شی‌گرایی و مهندسی مجدد یک نرم‌افزار کنترل شبکه اختصاص دارد. علاوه بر آن، در این دو فصل روش‌های پیش‌بینی هزینه توسعه نرم‌افزار به صورت مفصل تشریح شده است.

مخاطبان اصلی این کتاب، دانشجویان دوره‌های کارشناسی و کارشناسی‌ارشد، متخصصان و دانش‌آموختگان رشته کامپیوتر و رشته‌های مرتبط نظیر فناوری اطلاعات، همچنین دست‌اندرکاران پروژه‌های نرم‌افزاری موثر و مفید است.

دومین چاپ کتاب «مهندسی نرم‌افزار» با شمارگان 500 نسخه در 545 صفحه، به بهای 18 هزار تومان از سوی انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی به بازار نشر عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری