ناشران دانشگاهی دانش بازار‌یابی ندارند/ گردش مالی ناشران مطرح دنیا در سال 2012 چقدر بود؟

گزارش ایبنا از نشست هم‌اندیشی بازاریابی کتاب

  ناشران دانشگاهی دانش بازار‌یابی ندارند/ گردش مالی ناشران مطرح دنیا در سال 2012 چقدر بود؟

امیر جعفری، متخصص حوزه مدیریت بازاریابی،‌ در نشست هم‌اندیشی بازار‌یابی کتاب انجمن ناشران دانشگاهی، با بیان این مطلب که ناشران دانشگاهی از دانش بازار‌یابی بی‌اطلاعند گفت: در سال 2012 گردش مالی حاصل از فروش کتاب ناشران مطرح دنیا به 114 میلیارد دلار رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست «هم‌اندیشی بازاریابی کتاب» به همت انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، عصر امروز (12 مرداد‌ماه) با حضور و سخنرانی امیر جعفری، کارشناس مدیریت بازاریابی و عده‌ای از ناشران عضو در محل این انجمن برگزار شد. 

تغییر نگرش ناشران نسبت به بازاریابی
مهندس مسعود پایدار،‌ نایب رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در این نشست با اشاره به برگزاری سمینار‌‌های آموزشی بازاریابی کتاب‌ گفت:‌ این سمینار‌ها، از نخستین‌ تجربه‌‌های ناشران دانشگاهی درباره بازار‌یابی است و برگزاری آن‌ها در راستای اهداف کارگروه آموزش و توسعه انجمن فرهنگی ناشران دانشگاهی برنامه‌ریزی شده است. 

مدیرمسئول نشر دانشگاهی در ادامه با اشاره به دو نوع دیدگاه ناشران درباره بازاریابی

‌از عمده‌ترین مشکلات ناشران داخلی، بی‌اطلاعی از عوامل موفقیت ناشران مطرح خارجی است. اغلب ناشران داخلی با معیار‌های فروش آشنا هستند، در حالی‌که ناشر ایرانی آگاهی چندانی از بازار‌یابی کتاب ندارد

گفت: برخی معتقدند بازاریابی بعد از تولید محصول آغاز می‌شود، در حالی‌که بازار‌یابی فرآیندی است که قبل از تولید باید مورد توجه باشد. اساس بازار‌یابی هم بر نیاز‌سنجی استوار است. انجمن تلاش دارد نگرش ناشران را نسبت به بازا‌ریابی تغییر دهد. 

شناسایی نقش بازار‌یابی در صنعت نشر ایران
در ادامه این نشست، امیر جعفری،‌ مدرس دانشگاه تهران درباره اهمیت برگزاری این هم‌اندیشی گفت: در سمینار‌های بازار‌یابی کتاب، دنبال شناسایی نقش بازار‌یابی در صنعت نشر ایران هستیم.

وی افزود:‌ برای دستیابی به اهداف برگزاری این سمینار باید به پرسش‌های چرایی طراحی و ماهیت آن پاسخ دهیم، بنابراین بررسی عوامل موفقیت ناشران مطرح خارجی و چالش‌های نشر داخلی، به چرایی برگزاری این سمینار‌ بازار‌یابی کتاب پاسخ می‌دهد. 

این کارشناس بازاریابی اظهار کرد: ‌از عمده‌ترین مشکلات ناشران داخلی، بی‌اطلاعی از عوامل موفقیت ناشران مطرح خارجی است. اغلب ناشران داخلی با معیار‌های فروش آشنا هستند، در حالی‌که ناشر ایرانی آگاهی چندانی از بازار‌یابی کتاب ندارد. 

114 میلیارد دلار؛ گردش مالی ناشران برتر دانشگاهی دنیا
وی با اشاره به آمار فروش ناشران برتر دانشگاهی دنیا گفت: براساس آمار‌های بین‌المللی، در سال

برخلاف ایران، سرگرمی‌هایی مانند موسیقی و سینما در جوامع پیشرفته صنعتی از جایگاه پایین‌تری نسبت به کتاب برخوردارند

2012، گردش مالی صنعت نشر بالغ بر 114 میلیارد دلار بوده است.

جعفری ادامه داد:‌ 20 کشور نزدیک به 93 میلیارد دلار از کل گردش مالی دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. کشور‌هایی مانند ترکیه، چین،‌ هند و ژاپن از جمله‌ کشور‌های آسیایی موفق در حوزه نشر هستند. ترکیه از کشور‌هایی است که شرایطی مشابه‌‌ ایران دارد. حال این پرسش مطرح است که چرا ایران نتوانسته به چنین موفیقتی دست پیدا کند؟ 

جایگاه کتاب در جوامع صنعتی از موسیقی و سینما بالاتر است
این کارشناس حوزه بازار‌یابی در ادامه با مقایسه جایگاه‌ کتاب با سرگرمی‌هایی مانند سینما و موسیقی اظهار کرد: برخلاف ایران، سرگرمی‌هایی مانند موسیقی و سینما در جوامع پیشرفته صنعتی از جایگاه پایین‌تری نسبت به کتاب برخوردارند.

وی گفت:‌ آشنایی با مفاهیم اصلی بازاریابی، شناسایی مخاطبان هدف، بررسی روش‌های ارزیابی بازار‌های هدف بالقوه بازار نشر و انتخاب بازار هدف، آشنایی با استراتژی‌های اصلی بازار‌یابی کتاب با تمرکز بر استراتژی‌های افزایش فروش و سهم بازار ماهیت «سمینار‌ بازایابی کتاب» را تشکیل می‌دهد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری