«پند» توزیع فیزیکی کتاب را حذف می‌کند/ راه‌اندازی ویکی‌پدیای تخصصی معماری، جغرافیا و علوم زمین

رئیس مرکز نشر اسناد و کتابخانه مرکزی کتابخانه دانشگاه شهید بهشتی:

  «پند» توزیع فیزیکی کتاب را حذف می‌کند/ راه‌اندازی ویکی‌پدیای تخصصی معماری، جغرافیا و علوم زمین

رائد فریدزاده، رئیس مرکز نشر اسناد و کتابخانه مرکزی کتابخانه دانشگاه شهید بهشتی، ضمن دعوت از سایر دانشگاه‌ها برای پیوستن به سامانه «پند» گفت: سامانه «پند» و فروش اینترنتی در دراز مدت می‌تواند موجب حذف مشکلات ناشی از توزیع فیزیکی کتاب شود.

دکتر فریدزاده در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره برنامه‌های این مرکز تازه تاسیس اظهار کرد: سامانه «پند» حلقه واسط بخش‌های مختلف این مرکز است که فروش الکترونیک کتاب و مقالات علمی و پژوهشی دانشگاه و همه نشریات از طریق این سامانه صورت می‌گیرد. سامانه‌هایی مانند سامانه «پند» در حقیقت فرصتی برای آگاهی از فعالیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌هاست. 

«پند» ویترینی برای ارائه تلاش‌های علمی
وی با بیان این مطلب که سامانه «پند» اختصار سامانه نشر دانش است، افزود: بعد از ایجاد سامانه «پند» به سایر دانشگاه‌های کشور پیشنهاد شد تا مقالات علمی و پژوهشی دانشگاهشان را در قالب‌های تایید شده خود در این سامانه بارگذاری کنند. سامانه پند فضایی را ایجاد کرده تا دانشگاهیان تلاش‌های علمی خود را به جامعه علمی عرضه کنند.

توزیع از مشکلات بزرگ چرخه نشر است
فریدزاده درباره تاثیر فعالیت سامانه «پند» در نظام توزیع کتاب گفت: یکی از مشکلات بزرگ ناشران، بحث توزیع است و فعالان این حوزه مشخص نیستند و به همین دلیل بازار از فعالیت‌های این حوزه آگاه نمی‌شود.

این فعال نشر دانشگاهی عنوان کرد: بخش زیادی از کتاب‌های دانشگاهی بخش

تصور برخی درباره نشر دانشگاهی، انتشار جزوات و کتاب‌های درسی است، در حالی‌که موضوع فراتر است. به‌عنوان مثال انتشارات دانشگاه‌هایی مانند کمبریج و آکسفورد فقط به انتشار آثار درسی اقدام نمی‌کنند.

عمومی هم دارند و به عبارتی دیگر فقط برای دانشجویان منتشر نمی‌شوند. اگر مخاطب آثار دانشگاهی در مرحله نخست دانشگاهیان باشند، عامه مردم نیز می‌توانند در حوزه‌هایی مانند ادبیات و هنر، مخاطب این آثار باشند. 

کار نشر دانشگاهی فقط انتشار جزوه درسی نیست
وی ادامه داد: تصور برخی درباره نشر دانشگاهی، انتشار جزوات و کتاب‌های درسی است، در حالی‌که موضوع فراتر است؛ به‌عنوان مثال انتشارات دانشگاه‌هایی مانند کمبریج و آکسفورد فقط به انتشار آثار درسی اقدام نمی‌کنند.

فریدزاده درباره انتشار آثار جدید و همچنین تجدیدچاپ آثار نفیس در دانشگاه شهید بهشتی گفت: تجدیدچاپ آثاری همچون «مرزبانه‌نامه» با تصحیح خطیب رهبر، که مدت‌ها نیاز دانشجویان رشته ادبیات بوده، از دیگر برنامه‌های مرکز نشر اسناد و کتابخانه مرکزی کتابخانه دانشگاه شهید بهشتی است. 

در نظام توزیع بین ناشران دانشگاهی وحدت وجود ندارد
رئیس مرکز نشر اسناد و کتابخانه مرکزی دانشگاه شهید بهشتی،  درباره بررسی عملکرد توزیع‌کننده و تولیدکننده با هدف رفع مشکل توزیع کتاب نیز اظهار کرد: واضح است که کار ناشر تولید است، از این مرحله به بعد این توزیع‌کننده است که باید در پخش مطلوب کتاب فعالیت کند.

وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد تا به امروز در نظام توزیع بین ناشران دانشگاهی وحدت وجود نداشته است. شاید سامانه «پند» زمینه‌ساز یک وحدت بین ناشران دانشگاهی با هدف رفع نقص در نظام توزیع باشد. اما به اعتقاد من مقصر اصلی در توزیع نامناسب، توزیع‌کنندگان هستند که مخاطب‌سنجی درستی صورت نمی‌دهند.

فریدزاده با اشاره به مشکل دسترسی دانشجویان شهرستانی به منابع دانشگاهی گفت:

دانشجویان شهرستانی برخلاف دانشجویان تهرانی از امکانی مانند کتابفروشی‌‌های تهران برخوردار نیستند. سامانه «پند» می‌تواند تا حدودی مشکل این دسته از دانشجویان را برطرف کند.

دانشجویان شهرستانی برخلاف دانشجویان تهرانی از امکانی مانند کتابفروشی‌‌های تهران برخوردار نیستند. سامانه «پند» می‌تواند تا حدودی مشکل این دسته از دانشجویان را برطرف کند. فروش اینترنتی در دراز مدت می‌‎تواند توزیع فیزیکی کتاب را حذف کند.

فریدزاده درباره سایر برنامه‌های مرکز نشر اسناد و کتابخانه مرکزی کتابخانه شهید بهشتی گفت: چند «ویکی پدیای» تخصصی معماری، جغرافیا و علوم زمین در دست راه‌اندازی است که به‌زودی افتتاح خواهد شد. ایجاد یک کتابخانه دیجیتال، از دیگر برنامه‌های دانشگاه است. در این کتابخانه دیجیتال حدود پنج‌ هزار عنوان کتاب، به‌صورت ای‌بوک و پی‌دی‌اف در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

فریدزاده درباره سایر برنامه‌های مرکز نشر اسناد و کتابخانه مرکزی کتابخانه شهید بهشتی گفت: چند «ویکی پدیای» تخصصی معماری، جغرافیا و علوم زمین در دست راه‌اندازی است که به‌زودی افتتاح خواهد شد. ایجاد یک کتابخانه دیجیتال، از دیگر برنامه‌های دانشگاه است. در این کتابخانه دیجیتال حدود پنج‌ هزار عنوان کتاب، به‌صورت ای‌بوک و پی‌دی‌اف در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت.

فروش اینترنتی «گنجنامه»
رئیس مرکز نشر اسناد و کتابخانه مرکزی کتابخانه شهید بهشتی ادامه داد: ویراست دوم پنج جلد نخست کتاب «گنجنامه» که به‌عنوان کتاب سال هنر انتخاب شده بود نیز در چند ماه آینده منتشر و عرضه خواهد شد.

وی با اشاره به فروش اینترنتی «گنجنامه» افزود: به احتمال زیاد «گنجنامه» به‌صورت اینترنتی از طریق سامانه «پند» با تخفیف برای مخاطبان پیش‌فروش خواهد شد.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری