تماشای جادوی کهکشان با تلسکوپ کتاب

امروز دوشنبه (27مرداد 93) برابر با 18 آگوست 2014، سالروز ساخت نخستین تلسكوپ جهان در سال (1609 میلادی) توسط «گاليله» منجم و دانشمند معروف ايتاليايى در ونيز است. این گزارش به معرفی گزیده تازه‌های نشر مرتبط با تلسکوپ و تجهیزات ستاره‌شناسی در یک سال اخیر و همچنین معرفی چند کتاب علمی دیگر در این زمینه اختصاص دارد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- براساس آمار موسسه خانه کتاب از ابتدای سال 92 تا 26 مرداد 93، تعداد 103 عنوان کتاب در حوزه نجوم در کشور منتشر شده که از این تعداد هشت عنوان که از منظر موضوعی با تلسکوپ و تجهیزات ستاره‌شناسی قدیم و جدید مرتبط بودند، در این گزارش معرفی شده‌اند. 

                                                         (تصویر واقعی تلسکوپ گالیله)

گزیده کتابشناسی با موضوع تلسکوپ و تجهیزات ستاره‌شناسی
«اخترشناسان و تلسكوپ‌ها»
كانی جانكووسكی؛ مترجم سليمان فرهاديان، نوای ‌مدرسه، 32 صفحه، وزيری (شوميز)، چاپ نخست سال 1393، یک‌هزار و 100 نسخه، چهار هزار و 500 تومان.

«از حمل تا حوت خاقانی»
مسعود محمدی ‌لعل‌آبادی؛ ويراستار ناصر كاظم ‌خانلو، سكر، 54 صفحه، رقعی (شوميز)، چاپ نخست سال 1392، یک‌هزار نسخه، چهار هزار و 500 تومان.

«التفهيم لأوائل صناعه‌التنجيم»
محمدبن‌احمد ابوريحان‌ بيرونی؛ مقدمه فريد قاسملو، سفير اردهال، 476 صفحه، وزيری (گالينگور)، چاپ نخست سال 1392، 550 نسخه، 35 هزار تومان.

«رساله اسطرلاب كوشيار گيلانی»
به‌اهتمام محمد باقری؛ مصحح تارو ميمورا، ميراث ‌مكتوب، 262 صفحه، وزيری (شوميز)، چاپ نخست سال 1392، 500 نسخه، 12 هزار تومان.

«صنعه‌ آلات الرصد»
عبدالعلی ‌بن‌محمد بيرجندی، مجمع ذخائر اسلامی، كتابخانه آيت‌الله مرعشی نجفی، كتابخانه و موزه ملی ملک، 124 صفحه، وزيری (شوميز)، چاپ دوم سال 1392، 110 نسخه، 20 هزار تومان.

«صنعه آلات الرصد»
عبدالعلی ‌بن‌محمد بيرجندی؛ گردآورنده محمود رفيعی؛ مقدمه فريد قاسملو، مجمع ذخائر اسلامی، كتابخانه آيت‌الله مرعشی نجفی، كتابخانه و موزه ملی ملک، 120 صفحه، وزيری (شوميز)، چاپ دوم سال 1393، 110 نسخه، 15 هزار تومان.

«نزهه الناظر (الزيج الجديد)»
علی‌بن ابراهيم ابن شاطر؛ به‌ اهتمام يوسف بيگ ‌باباپور، مجمع الذخائر الاسلاميه، 270 صفحه، وزيری (شوميز)، چاپ نخست سال 1392، 110 نسخه، چهار هزار و 200 تومان. 

«نسخه برگردان غرايب الفنون و ملح العيون از مولفی ناشناخته»
گردآورنده يوسف بيگ ‌باباپور؛ مقدمه اميرهوشنگ انوری، سفير اردهال، 100 صفحه، وزيری (گالينگور)، چاپ نخست سال 1392، 200 نسخه، 15 هزار تومان.

                                                     (تصویر گرفته شده با تلسکوپ هابل)

تلسکوپ را بشناسیم و بخریم
کتاب «راهنمای خرید تلسکوپ» در سال 1392 از سوی «پارس بوک» در 41 صفحه تالیف و منتشر شده است.
در بخشی از این اثر علمی می‌خوانیم: «تلسکوپ‌ها ابزارهایی جادویی‌اند؛ راه دیگری برای گفتنش نیست. ممکن است شما سال‌ها بدون هیچ ابزاری و فقط با چشم از رصد ستاره‌ها لذت ببرید ولی تلسکوپ بعد تازه‌ای به این تجربه می‌افزاید. وقتی چهار قرن پیش گالیله نخستین‌بار تلسکوپش را به سوی آسمان نشانه گرفت، به هرسو که نگاه می‌کرد شگفتی‌هایی پیدا می‌کرد؛ شگفتی‌هایی که فقط در تمام طول تاریخ تا آن زمان از دیدها پنهان مانده بودند و هیچ‌کس پیش از او حتی فکرشان را هم نکرده بود. از آن زمان، همه‌ دارندگان تلسکوپ در این جادوی گالیله شرکت داشته‌اند. در هر شب صاف می‌توانیم تلسکوپ‌مان را به سوی آسمان نشانه برویم و وارد دنیایی رازآلود شویم که کاملا با تجربیات هرروزه‌مان متفاوت است.»

«تلسکوپ گالیله» دستاوردی از دانشگاه هاروارد
کتاب «تلسکوپ گالیله» در سال 2008 در 240 صفحه از سوی دانشگاه هاروارد منتشر شده است. این اثر علمی به قلم آیلین ریوس به رشته تحریر درآمده است.

آیلین ریوس در بخشی از این اثر آورده: «تلسکوپ هلندی و دانشمند ایتالیایی گالیله، از مدت‌های طولانی از یک ارتباط ماندگار در ذهن عموم برخوردار بوده است؛ تا آنجا که به نظر می‌رسد این ابزار شیشه‌ای ساده، دانشمند متوسط میانسال را به نماد برجسته‌ای در انقلاب کوپرنیک تبدیل کرده است. در عین حالی‌که آن تلسکوپ، با سرعت فوق‌العاده‌ای این دوره از زندگی گالیله و اوایل دوران ستاره‌شناسی مدرن را تغییر داده، ستاره‌شناسانی که با این وسیله با تعجب برخورد کردند را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.»

این کتاب در نظر دارد فاصله‌ زمانی بین ایجاد تلسکوپ در شهر لاهه در سال ۱۶۰۸ و شهرت گالیله بعد از ده ماه از انتشار این خبر را مرور کند. 

                                                     (تصویر گرفته شده با تلسکوپ هابل)

آشنایی با «طراحی و ساخت تلسكوپ‌های اپتيكی و راديويی» در قاب کتاب
کتاب «طراحی و ساخت تلسكوپ‌های اپتيكی و راديويی» تالیف دكتر سعدالله نصيری قيداری، در 141 صفحه به همت موسسه جغرافيايی و كارتوگرافی گيتاشناسی چاپ و منتشر شده است.

اين كتاب در پنج فصل شامل مقدمه، تاريخچه، نجوم و ابزارهای رصدی در پرتوهای مختلف، طراحی و ساخت تلسكوپ‌های اپتيكی و طراحی و ساخت تلسكوپ‌های راديويی تدوین شده است.

در اين كتاب هم به نجوم اپتيكی و هم به نجوم راديويی اشاره شده است. در این اثر همچنین در رابطه با نجوم فروسرخ، نجوم فرابنفش، نجوم پرتو ايكس و نجوم پرتو گاما نيز توضيحاتی ارائه شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری