آیا بشر خواهد توانست کدهای ژنتیکی را هک کند؟/ با نیروی سیگما و دانشمندان مسلح آشنا شوید

  آیا بشر خواهد توانست کدهای ژنتیکی را هک کند؟/ با نیروی سیگما و دانشمندان مسلح آشنا شوید

«انقراض ششم» دهمین کتاب از مجموعه تخیلی «نیروی سیگما» است که در آن رقابتی برای نجات موجودات روی زمین از خطر انقراض صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از هافینگتن پست، «جیمز رولینز/ James Rollins» نویسنده داستان‌های جنایی است که رمان‌های پرفروش او گرچه الهام‌ گرفته از «مایکل کرایتون» و «ایزاک آسیموف» است ولی فضای تخیلی منحصر به خود را دارد.

وی یک دامپزشک و عاشق علم است که در رمان‌هایش عناصر تاریخ، علم و حدس و گمان با مسائل نظامی و تهدیدات نابودی جهان را در هم آمیخته و به نوعی فراتر از همه ژانرها نوشته است. رولینز به دلیل سری رمان‌های «نیروی سیگما / Sigma Force» شهرت فراوانی به دست آورد. «انقراض ششم/ The 6th Extinction» دهمین کتاب از این مجموعه تخیلی است که در آن رقابتی برای نجات هر آنچه روی زمین است از خطر انقراض صورت می‌گیرد.

در ادامه مصاحبه رولینز در مورد این کتاب را می خوانید.

برای کسانی که با این مجموعه آشنایی ندارند بگویید نیروی سیگما چیست؟
نیروی سیگما گروهی متشکل از سربازان سابق نیروهای ویژه است که به دلایل مختلفی از خدمت در این نیروها برکنار شده‌اند ولی چون توانایی‌های خاصی مانند هوش زیاد یا مهارت‌های ویژه دارند، از سوی وزارت دفاع استخدام شده‌اند. در واقع آنها دانشمندان مسلحی هستند که مأموریتشان حفاظت از ایالات متحده در برابر انواع تهدیدات تکنولوژیکی است.

پیش از آن‌که رمان آغاز شود، در بخشی به نام نکاتی از اسناد علمی شما گفته‌اید: «زندگی روی این سیاره همواره عملی تعادلی بوده – شبکه‌ای پیچیده از ارتباطات درهم تنیده که بسیار شکننده هستند. حذف یا تغییر اجزای کلیدی آن باعث افول و از هم پاشیدن این شبکه می‌شود.» قدری در این مورد صحبت کنید.
با توجه به بسیاری از شواهد علمی، ما اکنون در مرحله‌ای گرفتار هستیم که به آن انقراض ششم سیاره زمین می‌گویند. ما در حال حاضر شاهد انقراض گونه‌های جانوری هستیم که میزان آن حدود یک هزار برابر زمانی است که بشر پا به کره خاکی گذاشت. این انقراض منحصر به فرد است زیرا دلیل آن فوران‌های آتشفشانی یا برخورد شهاب‌سنگ نیست، بلکه انسان در آن دست دارد.
هدف من از نوشتن این رمان کمک به تغییر این اتفاق است. شاید از طریق نبوغ بشر و قدرت تخیل بتوانیم از این انقراض نجات یابیم. این فکر، مرا به انجام تحقیقاتی درمورد تلاش‌های حفاظتی و اقدامات زیست‌شناسی مصنوعی واداشت. هرچه در این مسیر پیش رفتم بیشتر دریافتم که ما چه توانایی در مهندسی مجدد و اصلاح بسیاری از موجودات داریم که می‌تواند جلو این فاجعه را بگیرد.

انقراض ششم، ژنتیک و تغییر شکل زندگی را هدف قرار داده است. نظر شما درمورد این مسائل چیست؟
یکی از نکات جالبی که کشف کردم این است که در فرایند علمی یک دموکراسی وجود دارد. اکنون ما فقط در دانشگاه‌ها یا مراکز نظامی، آزمایشگاه ژنتیک نداریم بلکه در حیاط، پارکینگ یا هرجایی می‌توانیم چنین آزمایشگاهی داشته باشیم زیرا هزینه راه‌اندازی آن بسیار کاهش یافته است. اخیراً یک شیشه کوچک ویروس آبله در منزل فردی پیدا شده که البته می‌تواند بسیار نگران‌کننده باشد.

آیا فکر می‌کنید سرانجام بشر خواهد توانست کدهای ژنتیکی را هک کند، همانطور که رایانه‌ها را هک می‌کند؟
در واقع یک جنبش بسیار فعالی در این زمینه وجود دارد که تا کنون مواردی را هم به ثبت رسانده‌ است. به هر حال این یک صنعت رو به رشد است.

برداشت شما از موجودات زنده اصلاح ژنتیکی در مواد غذایی چیست؟
عوامل بسیاری وجود دارند که باعث ناتوانی ما در تولید یک منبع غذایی فراوان‌تر، شده‌اند. من چیزهای بسیار عجیب و غریبی در زمینه غذاهای مهندسی ژنتیک کشف کرده‌ام. در سال 2001 یک شرکت فناوری زیستی اعلام کرد دانه ذرتی تولید کرده که خواص ضدبارداری قوی دارد. اما سپس اعتراضات به این مساله افزایش یافت و این محصول ناپدید شد. غذاهای اصلاح شده ژنتیکی هیچ خط مشی رسمی برای ارزیابی خطرات احتمالی ندارند و اغلب گزارش‌های سازمان غذا و دارو در این زمینه جعلی یا فیلتر شده است.

انقراض ششم به پیامدهای گسترده اصلاحات ژنتیکی می‌پردازد. چه پیامدهای دیگری ممکن است وجود داشته باشند؟
این زمینه به سرعت در حال تغییر است و من نیاز به ویرایش رمان دارم. مثلاً مؤسسه اسکریپس در ماه مه 2014 اقدام به تولید باکتری زنده تکثیریافته با دو نوکلئوتید جدید از طریق تزریق الفبای ژنتیکی به داخل آن‌ها کرد. در واقع آنها به استاندارد چهار که تشکیل‌دهنده DNA همه موجودات زنده روی این سیاره است، اضافه شدند و من این تغییر ژنتیکی را در رمان خود ذکر کرده‌ام.

شما در انتهای رمان برای خوانندگان پیامی دارید مبنی براین‌که ما در آستانه تغییرات مهمی در جهان هستیم و اکثر دانشمندان معتقدند این سیاره در حال انقراض ششم قرار گرفته است. ممکن است بیشتر توضیح دهید؟
بیش از یک دهه گذشته ادوارد نیلسون، استاد طبیعت‌شناسی هاروارد برآورد کرد که حدود 30 هزار گونه جانوری در سال منقرض می‌شوند. ما اکنون نیمی از دوزیستان و یک چهارم کل پستانداران و حدود یک سوم درختان برگ سوزنی را از دست داده‌ایم که بی‌سابقه بوده است. در نتیجه گروه‌های مختلف دانشمندان در تلاش برای نجات موجودات زنده از این انقراض هستند.
این کار به دو شیوه انجام می‌شود. یکی روش دوباره وحشی کردن است مثلاً احیای نژاد گرگ خاکستری، و دیگری روش ضد انقراض است که در آن تکنیک‌های ژنتیکی برای بازگرداندن برخی گونه‌های منقرض شده، به‌کار می‌روند.

به عنوان یک انسان اهل علم، چگونه مرز میان خیال و واقعیت بیولوژیک را در رمان خود حفظ می‌کنید؟
من دوست دارم خوانندگانم را به قلمرو آنچه  واقعاً در جهان امروز روی می‌دهد، ببرم. سپس خواننده را متوجه افق نگاه خود که ممکن است به سوی آن در حرکت باشیم، هدایت می‌کنم. من دوست دارم در تمام رمان‌هایم این کار را انجام دهم. این موضوع در انقراض ششم بسیار مشهود بود. من عاشق جزئیات علمی هستم اما آنها باید برای خواننده قابل هضم و سرگرم‌کننده باشند. در نهایت هدف من به تپش درآوردن قلب خواننده هنگام خواندن یک داستان قابل قبول است.

این کتاب در 448 صفحه توسط ویلیام مورو از 12 آگوست به قیمت 20 دلار راهی بازار شده است.{لینک}


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری