روایتی تازه از «نانوفناوری» در قاب کتاب

کتاب «نانوفناوری (تجارت، سیاست‌ و قوانین مالکیت فکری)» با ترجمه عضو هیات علمی گروه هوافضای دانشگاه تهران، از سوی سازمان مدیریت صنعتی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نخستین چاپ کتاب «نانو‌فناوری (تجارت سیاست‌ و قوانین مالکیت فکری)» به قلم جان‌سی. میلر، ‌روبین میگوئل رپرساس‌-‌کرادناس و گریفیت ای. کاندال، با ترجمه مشترک دکتر محمدحسین صبور، عضو هیات علمی گروه هوا فضای‌ دانشگاه تهران و مهندس کمال محمدی، منتشر شد.

نخستین بخش کتاب با عنوان «مقدمه‌ای بر نانوفناوری» در دو فصل به موضوعاتی مانند مفهوم نانوفناوری و‌ ساختار صنعتی که نانوفناوری را ارتقاء می‌دهد پرداخته است. مولفان نخستین فصل بخش نخست کتاب را با جمله‌ای از آلبرت انیشتین: «هر چیزی به ساده‌ترین وجه ممکن باید ساخته شود» آغاز کرده‌اند. در این بخش نانو‌فناوری شامل تحقیق و طراحی مواد و وسایل در سطح اتمی و مولکولی تعریف شده است.

روایتی از جنس نانو 
نویسندگان این اثر، در ادامه مفهوم علم نانو را با قلمی روایت‌گونه تشریح کرده‌اند: «ماجرا به سال 1959برمی‌گردد؛ وقتی که فیزیکدان دانشگاه Caltech آقای ریچارد فی‌من آینده علم را به تصویر کشید. در یک سخنرانی با عنوان «فضای زیادی در اعماق وجود دارد» این دانشمند این فرضیه را مطرح کرد که اتم‌ها و مولکول‌ها می‌توانند مانند بلوک‌های ساختمانی چیده‌ شوند.» مولفان کتاب نیز با اشاره به این روایت علمی، از ترکیب بلوک‌های ساختمانی برای توصیف مواد نانویی بهره گرفته‌اند. ‌

«سیاست و مقررات نانوفناوری» عنوان دومین فصل کتاب حاضر است. مقررات زیست‌محیطی و دفتر ثبت و نشان تجاری (pto) از مهم‌ترین فصل‌های این بخش است. 

مولفان در فصل دوم از بخش دوم کتاب، درباره مقررات زیست‌محیطی نانو فناوری آورده‌اند: «آژانس حفاطت از محیط زیست آمریکا، مسئول اصلی وضع مقررات برای مواد جدیدی است که ممکن است به محیط آسیب برسانند. مواد نانویی، در آغاز ظهور بر صفحه رادار آژانس هستند. از سال 2000 آژانس به محققان داوطلب تحقیق روی صدمات مواد نانویی بر محیط زیست، کمک بلاعوض می‌دهد.» 

آیا این امر باید شما را نگران کند؟
در ادامه این اثر به نتیجه یک تحقیق اشاره شده که به آسیب‌های مخرب استفاده از مواد آرایشی ساخته شده با نانو ذرات‌ پرداخته است: «اگر کسی از شما در تابستان گذشته از کرم ضد آفتاب استفاده کرده باشد، در این‌صورت بدن خود را در تماس مستقیم با نانو سرامیک‌ها قرار داده است. 

آیا این امر باید شما را نگران کند؟ هیچ کس پاسخی قاطع برای این پرسش ندارد. امروزه در بسیاری فناوری‌ها از نانو ذرات به دلیل واکنش متفاوتشان استفاده می‌شود…. تماس ناخواسته نانو مواد با بدن محققان، کارگران شرکت‌ها یا هر فرد دیگری، ممکن است تبعات بسیار وخیم‌تری از یک کبودی ساده روی پوست در پی داشته باشد، یا کاملا بی‌خطر باشد. با صراحت باید گفت اطلاعات در این زمینه بسیار اندک است.» 

آشنایی با تجارت نانوفناوری
سومین بخش کتاب با عنوان «تجارت نانوفناوری» در هشت فصل به تشریح موضوعاتی مانند مالکیت فکری، تثبیت و استانداردسازی، برنامه‌های کسب و کار و استراتژی پرداخته است.

مولفان این اثر در این بخش در مطلبی با عنوان «نیاز به استانداردهای از پیش تعیین شده در نانو فناوری» آورده‌اند: «همان‌گونه که استفاده از استانداردهای از پیش تعیین شده به بومی‌سازی و توسعه، بازار محصولات جدید بی‌سیم شتاب بخشید، این استراتژی می‌تواند به وضوح در بومی‌سازی محصولات بر مبنای نانوفناوری موثر باشد.»

نخستین چاپ کتاب «نانو‌فناوری (تجارت سیاست‌ و قوانین مالکیت فکری)» با شمارگان 500 نسخه در 328 صفحه، به بهای 16 هزار و 500 تومان به همت سازمان مدیریت صنعتی به بازار کتاب عرضه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری