اسحاق جهانگیری: اقتصاد دانش‌بنیان، جایگزین اصلی اقتصاد نفتی است

گزارش ایبنا از آیین افتتاحیه دومین جشنواره گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران

  اسحاق جهانگیری: اقتصاد دانش‌بنیان، جایگزین اصلی اقتصاد نفتی است

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه دومین جشنواره گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران و رونمایی از ترجمه‌های جدید «الحاوی» رازی و «قانون» ابن‌سینا، اصلی‌ترین جایگزین برای اقتصاد نفتی را اقتصاد دانش‎بنیان دانست.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)- زهرارستگار: آیین افتتاحیه دومین جشنواره گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران و رونمایی از ترجمه جدید «قانون» ابن‌سینا و جلدهای 7 و 8 «الحاوی» رازی، پیش از ظهر امروز (7 مهرماه) با حضور دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، دکتر محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، دکتر محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، پروفسور ابوالقاسم متین و جمعی از اهالی علم و فناوری کشور، در مصلای تهران برگزار شد.

اقتصاد دانش‎بنیان می‌تواند جایگزین اقتصاد نفتی شود
دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، در این آیین با اشاره به این‌که جشنواره گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در حوزه گیاهان دارویی کشور است، اظهار کرد: در دو سه دهه اخیر در سطح بین‎المللی نیز بحث گیاهان دارویی مطرح شده است. بازار مهمی در اختیار کشورهایی خواهد بود که فرصت این مورد را در کشور خود دارند. در ایران یک شانس جدیدی است که ما بتوانیم از این فرصت برای توسعه استفاده کنیم. 

وی افزود: در مورد این‌که اقتصاد ایران متحول و وابستگی‎هایش به اقتصاد نفت کم شود، نظرات مختلفی وجود دارد و به‌نظر می‎آید که اصلی‎ترین جایگزینی که بتوان برای اقتصاد نفتی ایران مطرح کرد، اقتصاد دانش‎بنیان است و آن نیز به دلیل شرایط طبیعی و حضور نیروی انسانی جوان و زبده‎ای است که در ایران تربیت یافته‎اند. 

ترکیب امتیاز طبیعی با امتیاز نیروی انسانی کشور
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه گفت: با اتکا به مغز افراد و نخبگان کشور، به‌عنوان یک اقتصاد دانش‌محور که ارزش‎افزوده‎ای را به‌عنوان اقتصاد دانش‎بنیان دارند؛ می‌توان به تحول و توسعه امیدوار بود. در بین رشته‎های دانش‎بنیانی که می‎توانند جهت‎گیری ما در این بین باشند؛ گیاهان دارویی جایگاه مهمی دارد. هنگامی‌که امتیاز طبیعی با امتیاز نیروی انسانی کشور ترکیب شوند، یک ارزش افزوده و کالای مهمی خواهند بود. 

فرآوردهای ما باید به بازارهای جهانی وصل شوند
جهانگیری ادامه داد: چون در شروع این‌کار هستیم؛ حتما از همت خود شرکت‎ها و سیاست‎های مختلف باید این جهت‎گیری را داشته باشیم که فرآورده ما باید به بازار بین‎المللی وصل شود. شرکت‌های دانش‎بنیان باید این مسیر را به‌طور جدی طی کنند. دولت باید شرکت‎های دانش‎بنیان را در ابتدای راه تقویت کند تا این شرکت‎ها به سمت برندسازی در سطح دنیا حرکت کنند. 

وی همچنین اظهار کرد: امیدوارم با همکاری معاونت علمی و فناوری، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت و درمان و وزارت صنعت و همچنین سیاستگذاری دولت، بتوانیم سیاست‎هایی را عامدانه وضع کرده و اجرایی کنیم. خوشبختانه سندهای بالا‎دستی تهیه شده و سیاست‎ها و جهت‌گیری‎های مشخصی داریم. 

مظلومیت ابوعلی سینا و زکریای رازی در زبان مادری
دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری نیز در این آیین، تاکید بر پتانسیل‎های علمی کشور به‌ویژه در حوزه صادرات را یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری دانست و تصریح کرد: گیاهان دارویی از جمله صنایعی است که نقش موثری در صادرات دارد و بازار و صنعت آن در دنیا وجود دارد. ما پتانسیل خیلی عظیمی در این بحث داریم، البته هنوز خلاهای کاری بسیاری در این زمینه وجود دارد.
 
وی افزود: معاونت علمی یکی از اولویت‎های اصلی خود را در بحث گیاهان دارویی قرار داده است. بحث دیگری که در این نمایشگاه وجود دارد و آن‌ را از نمایشگاه‎های دیگر متمایز کرده، مظلومیتی است که ابوعلی سینا و زکریا در این سال‎ها داشته‎اند. معاونت علمی و فناوری تاکنون 11 جلد کتاب «الحاوی» رازی را به زبان فارسی ترجمه کرده و این اتفاق تاکنون در کشور رخ نداده بوده است. امیدواریم از این اتفاقات در کشور زیاد بیفتد. 

نمایشگاه طب سنتی؛ تبلور اقتصاد و فرهنگ
دکتر محمدحسن عصاره، دبیر این جشنواره نیز در سخنانی عنوان کرد: در سالی که به فرموده مقام معظم رهبری، سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت فرهنگی است، دومین نمایشگاه دومین ملی گیاهان دارویی و طب سنتی ایران با شعار «تبلور اقتصاد و فرهنگ» برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: میزان گرایش و مصرف مردم جهان به استفاده از ترکیبات طبیعی و فرآورده‎های گیاهی بیشتر شده است. این تمایل منجر به توسعه صنایع مختلف از جمله داروسازی آرایشی و بهداشتی و رنگ و عطر ادویه‌ و چاشنی‌ شده و بازار بزرگی برای این صنایع به‌وجود آورده است. 

ثبت 8000 داروی گیاهی در فلور ایران
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی ریاست‌جمهوری گفت: کشور ایران با دارا بودن انواع گیاهان دارویی و پوشش‎های گیاهی مختلف؛ کشوری غنی از گیاهان دارویی و موقعیت استثنایی از منظر جغرافیای گیاهی است و حدود 8000 داروی گیاهی در فلور ایران ثبت شده است. از کل گونه‎های گیاهی ایران 2300 گونه واجد شرایط خاصی هستند که می‎توانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. امروز در کشور شرایط بهتری فراهم شده و صادرات به سمت محصولات ثانویه و به‌صورت فرآوری شده تغییر جهت پیدا کرده است. ارزش صادرات این کالاها چیزی معادل 150 میلیون دلار است. 

تشبیه «قانون» ابن‎سینا به انجیل پزشکی
عصاره در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این موارد، باید گنجینه‎های مکتب پزشکی و طب سنتی ایران را اضافه کرد که دارای پیشینه چند هزار ساله هستند. بیش از 14 عنوان نسخه خطی و میراث مکتوب دانشمندان ایرانی را در اختیار داریم. 

وی افزود: نماد افتخار ملی ما کتاب «قانون» ابن‎سینا است. در این کتاب، 811 داروی گیاهی و خواص درمانی آن نوشته شده است. سر ویلیام آسلر، پدر پزشکی مدرن، به صراحت اعلام می‎کند که کتاب «قانون» ابن‎سینا مهم‎ترین کتاب پزشکی است که تاکنون نوشته شده و این کتاب را به انجیل پزشکی یا کتاب مقدس تشبیه کرده است. 

دبیر دومین جشنواره گیاهان دارویی گفت: براساس مستندات ثبت شده، کتاب «قانون» ابن‎سینا، تاکنون به 19 زبان زنده دنیا ترجمه شده و آخرین ترجمه این کتاب به زبان مادری این دانشمند یعنی زبان فارسی، همراه با جلدهای 7 و 8 «الحاوی» زکریای رازی همزمان با آیین افتتاحیه دومین جشنواره گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی رونمایی شد. تاکنون 11 جلد از 23 جلد کتاب «الحاوی» به همت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به فارسی ترجمه شده است.

عصاره در ادامه سخنانش از برگزاری 18 کارگاه آموزشی با موضوعات فناورانه، تجاری‌سازی، مالکیت فکری، برندینگ و نحوه ثبت و اخذ مجوز برای دارو و فرآورده‌ها در این نمایشگاه خبر داد و افزود: در این جشنواره چندین ناشر فعال در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی و حدود 150 شرکت فعال در حوزه گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و صنایعی همچون عطر، تمبر، رنگ، چاشنی‌جات، مکمل‌های غذایی، آفت‌کش‌ها، پودرهای گیاهی به مدت چهار روز به ارائه محصولات و دستاوردهای خود می‌پردازند. 


ایران از نظر تنوع اقلیمی، سرزمین خاصی است

همچنین محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی، در آئین افتتاحیه دومین جشنواره گیاهان دارویی، با اشاره به رشد دو هزار گونه گیاهی در ایران گفت: کشورمان از نظر تنوع اقیلمی و رشد گیاهان دارویی سرزمین خاصی است.

وی درباره همکاری وزارت جهاد کشاورزی با معاونت علمی و فناوری در حوزه تولید گیاهان دارویی افزود: در جهاد کشاورزی سازوکارهای مختلفی در حوزه معاونت‌ها برای این رفع مشکلات تولید گیاهان دارویی تعریف شده است. با اقدامات معاونت علمی، تقاضاها تعریف می‌شود و ما نیز در جهاد کشاورزی کمک می‌کنیم تا در عرصه‌های مرتعی و زراعی به رشد برسیم. 

قدردانی از نویسندگان و پیشکسوتان طب سنتی کشور
در این آیین، از ابوالقاسم سلطانی، نویسنده دائره‌المعارف طب سنتی (گیاهان دارویی)، پروفسور ابوالقاسم متین، عضو انجمن علمی گیاهان دارویی و مؤلف 23 جلد کتاب در این حوزه، دکتر فریبرز معطر، عضو انجمن بین‌المللی گیاهان دارویی آلمان و عضو انجمن داروسازان ایران، همچنین از بازماندگان مرحوم دکتر رضا امیدبیگی، سیدمحمد فخر طباطبایی و حسین حجازی، از بزرگان حوزه طب سنتی ایران، قدردانی به‌عمل آمد.

دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران، به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از 7 تا 10 مهرماه 93، در مصلای امام خمینی (ره) تهران برپاست.


خبرگزاری کتاب – پربيننده ترين عناوين دانش و فناوری