برپایی کارگاه میز مرجع مجازی برای کتابداران با همکاری دانشگاه بهشتی

  برپایی کارگاه میز مرجع مجازی برای کتابداران با همکاری دانشگاه بهشتی

نخستین کارگاه آموزشی نصب و راه‌اندازی سامانه گفت‌وگوی آنلاین (میز مرجع مجازی) به همت موسسه آموزشی آرموک (آرشیو، موزه، کتابخانه) و مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی، یکشنبه 9 شهریورماه، به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

مهندس محمد هرندی‌پور، مدیر آموزش آرموک و مدرس این کارگاه مجازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: گفت‌وگوی آنلاین با مخاطبان در جلب رضایت آنان تاثیر مستقیمی دارد. امروزه با توجه به پیشرفت فناوری‌های نوین و به‌کارگیری آن‌ها در بخش‌های مختلف کتابخانه‌ها، باید توجه داشت که یکی از حوزه‌های متحول شده کتابخانه‌ها، افزودن خدمات مرجع دیجیتالی به خدمات مرجع سنتی است.

وی افزود: با فراهم آمدن و توسعه روزافزون فناوری‌ها، کتابخانه‌ها باید از سامانه‌هایی استفاده کنند که اطلاعات موردنیاز متخصصان را در سریع‌ترین زمان ممکن و با کیفیتی قابل اعتماد به آن‌ها ارائه دهند. میز مرجع مجازی از جمله نظام‌هایی است که کتابخانه‌ها و کتابداران را در رسیدن به هدف فوق در بخش مرجع یاری می‌کند.

هرندی‌پور ادامه داد: در حال حاضر ابزارهای کاربردی زیادی برای راه‌اندازی میز مرجع مجازی وجود دارد که کتابداران می‌توانند با آشنایی این‌گونه ابزارها، به راه‌اندازی چنین خدماتی اقدام کنند. در کارگاه آموزشی «چند کلیک تا میز مرجع مجازی» می‌توان با کاربردها، شناخت ابزارها و نحوه نصب و راه‌اندازی یکی از ابزارهای کاربردی مرجع مجازی به‌صورت کاملا عملی آشنا شد.

مدیر آموزش آرموک با اشاره به این‌که این دوره به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، گفت: این دوره آموزشی شامل هشت کارگاه است که در چهار هفته، هر هفته دو جلسه، برگزار می‌شود. زمان شروع دوره نیز یکشنبه (9 شهریورماه) خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که ثبت‌نام و برگزاری این دوره به‌صورت آنلاین خواهد بود، اظهار کرد: علاقه‌مندان با ثبت‌نام در این کارگاه‌ها به‌صورت آنلاین اطلاعات و آموزش‌های لازم را دریافت و در پایان دوره نیز از سوی موسسه آموزشی آرموک و مرکز رشد دانشگاه شهید بهشتی گواهی رسمی دریافت خواهند کرد.

مدرس این کارگاه در معرفی محورهای این دوره آموزشی توضیح داد: از مهم‌ترین محورهای مورد بحث در این کارگاه‌ها می‌توان به آشنایی با کاربرد میز مرجع مجازی، ابزارهای کاربردی راه‌اندازی خدمات، نصب یک نمونه ابزار مرجع مجازی روی کامپیوتر شخصی و نصب مرجع مجازی روی فضای مجازی اینترنت اشاره کرد.

هرندی‌پور افزود: ایجاد تغییرات در ظاهر مرجع مجازی نصب شده، قرار دادن کدهای مرجع مجازی روی پورتال کتابخانه، آشنایی با نحوه کار با نرم‌افزار مرجع مجازی، ایجاد تغییرات در فرم‌های نمایشی آنلاین و آفلاین، تعریف گروه‌های کاربری، تعریف کاربران مجاز برای پاسخگویی، بارگذاری فایل‌های پرکاربرد برای ارسال به کاربران، تغییرات در پیغام‌های حضور و حضور نداشتن و گزارش‌گیری از گفت‌وگوهای انجام شده دیگر محورهای این دوره آموزشی خواهند بود.

علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه آنلاین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 22407668 تماس بگیرند.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری