«رسائل طبي ابن ميمون قرطبي» منتشر شد

کتاب «رسائل طبي ابن ميمون قرطبی» تالیف ابوعمران موسي‌بن ميمون قرطبي، به زبان عربی، با مقدمه و تحقیق احسان مقدس، از سوی انتشارات نیلوبرگ به بازار نشر عرضه شد.

دکتر احسان مقدس، مدیرمسئول انتشارات نیلوبرگ، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره انتشار این اثر اظهار کرد: گنجينه گرانبهای آثار طبی نياكان، لبريز از گوهرهای تابناک ناسفته‌ای است كه امروزه با همت و تلاش پژوهشگران مسلمان در كشورهای مختلف اسلامی، اين كتاب و آثار علمی و از جمله کتاب «رسائل طبی ابن ميمون قرطبی» به تدريج تصحيح و در اختيار جوامع اسلامی قرار می‌گيرد. در كتاب حاضر هفت رساله‌ طبی ابن ميمون قرطبی تصحيح و چاپ شده است.

وی افزود: موسی‌بن ميمون، يكی از علما و دانشمندان يهودی است كه در حوزه تمدن اسلامی رشد کرده و يكی از دست‌پروردگان مكتب طب اسلامی است. تاليفات طبی ابن‌ميمون، به زبان عربی است. وی در نگارش اين آثار از منابع طبی اسلامی بهره فراوان برده است.

مقدس در معرفی رساله‌های هفتگانه جمع‌شده در اين كتاب گفت: «السموم و التحرز من الادويه القتاله»، «رساله فی الجماع»، «مقاله فی بيان‌الاعراض»، «رساله فی تدبير الصحه»، «شرح اسماء العقار»، «شرح فصول بقراط و فصول موسی في‌الطب» هفت رساله ابن میمون است که در قالب این کتاب ارایه شده‌اند. هر يک از رساله‌ها و مقالات مندرج در این كتاب، دارای بخش‌ها و فصل‌های مختلفی است.

مدیر انتشارات نیلوبرگ در بیان هدف نگارش این اثر عنوان کرد: هدف از نگارش و تهيه این مجموعه، ارائه مجموعه آثار طبی ابن ميمون در يک جلد است تا محققان و پژوهشگران بتوانند به راحتی به بیشتر آثار طبی وی دسترسی داشته باشند.

این مترجم و پژوهشگر ادامه داد: مخاطبان اين كتاب، طيف وسيعی از پزشكان، علاقه‌مندان به طب سنتی، تاريخ طب وعلوم و ميراث فرهنگی هستند.

مقدس در بیان ویژگی‌های کتاب اظهار کرد: به‌عنوان محقق، نخستین‌بار در دنیا اقدام به گردآوری مجموعه آثار طبی ابن ميمون کرده و اميدوارم كه در آينده بتوانم اين كتاب را از عربی به فارسی ترجمه كنم. البته قابل ذكر است كه «شرح اسماء العقار» ابن میمون را پیش از این به زبان فارسی ترجمه و منتشر کرده‌ام. همچنین بخشی از كتاب «فصول موسی فی‌الطب» ابن میمون نیز به همت دكتر مهدی محقق از عربی به فارسي ترجمه شده است.

چاپ نخست کتاب «رسائل طبی ابن ميمون قرطبی» با شمارگان 500 نسخه در 288 صفحه، به بهای 12 هزار تومان از سوی انتشارات نیلوبرگ منتشر شده است.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری